Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Silent Storm: Sentinels

  12:00
Výborný datadisk k výborné hře. Tak se dá označit Sentinels, precizní nástavba taktické strategie Silent Storm. Věřte nebo ne, duo Silent Storm + Sentinels tak dohromady tvoří nejlepší tahovou strategií za poslední roky.

Silent Storm: Sentinels

IDDK Group 9.9.2004 PC

iDNES.cz

88%
Herní karta

Silent Storm: SentinelsMinulý rok vyšlá tahová strategie Silent Storm zaplnila díru, která vznikla po definitivních pohřbech sérií UFO a Jagged Alliance. Tedy dvou titulů, které určily žánr tahových strategií na úrovni bojů jednotlivých vojáků. Čas jde ale dál, a mezitím, co se pracuje na remaku a na pokračování Jagged Alliance (to už ale dělá jiná společnost než Sir Tech), vychází výborná a hratelnostně precizní nástavba Sentinels k původní hře Silent Storm.

Nový příběh a peníze
Po ukončení druhé světové války, v jejíchž kulisách se Silent Storm odehrával, se příběh rozvíjí novým směrem. Už proti sobě nestojí spojenci a Osa, ale organizace Sentinels, která monitoruje akce teroristů ze skupiny zvané Thor’s Hammer. Ti se po válce rozmnožili jako potkani a je třeba jim zabránit v jejich akcích, které mají mimo jiné za cíl sestrojit a získat atomovou bombu. Hráč se dostává do role velitele několikačlenné skupiny vojáků, tentokrát ovšem jen v jedné kampani, a to právě za organizaci Sentinels. Opět zde máme stejná povolání a jejich vlastnosti; rozdíl je ale v tom, že výběr vojáků zahrnuje jak ty původní ze spojenecké kampaně, tak i ty za Osu. Někteří z žoldáků mají hned od počátku slušnou porci zkušeností, podle toho taky roste i cena ze jejich rekrutování do týmu. Peníze dostává hráč za splnění misí a prodej nalezených zbraní a střeliva.

"V celé porci misí za celou hru patří přibližně dvě pětiny do kolonky geniální."

Silent Storm: SentinelsSamotná základna zůstala vesměs stejná, máme tady lékaře, prodejce vybavení a velitele, zadávajícího mise. Ne všechny nutně souvisejí s příběhem. Po splnění nějakého důležitého úkolu vždy následuje jakási minipauza, při které si člověk vybírá z kvarteta různých misí. Ty slouží jako sběrna zkušeností a nového vybavení. Po jejich zdárném ukončení následuje pár rozhovorů, posun děje a nějaký příběhový úkol, který vojáky přenese do jiného prostředí s trošku jinými nepřáteli. Hrací doba je celkově přibližně stejná jako v původní hře.

Skvěle udělané mise
V celé porci misí za celou hru patří přibližně dvě pětiny do kolonky „geniální“. Větička o „různých způsobech, jak splnit misi“ zde nabývá skutečných rysů. Hráč si totiž OPRAVDU může vybrat z několika variant přístupu k danému úkolu. A to jednak výběrem postav, jdoucích do akce, jednak samotným postupem v misi. V jedné takové musí hráč najít a osvobodit inženýra schovávajícího se v troskách. Co teď? Nasadit průzkumníka, v módu „hide“ prošmátrat celou mapu a po nalezení inženýra bez jediného výstřelu splnit misi? Nebo nasadit úderné komando, které povraždí všechny nepřátele a pak jednoduše v klidu prohledat trosky? Příklad druhý: v prvé čtvrtině hry se člověk dostane do patové situace, kdy teroristé kolem Silent Storm: Sentinelsvojáků nasází čtyři časové nálože, jež vybuchnou po několika tazích. Variant řešení je několik: vzít sebou čtyři inženýry, aby každý deaktivoval jednu bombu. Nebo na teroristy udeřit s co největší silou a pozabíjet je, než stačí nálože vůbec aktivovat. Anebo ještě lépe poctivě prozkoumat mapu, nalézt pušku s uspávacími šipkami a v klidu nepřátele zneutralizovat jen se dvěma ostřelovači.

