RECENZE: Zázrak se nekoná. Mafia 3 fanoušky nepotěší

Mafia III
Cenega 07.10.2016 PC
Když jsme dva roky dozadu pořádali anketu o nejlepší česko-slovenskou hru všech dob, moc dobře jsme věděli, jak to dopadne. První Mafia z roku 2002 je bezesporu kultovní dílo, které podle mnohých patří k českým vývozním artiklům podobně jako sklo, škodovky nebo pivo. Citovat dnes už prakticky zlidovělé hlášky patří k dobrému hernímu vychování stejně neodmyslitelně jako proklínání pověstné závodní scény. Že tato značka skončí ve spárech nenasytných vydavatelů a na vývoji pokračování už čeští tvůrci budou jen paběrkovat, pak mnozí berou jako svatokrádež, a tak u nás má třetí díl paradoxně obtížnější vstupní pozici než kdekoli jinde.
Připočítejte fakt, že recenzenti neobdrželi své kopie s obvyklým předstihem, a tradičně zmršenou PC verzi v den vydání a člověk aby měl pocit, že tu máme pořádný průšvih. Po náročném víkendu, kdy jsem Mafii podrobil pořádné pařbě, pak musím konstatovat, že obavy jsou bohužel opodstatněné.
Mafia 3 se razantně odklonila od původní myšlenky a je ve výsledku jen průměrnou městskou akcí. I když, jak koukám na soudobou nabídku titulů jako Watch Dogs, Sleeping Dogs nebo nedostižné GTA V, tak spíše podprůměrnou.
Dokolečka dokola
Proti hře mám spoustu výhrad, o kterých se níže podrobněji rozepíšu, ale jedna věc mě trápí tolik, že k ní přejdu rovnou. Kdybych měl Mafii 3 popsat jedním slovem, bude to stereotyp. Namísto silného lineárního příběhového zážitku, jaký by člověk od této značky automaticky očekával, tu máme otevřený svět plný generických a do nekonečna se opakujících drobných misí.
Kdybych neznal pozadí vývoje, myslel bych, že je to hra od Ubisoftu, který je proslulý podobnými rozsáhlými světy, v nichž se prakticky nedá nic rozumného dělat. Jenže na rozdíl od Assassin’s Creed nebo Far Cry nejsou tyto mise volitelnou nadstavbou, kterou lze s klidným srdcem ignorovat, ale povinnou složkou, bez níž se příběh nepohne dál.
Po slibném úvodu se hra smrskne na následující postup, který opakujete do zblbnutí: promluvit si s vedlejší postavou, která na mapě zobrazí polohy informátorů. Jejich následný výslech vyznačí lokace, na něž musíte postupně zaútočit. Po nakumulování určitého množství destrukce se zpřístupní možnost zlikvidovat velitele, což probíhá na jednom z míst, která už jste předtím vyčistili. A to si zopakujete ještě jednou, protože každá oblast má rovnou dva podšéfy. Až poté se zpřístupní skutečná příběhová mise, která obsahuje dialogy, naskriptované scény a bohatší náplň než jen neustálou likvidaci tupých nepřátel. Na dvacet minut skutečné zábavy tak připadá zhruba hodina a půl „grindování“. To je prostě průšvih. Začátek přitom působil tak slibně.
Vítejte v pekle
Konec 70. let ve Spojených státech je, co se her týče, zcela neprobádané území. Válka ve Vietnamu, drogová a sexuální revoluce, korupce a všudypřítomný rasismus jsou jen některé přísady nebezpečného koktejlu společenských nálad, který hrozí vybuchnutím.
Hlavní hrdina Lincoln Clay si výše zmíněné užívá z první ruky. Medailemi ověnčený veterán není kvůli svému míšeneckému původu vnímán jako hrdina, ale jako občan druhé kategorie. Na poměry uniformní AAA produkce se hra nebojí tnout přímo do živého a v zobrazení tehdejší doby si nebere servítky. Do některých podniků kvůli segregaci ani nesmíte vejít, paničky si před vámi ostražitě drží kabelky a ani „slušní“ lidé se nerozpakují vykládat o „líných negrech“, aniž by je jakkoli trápilo, že stojíte metr od nich.
