Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Atraktivní ženy mají lepší plat, mužům pomáhá vzhled k lepší kariéře

  • 8
Vysoce atraktivní ženy při stejném vzdělání a kompetenci vydělávají o deset procent víc oproti průměru. Naopak neatraktivní ženy si pohorší až o čtyři procenta. Vyplývá to ze studie, kterou ve středu představila socioložka Petra Anýžová na workshopu k výsledkům výzkumného projektu o trhu práce.

Atraktivnější lidé jsou podle psychologických průzkumů sebevědomější, výkonnější či emočně stabilnější a mají také lepší sociální a komunikační dovednosti, které pak uplatňují při vyjednávání o výši platu.

U mužů není podle studie přímý vliv atraktivity na příjem významný, ale zvýhodňuje je při získávání vyššího postavení. 

Mužům podle studie přináší nepatrný mzdový růst vyšší míra extraverze a otevřenosti. Naopak nižší plat až o devět procent proti průměru dostávají ti, co mají vyšší míru neuroticismu, jsou tedy náchylní k emocionální a celkové duševní nevyrovnanosti, zvýšené psychické tenzi, úzkostem a strachům.

Muži náchylní k emocionální nevyrovnanosti a psychické tenzi mají nižší plat než ti vyrovnaní.

U žen pak přináší platový růst vyšší míra svědomitosti. Vyšší míra extraverze či otevřenosti nebo přívětivosti plat žen mírně snižuje. 

„Trend naznačuje, že mužům se finančně nevyplácí vyšší míra ženských rysů a ženy znevýhodňují na trhu práce naopak mužské osobnostní rysy, což je v souladu i s výsledky jiných studií,“ uvedla Anýžová.

Vliv fyzické atraktivity na získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem je však u mužů značný. V konkurenci o dobré zaměstnání tedy kromě kompetencí i vyšší míra atraktivity zvýhodňuje muže víc než ženy, zatímco u příjmů je to naopak, upozornila Anýžová.

Naopak u žen roste sociálně-ekonomický status jejich zaměstnání úměrně s jejich sebevědomím i pracovní motivací. Čím víc sebevědomé a motivované ženy jsou, tím vyššího zaměstnaneckého statusu při stejném vzdělání i kompetencích dosahují. Podobně působí u žen i jejich hodnotová otevřenost změně (kreativnost, svobodomyslnost, nezávislost a samostatnost), dodala socioložka.