Prach... vysoká vrstva drobounkých částeček smetí pokrývá papírovou krabici zapomenutou kdesi na poličce. Najednou však vzduchem něco zasviští a zbaví část krabice její nechtěné pokrývky. Na obalu se odhalí vybledlý nápis... "MYST"
Jó, panečku, to byly časy... tenkrát někdy před pěti lety, kdy adventury byly ještě stále v plném rozkvětu. Mezi těmi klasickými 2D ručně kreslenými dobrodružstvími hýřil například první díl Gabriela Knighta, Simona The Sorcerera nebo čtvrtá část ságy Quest For Glory. Začaly se ale objevovat i hry, které naznačovaly novou cestu, kudy by se mohly moderní adventury ubírat. Mám tím na mysli mega-projekty jako Under A Killing Moon nebo... nebo například... MYST.
Legendární Myst stvořily na počátku roku 1994 firmy Cyan a Red Orb. Ze hry se okamžitě po vydání stala naprostá prodejní bomba, která lámala všechny rekordy a stala se tak, k pozdějšímu údivu mnoha z nás, dlouhodobě nejprodávanější hrou na celém světě. Co tedy bylo na Mystu tak úchvatné, že byly miliony lidí ochotny utratit své draze vydělané penízky právě za tuto hru? Na tuto věc může mít každý svůj vlastní názor, ale podle mě to bylo hlavně díky na tu dobu špičkovému technickému zpracování. Myst byl jedním z prvních projektů, který se vyvíjel s prvotním záměrem vydat hru pouze na CD a nikoli na disketách. To umožňovalo autorům vysoce zvýšit množství a kvalitu grafiky a zvuku. A nutno říci, že této možnosti jak se patří využili. Úchvatná fotorealistická renderovaná grafika, nádherné renderované animace a množství zvukových efektů pak společně vytvořily dosud nevídaný audio-vizuální dojem ze hry. A to bohatě stačilo k tomu, aby se z Mystu stal bezkonkurenčně nejprodávanější titul.
Myst ale nebyl vyjímečný pouze v technickém zpracování. Od ostatních adventur se lišil celým svým konceptem. Tak jednak jste se na prostředí ve hře dívali pohledem z vlastních očí, pohybovali se po skocích z místa na místo, kde jste se mohli otáčet (taktéž pouze po skocích) do několika směrů. Tohle bylo v době statických "adventur s postavičkami" něco nevídaného a není divu, že byl tento styl později dále vyvíjej a výsledkem jsou skvosty jako Atlantis, poslední Zork a nebo nedávná adventura Traitors Gate. Myst byl tedy pro tento typ her základním kamenem stejně jako Doom pro 3D akční střílečky.
U konceptu hry ještě chvíli zůstanu. Dá se říci, že Myst vytvořil jakési nové odvětví puzzle-adventur. Vaší jedinou náplní je totiž pouze osamoceně bloudit po neznámém světě a řešit množství hádanek a puzzlů. Nemáte možnost si s nikým promluvit, protože jediná živá bytost jste široko daleko pouze a jen VY. Nemáte taky žádný inventář, protože během hraní neseberete téměř žádný předmět a když už ano, tak jej použijete v téže místnosti kde jste jej sebrali. Některé základní adventurní rysy se tedy ze hry vytratily a nutno poznamenat, že ne každý (včetně mě) byl s tímto novým konceptem spokojen.
Všechny ty přednosti a vyjímečnosti, o kterých jsem až do teď hovořil (ehm... vlastně psal), odsunuly do ústraní jinak základní kámen všech adventur - příběh. Ten je jednoznačně nejslabší částí hry. Tedy, ne že by byl vyloženě špatný, ale prostě všechno ostatní je o mnoho lepší nebo výraznější. Ihned po spuštění jste vhozeni do hry bez jakýchkoliv informací kde jste a co zde vlastně pohledáváte. Až postupem času zjišťujete o co vlastně jde a co se po vás chce, a to především z různých svitků nebo knih. Ale vždy jen v náznacích, takže té jemné mlhy před očima nikdy nezbavíte. Všechno se točí kolem magických knih, které sepsal jistý Artuš. Když se těchto knih dotknete, budete přeneseni do světa, který je v dané knize popisován. Artušovi dva synové, Sirrus a Achenar si s těmito knihami začali pohrávat a způsobili tak Artušovi mnoho nepříjemností. Vaším úkolem bude dostat se do čtyřech různých knih - světů a zachránit tak vzniklou špatnou situaci. Jak vidíte, žádný zázračný příběh plný zvratů se nekoná.
Teď si asi říkáte "Jo, fajn, to je všechno hezký, ale proč tady pořád kecá o starým Mystu když má psát recenzi na jeho novou verzi?". Samozřejmě máte pravdu a uznávám, že tento článek doposud vyzníval spíše jako součást rubriky "klasika" než "recenze". Ovšem tato skutečnost byla od prvopočátku mým záměrem. Proč? Čtěte dál a uvidíte.