Zatímco původní Mafia zobrazovala problémy organizovaného zločinu v částečně romantizované formě, kdy se pánové v oblecích oháněli slovy jako čest a věrnost, tady se jde více na dřeň. Zaplivané bordely, hektolitry chlastu, jídelny pro chudé. Prostředí černošských komunit tu není nijak idealizované a Lincoln není rytíř bez bázně a hany bojující za sociální rovnost a světový mír, což vnímám jako jeden z největších kladů.
Prvních pár hodin, v nichž se seznamujete s prostředím a hlavními postavami, je opravdu skvělých a kdyby ve stejné úrovni pokračoval i zbytek, bude hodnocení přibližně o 30 procent vyšší. Jenže jakmile se přehoupnete přes hranici, za níž už na Steamu nejde požádat o vrácení peněz, příběhová linka se odsune na druhou kolej, a abyste ji opět našli, musíte se přehrabat nekonečnou hromadou výplňové vaty.
To už jsme někde viděli
Neustálé opakování by zabilo i propracovanější kousky. Jenže v případě třetí Mafie není příliš o co stát, ani co se týče hratelnosti. Střílecí pasáže jsou jen miliontou první variací na téma tzv. „cover shooterů“. Místo napínavé akce se schováváte za překážkami a čekáte, kdy se v chování nepřátel vyskytne okénko, během něhož je můžete bez rizika trefit. Všichni zúčastnění jsou přesnější než Vilém Tell, a tak není nouze o absurdní situace, kdy po sobě přes půl mapy střílí sniper a chlápek s pistolí se zhruba stejnou úspěšností.
Přesto jsou přestřelky docela zábavné, a kdyby měl člověk lepší motivaci, proč je vůbec absolvovat, neměl bych s tím větší problém. Slušný standard, dá se říct. To pro plížící pasáže bych měl jiná slova a autoři by si je za rámeček rozhodně nedali. Zoufalost, tragédie a výsměch jsou asi těmi nejpřesnějšími, ale ani z poloviny nevyjadřují míru frustrace, která z pokusů o tichý přístup plyne. Kromě toho, že jsou nepřátelé úplně blbí, jsou často také slepí a hluší. Není nijak výjimečné, když napochodujete skrz hlídanou místnost až k bossovi a za tichého souhlasu jeho ochranky mu máváte nožem před obličejem.
A přitom by stačilo tak málo. To je mimochodem věta, kterou jsem si během hraní říkal opravdu často. Na Mafii je vidět pořádný kus práce a spíše než na samotné autory by měl káravý prst (nebo zdvižený prostředníček) mířit spíše na producenty, kteří vydání evidentně uspěchali.
Ve zdravém těle zkažený duch
Že se výsledek pár dnů po vydání často nedá rozumně hrát, je na PC poslední dobou nehezký zvyk. Ale že se hra trhá, padá a je plná chyb i na konzolích, to už je skutečně na pováženou. Více než občasné zahaprování v nasvícení nebo simulaci fyziky mě trápí zjevná nedodělanost, která u značky Mafia mrzí ještě více než u jiné hry.
Místo některých speciálních animací tu nalezneme jen zatmívačku, takže například takové nakládání pašovaného kontrabandu připomíná spíše slideshow než ilegální operaci. Na YouTube už koluje srovnávací video, z něhož šest let starý díl vychází jako suverénní vítěz.
Ony změny postoje v závislosti na okolním prostředí, možnost zastavit si na benzince nebo třeba jen více animací při umírání jsou samy o sobě vcelku nepodstatné drobnosti, ve výsledku ovšem mají zásadní vliv na uvěřitelnost prostředí. Město, v němž není žádný systém veřejné dopravy a kde lidé jen bezhlavě bloudí odnikud nikam, působí jako levná kulisa. Svůj díl viny na tom nese i grafika, která působí notně zastarale.
