Obejde cenzuru? V 60. letech u nás tančil zakázaný jive, teď učí Číňanky

  17:51aktualizováno  17:51
Skutečný příběh tanečníka Vladimíra Tůmy je jedním z těch, které zazní v novince Divadla Archa, kde se česko-čínský tým potýká s bývalou i současnou nesvobodou.

Ze zkoušek představení Obyčejní lidé | foto: David Kumermann

Igelitový pytlík šustí o zapnutý mikrofon, výsledný lomoz doplňují rány kladivem o policejní zátarasy a bubnování do kartonových krabic. V popředí pěje neznámý muž úryvek ze Smetanova Dalibora.

V Divadle Archa vrcholí přípravy novinky s hudbou Jana Buriana Obyčejní lidé, kterou zde chystá tým okolo čínsko-české režisérské dvojice Wen Hui – Jana Svobodová. Společný projekt pražské scény a Living Dance Studia z Pekingu kombinující principy dokumentárního divadla a tance má premiéru 22. ledna.

Vypráví o obyčejných lidech, kterých se nějak dotkla nesvoboda. Obyčejní lidé jsou zároveň po divadelní stránce zajímavým střetem mezi dvěma kulturami. „Jde tu hlavně o myšlenku. Není to klasické drama, kdy máte text, který pak odehrajete,“ přibližuje Svobodová, která s tanečnicí a choreografkou Wen Hui spolupracovala už v minulosti.

Fotogalerie

Diváci v rámci představení poznají životní příběhy, které totalita nějak poznamenala. „Číně se nyní velice daří po ekonomické stránce, ale mladí lidé se v tom všem nějak ztrácejí. Vůbec netuší, co se v naší zemi dělo, neznají třeba kulturní revoluci,“ vysvětluje Wen Hui.

Vedle čínského hudebníka Taka, který se na elektrickou kytaru naučil hrát podle YouTube ještě předtím, než server v zemi zakázali, se objeví třeba Vladimír Tůma. Třiasemdesátiletý Čech zde vypráví příběh z mládí, kdy spolu s vrstevníky chodili tančit tehdy zakázaný „kapitalistický“ rokenrol.

„V šedesátých letech se tanci říkalo holanďan. Takový rychlejší a tvrdší jive. Měli jsme skupinu, která se to naučila. Jakmile nás objevili, tak nás pořadatelé vyháněli, pak na nás zavolali policajty. Na Gottovu skladbu Angelina se třeba nesmělo tancovat vůbec,“ vzpomíná na šedesátá léta Tůma, který v Obyčejných lidech jako bývalý statista Národního divadla zároveň pěje zmíněný operní úryvek a učí čínské performerky svého holanďana.

„My jsme tu cenzuru měli, v Číně ji mají stále. Po sedmadvaceti letech se s ní musím znovu vyrovnávat,“ popisuje Svobodová. Stále totiž není jasné, zda se novinka po premiéře v Praze, Brně a Drážďanech dočká i čínského uvedení. „Doufáme, že to půjde. Budeme to zkoušet,“ říká Wen Hui. „U nás vše funguje úplně jinak. Na představení musíte mít povolení. Pokud však nebudeme prodávat lístky, nikdo se o to snad starat nebude,“ vysvětluje čínská umělkyně.

„Nevíme, jestli umění dokáže něco změnit. Ale každý obyčejný člověk může pro společnost něco udělat. Neměníme svět, ale chceme oslovit jedince,“ shodují se obě autorky.


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

RECENZE: Cena za štěstí sešla na scestí. Ještěže se k Samotářům nehlásí

Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková ve snímku Cena za štěstí

Ještěže první letošní domácí novinka kin Cena za štěstí upustila od původního názvu Děti samotářů, odkazujícího ke...

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

Další z rubriky

Je tu Bond / Medea. Mediální magnátka Chýlková potká falešného agenta 007

Záběr ze zkoušek kusu Bond / Medea v pražském divadle Studio DVA

Ivana Chýlková, Jan Kraus, Petra Nesvačilová, ale třeba i Petr Fejk vstupují na prkna pražského divadla Studio DVA v...

RECENZE: Jak zabít dobrého komika? Předvídatelným dějem a přestávkou

Záběr ze zkoušek kusu Jak zabít komika

Prázdné jeviště, zářivý nápis Show Must Go On, mikrofon. Pražské Divadlo Ungelt překvapilo uvedením hry Owena...

DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery

Záběr z představení Elegance molekuly

V tradičním žebříčku upozorňujícím na pětici nejlepších i pětici nejhorších premiér končícího roku letos obsadilo první...

Najdete na iDNES.cz