Zvládat dobře angličtinu je v dnešní době nutnost a my ji chceme děti učit už od mateřské školy, říkají sociální demokraté. Věří, že pokud by se výuka přesunula ze třetí třídy, kdy začíná dnes, už do posledního roku školky a následně navazovala v první třídě, děti by na tom byly s jazykovou vybaveností mnohem lépe.
TOP 09 nesouhlasí a považuje tento návrh za hloupý populismus. "Mám 20 let praxi a vím, že pro výuku jazyků je rozhodující období puberty. Nejdřív musí děti dobře rozumět jazyku mateřskému slovem i písmem a pak se teprve mohou učit jinou řeč,“ tvrdí stínová ministryně školství za TOP 09 Anna Putnová. Na jazykový problém Čechů má jiné recepty.
Podporuje například iniciativu Středoškolské unie, která chce zrušit dabing a učit lidi cizí jazyk nenásilně. Česká televize však zrušení dabingu příliš nakloněna není a s ministerstvem školství bude unie teprve jednat. Vyloženě proti se nestaví ani Marcel Chládek, jenž má jako odborník na školství v ČSSD šanci po volbách usednout v čele resortu. "Je to jedna z možností. V nějaké formě by mohla fungovat, třeba večer na dětských kanálech," říká k tomu.
Jazyky chtějí rodiče
Mnoho psychologů a odborníků na učení jazyků se přiklání k názoru, že čím dříve začneme děti cizí řeč učit, tím lépe. Chládek si uvědomuje, že zavést cizí jazyky plošně v mateřských školách nelze hned. Už jen proto, že nemáme dostatek učitelů.
Přiznal také, že problémem je kvalita lektorů; jakousi angličtinu třeba děti ve školce mají, ale nic jim to nepřinese. A na to si stěžují také rodiče. Je to totiž hlavně jejich zájem, který školy žene do toho, aby výuku cizího jazyka zařadily už od první třídy. A přidává se stále víc škol.
"Rodiče chtěli kroužek angličtiny pro malé děti. Tak jsme se rozhodli ji do vyučování zařadit už od první třídy. Jsou spokojeni," říká zástupkyně ředitele pro 1. stupeň Základní školy Dvanáctka v Kladně Ivana Mánková. S výukou v mateřských školách by však měli být rodiče opatrní. "Rozhodně si musí promyslet návaznost. Dávat dítě do anglické školky a pak je přihlásit na základní školu, kde angličtina začíná až ve 3. třídě, je zbytečnost. Dítě jazyk zapomene," upozorňuje Marie Horčičková z dvojjazyčné školy ANGEL v Praze 12.
Cinderella, nebo Popelka?
Aby měla výuka cenu a byla skutečně užitečná, je potřeba angličtinu s dětmi pilovat i doma. Jak by měli rodiče správně pomoci svému dítěti osvojit si cizí jazyk, radí projekt Základní a mateřské školy ANGEL.
Důležité je děti zaujmout, nelámat do nich angličtinu násilím. Začít třeba s písničkami a říkankami a postupně přecházet na obrázkové knížky. Lépe se učí v prostředí, které znají a je jim příjemné. Někteří rodiče doma mluví na děti anglicky i při běžných činnostech, jiní mají pro cizí jazyk vyhrazený speciální čas.
"Máme maňáska, který je jen na angličtinu. Když použiju angličtinu u večeře, děti na mě koukají: Mami, co to říkáš," popisuje své zkušenosti Dominika Benešová, která se lekcemi angličtiny pro nejmenší i živí. Své ratolesti brala na hodiny už od 1,5 roku. Také večerní pohádky prý probíhají téměř výhradně v angličtině.
"Nemáte strach, že se děti pak v kolektivu ztratí, když nebudou znát české pohádky a běžné pojmy jako Červená karkulka či Popelka?" ptala se pedagožka Monika Černá na konferenci, kde se sešli příznivci raného osvojování jazyka u dětí i veřejnost. "České pohádky mají u babiček a v době, kdy je zrovna anglická knihovna zavřená," odpověděla Benešová.
Školky či kurzy s intenzivní výukou angličtiny pro své děti vyhledávají hlavně cizinci, rodiče s dobrou jazykovou výbavou, ale také ti, kteří se sami jinou řečí dobře nedomluví a nechtějí své děti dostat do stejné situace. Jazykově zaměřené školy však stát příliš nepodporuje.
"Podmínkám pro výuku cizích jazyků ve státních školách je potřeba věnovat větší pozornost. Přáli bychom si, aby stát více myslel i na školy, které se zabývají bilingvním vzděláváním," říká Iva Cichoňová, ředitelka základní školy ANGEL.