Shadow of The Colossus

  12:00aktualizováno  13. ledna 5:46
Kéž by každá hra dopadla jako Shadow of The Colossus. Ověnčená superlativy, milovaná a obdivovaná, unikátní a překrásná. To by se nám hráčům žilo.

BonusWeb HIT Shadow of The Colossus Fumito Ueda. Ještě před několika lety neznámý japonský vývojář, obdivující práci Hidea Kojimy. Poté, co světu věnoval pouhé dvě hry, stal se z něj skutečný sensei. Učitel, guru a vzor. Na to, aby mu byla prokazována úcta, jakou jiní tvůrci her získávají desítkami let a množstvím titulů, mu stačily pouhopouhé dvě hry. ICO a nyní recenzovaný Shadow of The Colossus.

Ještě zvláštnější je fakt, že první z jeho her přitom komerčně zpočátku takřka propadla. Geniální, s emocemi si hrající mistrovské dílo ICO se po prvotním komerčním neúspěchu stalo však jednou z nejvíce sháněných her po internetu. Sice nepřineslo Uedovi finanční úspěch, ale v důsledku mnohem více, vytvořilo skutečný kult obdivu. Není se co divit tomu, že na nový titul od Uedy napjatě čekal celý herní svět.

Shadow of The Colossus

Hra, před kterou smeká každý.

Shadow of The Colossus nejenže naplnil, ale mnohonásobně překročil veškerá očekávání. Dokonce i Uedovu touhu oslovit emoce velkého množství lidí. Má fenomenální účinek i na hráče. Ač se příznivci PS2, Xboxu, GameCube či PC dokáží hodiny přít o jednotlivé tituly svých zamilovaných platforem, u Shadow of The Colossus rivalita mizí v záplavě obdivu. To se jen tak nevidí. I odborníci smekají. Z třinácti špičkových japonských vývojářů se šest sklonilo před Shadow of The Colossus jako před nejúchvatnějším výtvorem loňského roku, z ostatních her nebyla žádná ani zlomkem tak obdivovaná. I když hra nedostala absolutní hodnocení, uchvátila každého recenzenta. Obdiv patří jak Uedovu géniu, se kterým stvořil hru, jakou skutečně svět dosud neviděl, tak technologickému zpracování a v neposlední řadě úderu na emoce, který nebude zapírat ani nejtemnější cynik. Co vše na hře vzbuzuje obdiv?

Shadow of The Colossus 1. Originalita. Současné hry se nejvíce potýkají s absolutním nedostatkem originality. Scénu zaplňují klony klonů a nesčetná pokračování jednoho úspěšného titulu. Když dokáže hráče překvapit jako originalita pouhý fyzikální model v Half-Life 2, je už to na pováženou. To, co uvidíte v Shadow of The Colossus jste však nikdy nikde neviděli. Nebo mi jmenujte hru, ve které se pohybujete po naprosto mrtvém světě a hledáte 16 obřích monster, která nelze porazit klasickou šavlovačkou, ale tím, že se pohybujete po jejich tělech dokud nenajdete zranitelná místa.

2. Krása. Desítky kilometrů čtverečních krajiny, kde se střídá poušť, zelené pláně a lesy, skalní úžlabiny a tunely, prokletý svět, v němž se tyčí zříceniny pradávných opuštěných chrámů, tu a tam polorozpadlé zdivo, stavby v architektuře, jakou jste ještě neviděli. Tu proběhne malá ještěrka, nad hlavou proletí pták, ale jinak mimo keřů a nevelkých lesů vládne nad světem smrt. Smrt a Kolosové. Skryti po celém tomto úchvatném světě čekají na to, až se k nim přiblížíte.

Shadow of The Colossus

Neexistuje nic, co by se dalo této hře vytknout.

3. Kolosové. Jestliže je krajina v Shadow of The Colossus nádherná, kolosové se vymykají veškerému racionálnímu popisu. Cokoliv, co se ve hře dosud kdy pohybovalo, vypadá jako kresbičky předškolního dítěte proti kyklopským monstrům, která se před vámi objeví v pustinách. Pokud jste měli pochybnosti, že lze vytvořit úžasného tvora syntézou kamene a živé tkáně, pak se těšte na prvního kolosa. Někteří z nich mají těla pokrytá úchvatnými rytinami, množství detailů naprosto vyráží dech, ovšem největším šokem je srst, které se při plazení po jejich tělech budete držet. Bez nadsázky je vidět takřka každý jednotlivý chlup.

4. Hratelnost. Ačkoliv cílem setkání s každým kolosem je dostat se na jeho tělo a po něm šplhat s magickým mečem tak dlouho, až Shadow of The Colossus se někde rozsvítí mystický znak, značící slabinu netvora, neexistuje univerzální rada. Leckdy pomůže kůň, jindy luk, ale třeba také sama příroda. Každý Kolos je jinak koncipován, má jinou slabinu, musíte užít jinou taktiku, když se na něho chcete dostat. Čekají na vás titáni s humanoidními tvary, monstra připomínající zvířata, kolosové létající, vodní, ale i píseční, velcí i relativně malí. Někteří s obušky v rukách, jiní vybavení možností vrhat po vás různé formy ničivé energie. Budete bojovat na volných prostorách, ale i v mysticky působících stavbách, přičemž nikdy neopomeňte využít možností, které vám nabízí okolí.