Obecný charakter misí z počátku inklinuje k zajímavým úkolům, někdy osvobozovacím, jindy nalézacím (osoby, předmětu) nebo destrukčním (budov, základen). Později Sentinels sází na hromadné vraždění všeho živého a ke slovu se dostává větší palebná síla. Autoři se naštěstí vzdali prekérních panzerkleinů, jejichž nasazení bylo v původní hře nezbytné. V Sentinels jsou tyto bojové obleky spíše doplňkem, mnohé mise se ani s nimi nedají splnit, protože hráče prozradí od prvních sekund a upoutají pozornost tam, kde je třeba přijít inkognito.

"Síla a to nejlepší na Sentinels je ale jinde. V umělé inteligenci."

Silent Storm: SentinelsNový arzenál
Jak bylo řečeno, vlastnosti vojáků a celý RPG systém zůstal na původním základu. Rozšířila se ale nabídka zbraní. Přeci jen je už po druhé světové válce a pokrok jde dopředu. Výrazně nabobtnal sortiment granátů, nožů a zbraní pro boj na blízko, přibyly různé druhy nábojů a staré modely některých odstřelovacích pušek nebo kulometů dostaly například lepší průraznost a silnější zásah. Modifikace zbraní souvisejí i s možností nákupu zbroje (tedy spíše neprůstřelných vest), která absorbuje určitá procenta ze zásahu. Kromě ní může člověk své vojáky vyfešákovat libovolnými uniformami a oblečením. Není proto problém si ze své jednotky udělat třebas rotu červených baretů nebo bandu mafiánů ve stylových černých kabátech a kloboucích.

Rekonstrukcí taky prošla správa vybavení. Seznam zbraní v dané kategorii (pistole, pušky atd.) má formu přehledného seznamu. U každého modelu jsou navíc hned pod ním uvedeny jeho příslušené náboje a vše je tak mnohem přehlednější a uživatelsky přívětivější než dřív. Stejný seznam se používá po ukončení mise pro rychlý sběr nalezeného vybavení. Člověk nemusí chodit po celé mapě a ručně všechno ošmatrávat, místo toho svým vojákům jednoduše přetáhne do batohu to, co si chce z mise odnést.

Silent Storm: SentinelsTo nejlepší nakonec – umělá inteligence
Nově zpracované mise společně s elementem nakupování vybavení by bohatě stačily na každý jiný datadisk. Síla a to nej na Sentinels je ale jinde. V umělé inteligenci. AI prošla jasně viditelnou obměnou a to, co předvádí nepřátelé, patří k úplné špičce strategického žánru. Nabíhají si ze zálohy, obkličují hráčovy žoldáky z několika stran, střílí naslepo do míst, kde tuší nějaký pohyb, nebo umně využívají možnosti nasazení těžkých zbraní a granátů. Člověk proti sobě nemá stádo blbečků, ale dobře organizované zabijáky. Právě útoky nepřátel z několika stran jsou tou hlavní platformou, na níž stojí celá obtížnost. Sentinels je tak ještě těžší než jeho předchůdce; někdy dokonce ani nefunguje save-load systém, protože je počítač prostě v takové pozici, že se dá vypudit jen čistě čirým přemýšlením.

A co teprve lahůdky, kdy si člověk myslí, jak dobře drtí teroristy, zatímco jeden z nich potichu přijde zezadu a hodí po hráčových mužích granát tak, aby je dostal všechny najednou. Vypečená je třeba taky příhoda s jednou úzkou rovnou chodbou a postranním výklenkem v ní. Pokud jdou vojáci chodbou přímo za nosem, míjí onen výklenek, kde stojí i taková menší bedna, a pokračují dál. Fór je v tom, že za onou krabicí číhá nepřítel, který čeká, až žoldáci projdou chodbou tak daleko, aby je mohl v klidu postřílet zezadu. Bravo.

"I proto se dostáváme ke starému známému pořekadlu „ještě jednu misi a jdu spát"

Silent Storm: SentinelsPodobných lahůdek je hře daleko více, výborné je na tom to, že člověk není pod přehnaným tlakem a že i vnitřně cítí, že je pro něj poražení nepřítele výzva. Ano, obtížnost je zatraceně vysoko, ale ne tak, aby na ni nikdo nedosáhnul. Tento element je pak jedním ze stavebních kamenů hratelnosti: i proto se dostáváme ke starému známému pořekadlu „ještě jednu misi a jdu spát“.

