Americká vláda uznala hry za umění

aktualizováno 
Hráči mohou slavit. Uměním je World of Warcraft, Doom, Halo 2 i Mass Effect 2.

Heavy Rain - Madison

Americký federální fond na podporu umění zařadil videohry mezi platformy, které bude podporovat. Protože jde o organizaci, která rozhoduje o přidělování peněz z federálního rozpočtu, jde o oficiální zrovnoprávnění videoher s filmem, rozhlasem i tradičními uměleckými formami.

Shodou okolností není změna pravidel pro přidělování grantů fondu National Endowment for Arts jedinou dobrou zprávou pro milovníky umění ve videohrách. Mnohem větší dopad má objevení videoher jako uměleckých artefaktů ze strany Smithsonian Institutu, který udává tón ve světě umění i vědy díky síti výzkumných center a muzeí. Tato instituce, kterou financuje americká federální vláda třičtvrtě miliardou dolarů, uspořádá výstavu Umění videoher. 

Tři miliony na uměleckou hru
Spory o to, zda videohry mohou být uměním, probíhají už více než deset let na diskusních fórech i v akademické sféře. A i když tento sport asi neskončí, oficiální podpora umělecky zaměřených videoher je zásadní argument pro zastánce umění ve hrách. Zvlášť, když na videohry začne přispívat největší světový fond na podporu umění, který nabízí na schválený projekt 10 až 200 tisíc dolarů, tedy více než 3 miliony korun.

Shadow of The Colossus

Shadow of The Colossus

"Digitální hry" se v nových pravidlech pro žádosti o granty zařadily mezi další mediální formy umění, kam doposud patřil pouze film a rozhlas. Kromě uměleckých videoher se tak můžeme dočkat také projektů internetového nebo mobilního umění. Kromě videoher s uměleckou hodnotou může fond podpořit i videohry o umění. 

Rozhodnutí amerického Národního fondu na podporu umění začlenit videohry mezi uznávané umělecké formy je dobrá zpráva pro hráče i umělce s programátorskými sklony. O příspěvky u této organizace mohou totiž žádat pouze neziskové organizace nebo američtí Indiáni, takže výsledky jejich práce budou k dispozici zdarma.

Výstava s Pac-Manem a World of Warcraft
Velká výstava Umění videoher pořádaná Smithsonian Institutem je další výrazný pokrok ve vnímání "pokleslé zábavy pro mladé vrahy", který vlastně debatu končí. Pokud někdo vystavuje v Americkém muzeu umění, je třída a nezpochybnitelný umělec. Mezi umělce se tak díky výstavě, která otevře své brány návštěvníkům 16. března 2012, dostanou autoři několika desítek her. 

Vybraným titulům, které ukazují umělecké ambice videoherního průmyslu, vévodí World of Warcraft, Pac-Man, Super Mario Bros., The Secret of Monkey Island a Myst. Těchto pět titulů bude mít na výstavě zvláštní postavení: návštěvníci si je budou moci několik minut zahrát. 

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII

Kurátoři výstavy se rozhodli pro netradiční postup. Místo studia předmětu výstavy požádali veřejnost o asistenci. Hlasy více než 100 tisíc lidí rozhodly o tom, kterých 80 z nominovaných 240 her se na výstavě objeví. Na rozdíl od podpůrného fondu není Smithsonian Institute tak uzavřený a na výstavě budou hrát významnou roli nejen hry vytvořené v Americe, ale také spousta zahraničních titulů. 

Dramaturgie výstavy se snaží pracovat s fenoménem 40 let vývoje videoher, takže celou expozici rozděluje do pěti sekcí podle doby vzniku a následně ukazuje hry pro různé platformy a v různých žánrech. Nejstarší tituly zastupuje Pac-Man nebo TRON. Osmibitovou éru reprezentuje Zelda a Super Mario. Za éru konzole SNES bojuje opět Zelda proti Dune II na konzoli Sega Genesis.

Nejrozsáhlejší nabídka se týká období ne tak vzdáleného, období DOSu a Windows, Nintenda 64 nebo první PlayStation. V této kategorii návštěvníci výstavy uvidí Doom II, Fallout,  Diablo II, Starcraft, Zeldu, Worms, Sonica, Tomb Raider i  Final Fantasy.

Poslední sekce výstavy nese označení Next Generation a zahrnuje hry pro Windows, PS3, PS2, Xbox 360, původní Xbox, Wii i Game Cube. Ve výstavních halách tak vedle sebe budou Fallout 3, Minecraft, Portal, Heavy Rain, Shadow of Colossus nabo Okami. 

Protože Americké muzeum umění má opravdu nabitý program, výstava začne skoro až za rok. To je dost času na to našetřit si na letenku do Washingtonu. Vstup bude zdarma.

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Washington DC je v troskách. Ochráníte zbytky civilizace v The Division 2?

The Division 2

Postapokalyptický Washington DC je v područí gaunerů. Do akce tak opět vyrážejí agenti Divize, aby situaci...

Ještě nedávno nevěděli co s penězi, nyní jsou na dně. Příběh Starbreeze

Payday 2

Ani takový stoj na peníze, jakým byl komerční hit Payday 2, nezaručil švédskému týmu Starbreeze dlouhodobou prosperitu....

Sekiro: Shadows Die Twice bude víc než jen Dark Souls se samuraji

Sekiro: Shadows Die Twice

Letošní novinka od mistrů ze studia From Software s názvem Sekiro: Shadows Die Twice je mezi fanoušky očekávaná se...

Najdete na iDNES.cz