Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

RETRO: První herní Duna je neprávem opomíjená, zestárla lépe než druhý díl

Zatímco druhý díl Duny bývá označován jako jedna z přelomových her herní historie, na ten první dnes vzpomíná už jen málokdo. Přitom je z dnešního pohledu mnohem sofistikovanější a z kultovní sci-fi klasiky spisovatele Franka Herberta si bere daleko více, než jen hezky vypadající kulisy pouštní planety.

Dune | foto: Cryo

Po téměř šedesáti letech od prvního vydání se kultovní sci-fi knize Duna konečně dostává zaslouženého celospolečenského uznání, když stejnojmenný film dominuje kinosálům po celém světě. Hráčům počítačových her (alespoň tedy těm dříve narozeným) však její univerzum není potřeba příliš představovat, Dune 2 je totiž jednou z nejvlivnějších her devadesátých let, jež položila základy dodnes oblíbeným značkám, jako je Warcraft nebo Age of Empires (viz náš vzpomínkový článek). 

Už jen možnost navštívit Arrakén a proletět se Ornitoptérou je pro fanoušky Duny k nezaplacení.

Bohužel pro opravdové fanoušky Herbertova díla byla druhá Duna promrhaným potenciálem, kromě kulis pouštní planety Arrakis totiž nenabízela nic z toho, proč je předloha dodnes natolik obdivována. Ti proto dávají přednost její téměř pozapomenuté předchůdkyni, která sice po herní stránce prohrává na všech frontách, drží se však původní dějové linky i ústřední myšlenky.

Přitom nechybělo mnoho a nikdy ani nevznikla. Už jen získat práva na značku tehdy trvalo zakladateli studia Virgin Martinu Alperovi více než dva roky, musel si totiž počkat na ukončení právní bitvy o pozůstalost po zesnulém Herbertovi. Sám byl přitom velikým fanouškem celé série (román Duna má ještě pět pokračování), a tak dlouho vybíral, komu její adaptaci svěřit. Nakonec volba padla na čerstvě vzniklé francouzské studio Cryo, spolupráce mezi oběma společnostmi pak byla slavnostně dohodnuta ve vyhlášené francouzské restauraci Fouquet’s.

V týmu byli všichni velcí fanoušci předlohy a možnost rozpracovat ji do herní podoby pro ně byla splněným snem. Nechtěli nic podcenit, a tak samotný koncept hry připravovali půl roku, přičemž se každý týden setkávali na pravidelných „brainstorminzích“. Bohužel však po té době měli většinu práce stále jen na papíře, a když pak museli reportovat mateřské společnosti Virgin dosavadní práci, neměli moc co ukázat a své chlebodárce tak nezaujali. Američanům se navíc nelíbila údajná „francouzská estetika“, složité ovládání a vlastně ani náplň hry, která měla být (a nakonec i díky bohu byla) zvláštní kombinací konverzační adventury a real-timové strategie.

Nakonec bylo rozhodnuto, že se projekt raději zruší a šanci zpracovat lukrativní značku dostanou lasvegaští Westwood Studios.

Hra je poměrně obtížná a na hráče čeká několik velmi krutých smrtí.

Vývojáři z Crya však ve vývoji pracovali na vlastní triko a přes stopku od vedení dali dohromady více než stostránkový designový dokument. Tato oddanost projektu nakonec zodpovědné hlavouny obměkčila. Cryo dostalo pět týdnů na to vytvořit pořádný prototyp a jak už dnes víme, uspěli na výbornou. Jedním z hlavních argumentů, které vedení přesvědčil, byl mimochodem i už hotový soundtrack Stéphana Picqeho, který z tehdejších zvukových karet Adlib dokázal vymáčknout naprosto neuvěřitelnou paletu zvuků. Dokonce vyšel i jako hudební CD, což byla na tehdejší dobu skutečná rarita. A pokud by vás snad zajímal názor autora článku, který si nepotrpí na patetické orchestrální kompozice, jde o nejlepší herní hudbu všech dob.

Až na to, že děj začíná až na samotné Duně, nikoliv ještě na Caladanu, hra poměrně věrně kopíruje události knihy. První, čeho si hráč vedle famózní hudby povšiml, byla neméně povedená grafika. Na okolní svět nahlížíte skrze statické, nicméně na tehdejší dobu velice detailní 2D obrázky, pokud s někým zapředete rozhovor jeho tvář zabírá valnou většinu obrazovky. Obličeje všech zúčastněných jsou na tehdejší dobu nezvykle detailní, autoři totiž mohli vycházet z grafických podkladů Lynchova filmu, byť se jich nijak striktně nedrželi.