V září tohoto roku vypustila společnost Mindscape do světa novou vylepšenou verzi původní hry Myst s názvem Myst Masterpiece Edition (Myst MPE). Její vydání bylo doprovázeno spoustou slaďoučkých vět jako například "Nová 24-bitová grafika, přepracované 16-bitové zvuky, nově vyrenderované animace..." a tak dále. Po těchto tvrzeních se mi před očima začaly zjevovat půvabné obrázky ne nepodobné Atlantisu nebo Amerzonu a vyloženě jsem se těšil na to, až toho nového Mystíka konečně zapařím. Jaké však bylo moje překvapení, když jsem Mysta MPE poprvé spatřil na vlastní oči. Samozřejmě jsem již předem věděl, že se nezmění příběh, nezmění se úkoly ani hádanky a dokonce ani zevrubné herní prostředí. Ale co jsem opravdu nečekal, že bude Myst MPE vypadat téměř do puntíku stejně jako jeho stařičký předchůdce. Většiny deklarovaných vylepšení si téměř nelze ani povšimnout, snad až na automatickou nápovědu, která ve staré verzi (možná i bohudík) chyběla. Herní výhled i nyní zabírá pouhých 70% obrazovky, zbytek je vyplněn černí, takže si připadáte jako byste vlastnili 12" monitor. I nadále se pohybujete pouze po skocích a o tom, že byste se mohli kolem sebe plynule otáčet o 360 stupňů, si můžete nechat vyprávět na dobrou noc. Jednoduše řečeno: Pokud si vedle sebe postavíte dva počítače a na jednom poběží starý Myst a na druhém Myst MPE, na první pohled mezi nimi nepoznáte rozdíl. To je taky důvod, proč jsem v úvodu této recenze tak zdlouhavě popisoval starou verzi Mystu - popisoval jsem tak zároveň i Myst MPE. Nyní je ale na čase blíže prostudovat těch několik málo "skvělých" vylepšení, kterými se společnosti Red Orb a Cyan tak vehementně chlubí.
"Nově vyrenderovaná 24-bitová grafika"
OK. Takže abych to zbytečně nezdržoval... Jediný rozdíl je právě v tom čísle 24. Přesto, že původní Myst běžel jen v 256 barvách a nová verze běží v "milionech" barev (které musíte před spuštěním hry ve Windows nastavit), tak kvalita grafiky obou verzí je od sebe téměř nerozeznatelná. Pouze při bližším ohledání zpozorujete malé rozdíly, kdy například přechod odstínů na šedivé budově není tak znatelný, nebo je o něco málo lépe prokreslená tráva. Všechno jsou to ale detaily, kterých si při hraní téměř ani nepovšimnete. Navíc celou skutečnost, že jsou ve hře použity MILIONY barev, považuji za absolutní blbost. Kdyby Myst MPE běžel ve standardním 16-bitu, bohatě by mu to stačilo. 24-bitová grafika je tedy pouze prachsprostým reklamním lákadlem.
"Nově přepracované zvukové efekty + spousta nových"
Je sice pravda, že je v Mystu MPE opravdu velké množství zvukových efektů, ale nezdá se mi, že by jich tam nějak extra moc přibylo a dokonce mi ani nepřijde, že by byly jakkoliv upravené. Jejich technická kvalita je nevalná, na pozadí je slyšet jemný šum a o slově "stereo" si můžete nechat jen zdát. Totéž platí i pro hudební doprovod, který měl být podle autorů taky přepracovaný.
"Nově vyrenderované animace"
Ano, zde je konečně vidět jistý pokrok k lepším zítřkům. Když jste ve starém Mystu vstupovali do jednoho ze čtyř imaginárních světů přes magickou knihu, viděli jste na jedné ze stránek této knihy malé okénko s animačkou průletu kamery nad daným světem. V Mystu MPE se nachází tatáž animace, ale tentokráte už běží přes celou obrazovku. Bohužel, zde veškeré inovace končí.
"Přítomnost automatické nápovědy (nazvané DigitalGuide)"
Nápověda je v Myst MPE jedinou skutečnou novinkou. Otázkou ovšem zůstává, jestli je vůbec pro hru přínosem. Já jsem zásadně proti podobným "vymoženostem", které kazí hru, nicméně jelikož je Myst hrou poměrně obtížnou, někomu malá rada přijde možná docela vhod. Nápověda je rozdělena celkem do tří úrovní: nejdříve dostanete jen malou radu, potom více konkrétnější radu a nakonec přesný popis co a jak máte udělat. Není to vyřešeno špatně, ale stejně... jakmile si jednou necháte poradit, už s tím nepřestanete. Proč si nad něčím lámat hlavu, když stačí kliknout do spodní části obrazovky a problém se vyřeší sám. Součástí nápovědy je však ještě jedna novinka, kterou považuji za vůbec nejlepší vylepšení v celém Mystu MPE. Jedná se o podrobné mapky všech pěti ostrovů-světů s vyznačením a krátkým popisem všech důležitých lokací. Vypadají vskutku hezky, dokážou vám v lecčems poradit a především díky nim zmizí veškeré problémy s jinak častou dezorientací.
Když to všechno shrnu, tak těch vylepšení není zdaleka tolik aby to stačilo na vydání nové verze hry. Za tu cenu (30 Dolarů = asi 1000 Kč) si můžete pořídit daleko kvalitnější produkt, třeba nový Atlantis 2, který se má prodávat za stejnou částku.
|
Nyní mi už zbývá poslední a v tomto případě ze všech nejtěžší úkol - pokud možno co nejobjektivněji Myst MPE ohodnotit. Ale věřte mi, tohle prostě není možné. Slyšel jsem už tolik rozporuplných názorů, jako například: "Che, za takový prachy pět let starou hru? To hraničí s drzostí!" a nebo: "Paráda! Konečně jsem si zahrál tu hru, o které tolik lidí už tak dlouho básní." No... já asi zvolím zlatou střední cestu - původně jsem chtěl Mystu MPE dát pouze 50%, ale nakonec s přihlédnutím k tomu, že je to TEN Myst, který kdysi pobláznil neuvěřitelné množství lidí, dávám 60%. A podle toho, jaký máte vy sami k původní hře vztah, si můžete hodnocení změnit o +/- 20%.