Prosíme potlesk
Grafika a celé technické zpracování se moc měnit nemuselo, opět se ukazuje síla naprosto geniálního enginu, který umožňuje ničit zdi, stěny nebo rovnou celé budovy. S novými prostředími se také objevují nové grafické prvky, sníh, nádherné pouštní scenérie nebo pěkná hra světel a reflektorů v některých nočních misích. Výrazným plusem je vyčištění a optimalizace programového kódu, díky níž trvá nahrávání map a tah nepřítele mnohem kratší dobu než dřív.

Tím ale výčet vylepšení nekončí. Sentinels dokáže neustále překvapovat něčím novým, ať už je to poruchovost zbraní, indikace nálady nepřátel nebo „srandičky“ typu lámání vazů při útoku zezadu na nic netušícího Silent Storm: Sentinels nepřítele. V zahraničních diskuzních fórech se i debatuje o misích, v nichž prý člověk najde staré obrazy nebo zlato, které se dá slušně zpeněžit. Je toho opravdu moc a trošku to připomíná objevování tajných lokací nebo možností v Jagged Alliance 2. Tenkrát do ní tvůrci přimíchali na první pohled nezjistitelné vychytávky, které hráči následně s úžasem nalézali. Sentinels má toto kouzlo taky.

Verdikt: Silent Storm: Sentinels je prostě po všech stránkách učebnicovým příkladem skvěle odvedeného datadisku. Je v něm stejná hrací doba jako v původní hře, kila vylepšení a pořádek od minulých chyb a bugů. K dokonalosti chybí snad jen multiplayer, to ale nic nemění na faktu, že tady máme tahovou strategii těch nejvyšších kvalit.

Autor:

iDNES.cz

88%

Čtenáři

90% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
Témata: Atomová bomba, UFO
  • Nejčtenější

RECENZE: Indiana Jones je zase na vrcholu, nová hra se vyrovná původním filmům

100 %

Že bude nová herní adaptace osmdesátkového hrdiny Indiana Jonese pecka, jsme tak trochu dopředu tušili, že ale až taková, jsme nedoufali ani v těch nejdivočejších snech. Rovnou stovku dáváme opravdu...

Xbox Series X/S
6. prosince 2024 42

O víkendu se zrodily dva masivní herní hity

Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.

9. prosince 2024  11:22 5

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 64

Amouranth vydělala balík na bitcoinech, chce pomáhat zvířatům

Americká streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, nespoléhá jen na své fanoušky a obří příjmy, které jí plynou z platforem Kick a OnlyFans, obratem...

5. prosince 2024 23

Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší

Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...

7. prosince 2024 21

Nintendo otevřelo ve svém zábavním parku sekci s opičákem Donkey Kongem

V japonské Ósace došlo v zábavním parku Super Nintendo World, který je součástí Universal Studios, k otevření nové sekce zasvěcené opičákovi Donkey Kongovi. Slavnostního zahájení se zúčastnil také...

11. prosince 2024  10:55 0

Nejhorší update všech dob? Příchod Dauntless na Steam dopadl katastrofálně

Pět let stará free 2 play hra Dauntless se konečně objevila na Steamu, reakce hráčů si ovšem vývojáři za rámeček nedají. Kvůli nečekanému restartu celého dosavadního progresu má nyní tato jinak...

11. prosince 2024  9:27 5

Studie ukázala, že víc lidí raději hry sleduje, než aby je sami hráli

Průzkum společnosti Midia Research ukázal, že hráči tráví víc času sledováním videoobsahu věnovaného počítačovým hrám než jejich samotnému hraní.

11. prosince 2024 64

V lednu vyjde poslední obsah pro Suicide Squad: Kill the Justice League

Letos vydaná kooperativní akce Suicide Squad: Kill the Justice League světa DC tu měla být léta. Hráči o ni ovšem neprojevili takový zájem, a tak se v lednu rozloučí poslední várkou obsahu.

10. prosince 2024  13:59 1

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...