RECENZE: Okuste šílenství v psychedelickém hororu Layers of Fear

Hororová jednohubka Layers of Fear o šíleném malíři působí jako procházka domem hrůzy na špatném tripu.

Layers of Fear

16.02.2016 PS4

iDNES.cz

65%
Herní karta
  • Neustále se měnící prostředí
  • Několik dobrých nápadů
  • Není možné zemřít
  • Spousta klišé
  • Neodpovídající cena

Layers of Fear (PS4)

Málokterou nezávislou hru doprovází při vydání takový poprask jako dnes recenzované dílo dosud neznámých polských vývojářů Blooper Team. Když totiž svojí tehdy ještě nedokončenou hru vyvěsili v rámci předběžného přístupu služby Steam Greenlight, dočkali se takřka stoprocentní podpory. To vyvolalo efekt sněhové koule a Layers of Fear byl najednou plný internet.

Znamená to tedy, že před sebou máme takřka dokonalé dílo a nový mezník ve vnímání interaktivních hororů? Ne, znamená to pouze, že se nezávislým tvůrcům neměří stejným metrem a vzniklý úspěch je spíše jen souběhem šťastných náhod.

Král je nahý

Layers of Fear (PS4)

Jestli něčím hra bezesporu vyděsí, tak je to jeden z nejhorších poměrů výkon/cena, s jakým jsme se kdy setkali - 550 Kč za dvě hodiny i s pauzou na kafe a vyčurání opravdu není trend, kterým by se dle mého měly hry vydávat, natož ty nezávislé, u nichž chybí ostatní produkční hodnoty. Tím mám na mysli výpravu, příběh, grafiku nebo propracovanou hratelnost.

To, co nám autoři totiž naservírovali, není nic jiného než klasický „simulátor chození“ podpořený béčkovou zápletkou, přičemž pointu vytušíte dlouho před polovinou příběhu. Pokud bych si to měl zjednodušit přirovnáním, tak nejblíže to má asi ke Gone Home nebo Vanishing of Ethan Carter, pokud bychom od prvního odmysleli skvělý scénář a od druhého nápadité hádanky. Ale budiž, u hororu jsou důležitější faktory rozhodující o jeho úspěchu, přičemž tím nejdůležitějším je zřejmě atmosféra. Zjednodušeně řečeno, budeme se bát?

Co vás nezabije, to vás nevyděsí

Layers of Fear (PS4)

V herním průmyslu dlouho platila rovnice, že když chcete někoho vyděsit, musíte ho doslova utopit v krvi, vyhřezlých vnitřnostech a rozlámaných kostech. Layers of Fear mají u mě několik procent k dobru za to, že se na to snaží jít jinak, nicméně jim musím minimálně dvojnásobek strhnout za to, že se jim to naprosto nedaří.

Ne, nechci dělat machra, který se ničeho nebojí, naopak. Zeptejte se mé ženy, jak vypadám během hraní Evil Within, a takový Outlast jsem po hodině s rozklepanýma rukama raději úplně vzdal. Layers of Fear jsem hrál v noci, se sluchátky na uších a sice jsem se párkrát lekl, nějaký trvalejší pocit strachu se ovšem nedostavil.

Může za to zcela nepochopitelné designové rozhodnutí, které hráči neumožňuje zemřít! Jakmile si uvědomíte, že vám všecky ty bouchající dveře, podivné zvuky za vašimi zády, pokroucené hračky a další tradiční hororové propriety nemůžou nic udělat, je veškerá atmosféra úplně v tahu.

Layers of Fear (PS4)

Neříkám, že ve správném hororu musí číhat smrt za každým rohem, ale ten pocit, že zrovna za tímhle už to konečně musí přijít, vám sebeoriginálněji navržené prostředí nenahradí. Proč myslíte, že si režiséři hororů vybírají především neznámé herce? Protože kdybyste šli na film třeba s Leonardem di Capriem, můžete si být jistí, že se dožije alespoň poloviny filmu, takže se o něj nebudete bát. Jedině snad, že byste tedy mohli ubližovat jeho blízkým... což zde bohužel už ze samotného principu fungovat nemůže.

Psychedelie na druhou

Layers of Fear (PS4)

Přesto si hra nezaslouží skončit v propadlišti dějin a možná na ni jednou budeme vzpomínat jako na jedinečného pionýra. V čem totiž vyloženě exceluje, je práce s okolním prostředím. To, co zpočátku vypadá jako obyčejný dům, se po chvíli začne nezadržitelně měnit, a to způsobem, který totálně popírá všechny zákonitosti času a prostoru.