Ze začátku je hra čistokrevnou adventurou, kdy se v roli Paula Atreida seznamujete s důležitými osobami, cestujete po planetě a snažíte se naverbovat domorodé obyvatele do vašich služeb.

Ke konci hry trávíte většinu času už jen na strategické mapě.

Po zásadním dějovém zvratu, který je společný i s předlohou, ovšem přitvrdí a do hry vstoupí strategický element, kdy kromě těžby koření budete muset i zbrojit. V neustálém balancování mezi ekonomickými zájmy a vojenskou potřebou pak tkví hlavní těžiště hry. Po globální mapě světa posunujete jednotky z místa na místo, pravidelně odesíláte stále se stupňující „výpalné“ císaři a do toho ještě řešíte vnitropolitické problémy. Vzhledem ke stáří hry už dnes spousta jejích mechanik působí až úsměvně, dočkáme se třeba i absurdních scén, jako když se vám nenápadná postava na chodbě přestaví slovy „Ahoj, já jsem tvůj otec,“ ale celkově dokázali autoři s minimálními prostředky atmosféru přelomového sci-fi díla věrně napodobit.

Zatímco jen o několik měsíců mladší dvojka zastarala a byla v každém ohledu překonána svými pohrobky, ať už se bavíme o přímém následovníkovi Command & Conquer nebo třeba i Starcraftu od Blizzardu, koncept první Duny zůstává v mnohém originální dodnes.

Že je něco úspěšné, poznáte tak, že k tomu existuje i pornoparodie.

Hře se dařilo i finančně, byť dnes nějakých 300 tisíc prodaných kopií nepůsobí nijak výjimečně, na tehdejší dobu šlo o jednoznačný úspěch. Hra se dokonce o dvacet let později dočkala i flashové pornoparodie Behind the Dune, ve které ke všemu výše zmíněnému můžete ještě prznit modrooké domorodkyně.

Poněkud paradoxní je skutečnost, že zatímco první Duna pomohla nastartovat kariéru Crya, další pokus o zpracování stejné látky přinesl studiu krach, Frank Herbert’s Dune totiž byla jen průměrnou akcí, která se nezaplatila (viz naše dobová recenze).

Budoucnost ovšem vypadá pro fanoušky pouštní planety Arrakis růžově. Ještě před uvedením snímku do kin bylo oznámeno, že se chystají rovnou tři nové hry z jejího univerza, jednoznačný úspěch filmu pak dává na srozuměnou, že tu s námi Duna bude po další roky. Jediné, čeho se musíme bát je, aby se genialita předlohy nerozmělnila v nekonečných variacích stále toho samého, jak se to stalo například Star Wars. Pro jednou si však trochu toho optimismu můžeme dovolit, ne?

Autor:
  • Nejčtenější

Viceprezident PlayStationu uvázl v youtubové obdobě dokumentu V síti

Senior viceprezident online služeb herních konzolí PlayStation George Cacioppo dostal výpověď kvůli kompromitujícímu...

Podívejte, jaké to je ztratit během pár sekund jedenáct let postupu hrou

Streamer vystupující pod přezdívkou btecbill_ přišel kvůli chvilkové nepozornosti o rekordní uloženou pozici ve hře...

Videohra o znásilňování indiánek ukončila éru herní bezstarostnosti

Příští rok to bude čtyřicet let od okamžiku, co spatřila světlo světa jedna z nejkontroverznějších videoher historie. V...

Fanoušek dohrál Skyrim za pouhých 72 minut, klíčem k úspěchu je pití vína

V obrovském světě legendárního RPG The Elder Scrolls: Skyrim se lze ztratit na stovky hodin a přitom ani nedokončit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je miliardář Bobby Kotick a proč ho hráči nemohou vystát?

Pozice generálního ředitele společnosti Activision Blizzard je v ohrožení, sám Bobby Kotick připustil, že by mohl po...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Dvacet nejzásadnějších her roku 2001. Zvolte tu nejlepší

Rok 2001 se nesl na vlně „next-genu“ a o pozornost hráčů se poprvé se Sony a Nintendem začal prát i Xbox od Microsoftu....

Kouzlo herního pravěku. V éře osmibitových počítačů stálo pařanství velké úsilí

Premium Počítačové hry prošly v posledních třech dekádách neuvěřitelnou proměnou, z původní zábavy pro děti a outsidery je...

Správce kempu stále používá k práci počítač Atari ST zakoupený v roce 1986

Nizozemec Frans Bos spravuje již třicet pět let svoji administrativu na klasickém počítači Atari ST s pouhým jedním...

Může za to cédéčko. PlayStationu nevěřilo ani Sony, přesto změnil herní svět

Cesta, na jejímž konci je konzole PlayStation, byla dlouhá a trnitá. Nová herní platforma přesto dokázala pokořit...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...