5.Technické zpracování. Celý Shadow of The Colossus je jedna obrovská hra se světlem. Na gigantickém světě tu vidíte efekty HDR a bloom, jaké předvádí maximálně tak experimentální level Half Life 2: Lost Coast. Až budete vycházet z lesa, dívejte se na to, jak světlo prochází detailně modelovanými listy, něco tak krásného jste ještě neviděli. Ostatně na mou otázku, zda je někde krásnější les než v Shadow of The Colossus, jeden z vývojářů prestižní české firmy pouze konstatoval. „Ano, v Oblivionu.“ Tedy v dosud nevyšlé hře pro high-end PC a next-gen systém Xbox 360. Doporučuji, než začnete hrát, jen tak Shadow of The Colossus se projíždějte po světě, rotujte kamerou, prohlížejte si ho, i když tam strávíte hodiny, stále budete objevovat další divy.

6. Kůň. Jestli je vedle Kolosů něco, nad čím zůstává rozum stát, je to kůň Agro. Postavě hlavního hrdiny je vytýkáno, že má příliš dětský pohyb podobný Icovi, kůň nejenže vypadá jako kdyby ho rovnou z filmu přesunuli do hry, ale hlavně se jako kůň chová. Nečekejte, že ho budete řídit stylem „živý motocykl“, jak to ohavně předvedla hra Gun. Agro je živý a jeho hlava pokrytá nádhernou hřívou vlající při pohybu, má svůj mozek. Proto se Agro vzpíná na zadní u propastí, sám se intuitivně vyhne překážkám, ale hlavně jeho pohyb, to je zázrak. Opět doporučuji věnovat hodinu jen samotné jízdě a sledování jeho reakcí. Ono, mezi námi, bez zvládnutí Agra některé kolosy jednoduše nedostanete.

Pár slov pro milovníky technologií

Fumito Ueda se nechal slyšet: „Když znáte limity PS2, můžete na ní vytvořit jakkoliv rozlehlý svět.“ Dokázal to. Bez jediného loadingu s nepatrnými ztrátami frameratu stvořil neuvěřitelně detailní svět, prošpikovaný efekty z high-end PC her. Můžete se podívat, jak Ueda dokázal vytvořit HDR efekty, soft self shadowing, stencil shadows, motion blur, fur shader, jak se vypořádal s problémem per pixel lighting a per pixel anisotropic lighting. Na této adrese se dozvíte podrobnosti. Pokud byste měli zájem o japonský originál, ze kterého jsou informace převzaty, navštivte tuto stránku, třeba kvůli krásným snímkům. Vřele doporučuji, vždyť jak říkal Viky Cabadaj: Odborník žasne a laik se diví.

Shadow of The Colossus 7. Emoce. Hrajete zoufalého mladíka, který přiváží tělo bezduché krásky, aby jí v tajemném chrámu vrátil život. Ačkoliv vypadá zápletka jednoduše: zabij 16 kolosů a její duše se vrátí, nic není, jak se zdá. Ostatně nebyl by to Fumito Ueda. Až se váš meč bude posledním bodnutím vnořovat do prvního kolosa, pochopíte, že tu něco není v pořádku. Hudba, která doprovodí v překrásné animaci jeho pád rozhodně není fanfárou vítězství. Začnete váhat. Získali jste nebo ztratili? Ale dali jste se na cestu, ze které není návratu. Jedno je jisté. Z počáteční nenávisti vůči vašim oponentům se emoce přesunou do smutku, až ta nádherní stvoření spatříte padat k zemi a chrám začnou zaplňovat bílé holubice.

Je toho hodně, čím si vás Shadow of The Colossus získá. Nedá se to dost dobře vylíčit. Musí se to prožít, prožít s otevřeným srdcem, do kterého se hra skutečně nesmazatelně zapíše, za to dám ruku do ohně. Asi vás to překvapí, ale tuhle hru jsem hrál skutečně neobvyklým způsobem. Po porážce každého kolosa jsem se nehnal dál, ale znovu hru nahrál. Měl jsem tak uložený Shadow of The Colossus pokrok ve hře a mohl jsem se nyní ke Kolosovi vrátit bez nervů. A právě ve chvíli, kdy už víte jak na věc, si teprve řádně vychutnáte nádheru kolosa i jeho okolí. Bavilo mě jen tak si vylézt na záda těchto monster a prohlížet si jejich pohyb, sledovat, jak se fenomenálně deformuje jejich srstí pokryté tělo, bavilo mě vozit se na nich a jen tak se rozhlížet.

Například u druhého obra jste na břehu jezera. Až budete na jeho býčí hlavě, dívejte se na kyklopský viadukt, který se táhne nad vašimi hlavami, obdivujte skalní stěny okolo, srst pod vašima nohama a samotný pohyb monstra. Když poletíte obrovskou rychlostí na zádech pátého kolosa vzduchem, prožívejte si možnost vzdušného výletu, při kterém se pod vámi bude rozkládat jezero smrti, zkrátka nehrajte jen proto, abyste vyhráli, vychutnávejte si každý moment. Skutečně je o co stát. Ať již fenomenální detaily, pohyby, částicové efekty, pokud jste technokraty, nebo umělecké pojetí scenérií, z nichž vyzařuje

Klady a zápory

Plus Všechno, co je v této hře

Mínus Bohužel, vše má svůj konec

smutek i tichá krása. Shadow of The Colossus je jednoznačně hrou desetiletí, i když se mnozí budou bavit lépe u jiných. Je spousta krásných žen, ale Mona Lisa je jen jediná.



Shadow of The Colossus
Výrobce/Vydavatel Sony/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 319 kB
Verdikt: Tahle hra je jednoduše po všech stránkách zázrak herního nebe. Říkat cokoliv jiného je mrháním slovy.
Hodnocení: 95% (info)

Autor:
Témata: Half-life, Sony, Xbox

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 0

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 6

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 7

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 2

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 10

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 10

Advantage Consulting, s.r.o.
PERSONÁLNÍ MANAŽER s AJ (110-130.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 110 000 - 130 000 Kč

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 26
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.