Z rozboru záznamníku hovorů v pilotní kabině podle vyšetřovatelů vyplývá, že druhý pilot využil okamžiku, kdy kapitán odešel na toaletu. Zpět ho navzdory opakovaným výzvám a bušení na dveře z neznámých důvodů nepustil a zahájil klesání, které skončilo pádem stroje v Alpách a smrtí všech 150 lidí na palubě.
Posledních deset minut9:30 Poslední kontakt s řídící věží. Kapitán již zřejmě opustil kabinu, aby si zašel na toaletu. 9:30:55 Nastavení autopilota je ručně změněno z 38 tisíc stop (11,6 km) na 100 stop (30,5 m). 9:31 Letadlo začíná klesat, v kabině je jen kopilot Andreas Lubitz 9:35 Řízení letového provozu se marně snaží navázat kontakt s letadlem. Kapitán se mezitím neúspěšně pokouší dostat do kabiny. Na letových záznamech je slyšet, jak pilot Lubitz klidně dýchá. 9:40:47 Radary naposledy zachytily letadlo ve výšce 6 175 stop (zhruba 1800 m) nad francouzskými Alpami. Na záznamu jsou slyšet zděšené výkřiky cestujících. |
Kapitán letu společnosti Germanwings použil bezpečnostní sekyru, která se standardně nachází na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře a zabránit katastrofě, píše Bild.
Mluvčí německé společnosti listu potvrdila, že sekyra bývá na palubě každého podobného letounu. „Je součástí bezpečnostního vybavení letounů A320,“ řekla mluvčí.
Bild s odvoláním na interní dokument společnosti Lufthansa také tvrdí, že druhý pilot trpěl dlouhodobými psychickými obtížemi. Ty podle bulvárního listu mohly vygradovat kvůli krizi ve vztahu s přítelkyní, který prý spěl k rozchodu. Místní list Westerwälder Zeitung napsal, že Andreas Lubitz s přítelkyní žil sedm let a že společně bydleli.
Podívejte se, jak funguje zamykání kokpitu:
Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek prohledali Lubitzův byt na předměstí Düsseldorfu a dům jeho rodičů v městečku Montabaur, kde prý našli „významnou stopu“. Nic bližšího ale neuvedli. Z fotografií je zřejmé, že policisté na expertizy odvezli dokumenty a také počítače, uvedli ale, že neobjevili žádný sebevražedný vzkaz (více o tom čtěte zde).
Z údajů leteckého portálu Flightradar24, který sleduje údaje z automatických odpovídačů jednotlivých letounů, vyplývá, že před nehodou airbusu byl přeprogramován jeho autopilot. Letecká hladina údajně byla snížena z 38 000 stop (11 600 metrů) na minimální možnou výšku 100 stop (30 metrů).