To dobré
Možná to tak z předchozích řádků nepůsobí, ale výsledek není úplný průšvih. New Bordeaux jakožto fiktivní verze skutečného New Orleans je spolu s přilehlými bažinami vymodelováno vskutku působivě. Ulicemi brázdí nádherné (byť nelicencované) americké bouráky, kterými v případě, že si v menu nastavíte režim „simulace“, je vyloženě radost se prohánět.
K tomu připočtěte naprosto famózní soundtrack obsahující ty největší hity 60. a 70. let a výsledkem je dílo, ve kterém je přes všechna negativa radost trávit čas. Byť v časovém presu, dokázal jsem si vždy najít čas projet se po okolí a doposlechnout si písničku. Upřímně řečeno, je snadné přivírat oči nad spoustou chyb a nedodělků, protože hra má nezpochybnitelné kouzlo.
To zbytečné
Zhusta propagovaná možnost rozdělovat vliv nad městskými částmi svým společníkům je ve výsledku absolutně zbytečná. To, co vypadalo jako strategická nadstavba, je jen zcela zbytečná a od skutečného hraní zdržující nuda. Bonusy za dobré vztahy ve vašem gangu jsou úplně k ničemu, protože i na tu nejtěžší obtížnost je hra směšně jednoduchá.
Celá herní ekonomika je vůbec značně pokřivená, zbraně a léky jsou absurdně drahé, na druhou stranu se jich všude pořád válí nadbytek. Kromě možnosti nechat si přivolat auto na jakékoli místo jsem společníky vůbec nevyužíval a nebýt příběhových animací, nejspíš bych zapomněl, že tam vůbec jsou.
Stejně tak nedodělaná mi přijde zdejší policie. Můžete si sice dávat pozor, dodržovat dopravní předpisy, odposlouchávat jejich komunikaci a nekrást auta na ulici, ale není pro to jediný důvod, protože strážci zákona jsou zde stejně bezmocní jako kdokoli jiný.
Vendeta?
Více než snahu naroubovat do hry násilím kdejakou ptákovinu, která kdesi možná fungovala, bych ocenil, kdyby se autoři soustředili na to, co dělalo Mafii Mafií. A to byl silný osobní příběh ve víceméně realistickém prostředí. Ale ani jedno z toho zde bohužel nenajdeme. Po počátečním nadšení hra přepadne do únavné rutiny a každý okamžik zábavy je vykoupen neúměrnou dřinou.
13. června 2016 |
Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let
Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...
Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu
Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...
{NADPIS}

{POPISEK}
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...
Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si
Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.
Co se líbí hráčům, nevoní filmovým fanouškům. Kingdom Come na plátně neuspěl
České RPG Kingdom Come: Deliverance 2 patří k nejlepším hrám letošního roku. Pokus zaujmout stejným obsahem i filmové diváky se ale příliš nepodařil. Sestřih z filmových scén, který měl premiéru na...
Seriál Assassin’s Creed se chystá na Netflix, tvůrci nastínili svoji vizi
Assassin’s Creed patří mezi nejvýdělečnější značky v herním průmyslu. Netflix oznámil záměr natočit hraný seriál už před pěti lety, nyní se věci daly do pohybu.
Zahrál si bazarovou hru a dostal ban. Může se to stát i dalším lidem
Naprosto neúprosně postupuje automatická detekce potenciálních pirátských kopií her na nové konzoli Nintendo Switch 2. Pocítil to jeden z majitelů, který si koupil několik bazarových her, jež byly...
Nepropásněte, strategie Sid Meier’s Civilization VI je dočasně zdarma
Povedená strategie Sid Meier’s Civilization VI je v digitálním obchodě Epic Store dočasně zdarma, a to rovnou v kompletní platinové edici.
{NADPIS}

{POPISEK}
Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let
Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...
Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda
Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.
Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině
Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Prodej bytu 3+1 69 m2 Přelouč
K. Čapka, Přelouč, okres Pardubice
3 640 000 Kč
Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů
Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...