Místnosti se bortí před očima a cesta zpátky nikdy není možná, protože místo pokoje, který jste právě stejnými dveřmi opustili, je zničehonic dlouhá chodba. Nebo zeď. Logiku ani smysl v tom nehledejte a jen se nechte unášet. Hra je totiž paradoxně totální koridor, ze kterého, ač to nevypadá, nejde nikam uhnout.

Samotná myšlenka nahlédnutí do malířovy pokroucené mysli, zůstává ale trestuhodně nevyužitá, uchvátí jen „zremixování“ několika slavných obrazů v čele se slavnou Dámou s hranostajem. Je škoda, že autoři takovou psychedelii a hrátky s realitou vyplýtvali na tuctový horor, který neděsí. Mám pocit, že z celého konceptu šlo vytřískat daleko víc.

Abych to nějak shrnul, tak do výraznějších slev, které srazí cenu alespoň na polovinu, to bez Layers of Fear ještě vydržíte. I kdyby to mělo být až na Vánoce. Příštího roku.

iDNES.cz

65%

Čtenáři

71% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Nečekaný hit už prodal dva miliony. V korporátu by to neprošlo, říká autor

Ačkoliv původně panovaly obavy, že menší francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 zůstane ve stínu slavnější hry, opak je pravdou. Šéf studia Sandfall k tomu dodal, že hra by v rámci velkého...

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

Náhoda? Datum vydání nejočekávanější hry prozradila léta stará písnička

Ostře sledované hry jsou pod naprostým drobnohledem fanoušků, kteří pečlivě analyzují každý nový trailer a vše dávají do nečekaných, až bláznivých souvislostí. Grand Theft Auto 6 není výjimkou.

Legendární Mafia je zpět. Nový díl vypadá jako vysněné pokračování

Gangsterský příběh, který se odehrává na Sicílii na počátku 20. století, prozkoumá počátky organizovaného zločinu. A nejnovější prezentace naznačila, že tentokrát skutečně je, na co se těšit.

Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

13. května 2025  10:36 0

Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

12. května 2025  11:30,  aktualizováno  13.5 8:49 7

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

13. května 2025 14

Režim myši na Switchi 2 funguje i v základním menu

Jednou z novinek očekávané konzole Switch 2 od Nintenda je možnost používat herní ovladače také v režimu myši. Využití najde i mimo hry.

12. května 2025  13:50 0

Rozjede váš počítač novou Mafii? Raději si ověřte hardwarové požadavky

Očekávaná gangsterka Mafia: Domovina běží – na rozdíl od přecházejících dílů včetně remaku – na Unreal Enginu 5. Pokud plánujete hrát na PC, ověřte si, zda splňuje minimální nároky.

12. května 2025  12:33 0

Detektor pohybu a děsivé zvuky. Vetřelecký horor zachycuje atmosféru filmu

Loňská hororová survival střílečka Alien: Rogue Incursion vyšla pouze pro virtuální realitu, letos si v nové verzi zahrajeme i tradičně. Ačkoliv její hodnocení se velmi různí, většina hráčů se...

12. května 2025 2

Zážitek jako Kingdom Come 2 vám jiné médium nedá, říká producent Martin Klíma

Kingdom Come: Deliverance 2 překonal všechna očekávání a zaslouženě se stal komerčním hitem nejen u nás, ale celosvětově. O tom, jak se takový kolos, na jehož vzniku pracovali stovky lidí dlouhých...

11. května 2025 15

Nové GTA vyjde až za rok, tak si aspoň zahrajte tyto slavné klony

Mysleli jsme si, že si nové GTA zahrajeme ještě letos, ale nakonec bude čekání zřejmě ještě dlouhé. Abyste si ukrátili čas, můžete vyzkoušet některou ze známých her, která nabízejí podobný styl...

10. května 2025 6

RECENZE: Návrat krále stříleček Doom je jiný, ale zatraceně dobrý

90 %

Doom: The Dark Ages se jasně řadí mezi nejlepší díly kultovní série. Je jiný, svůj, krvavý a implementování bullet hell mechanismů dopadlo parádně. Tuhle fantasy řežbu si žádný správný Slayer nenechá...

PC
9. května 2025 8

Do Kingdom Come 2 zamíří nový příběh za méně než týden

Český hit Kingdom Come: Deliverance 2 rozšíří za méně než týden první placené rozšíření Brushes with Death s tajemným malířem Vojtou.

9. května 2025  10:36 4

Legendární Mafia je zpět. Nový díl vypadá jako vysněné pokračování

Gangsterský příběh, který se odehrává na Sicílii na počátku 20. století, prozkoumá počátky organizovaného zločinu. A nejnovější prezentace naznačila, že tentokrát skutečně je, na co se těšit.

9. května 2025  9:46 12

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

9. května 2025 20
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.