RECENZE: Evil Within se vrací ke kořenům hororu. Každý náboj se počítá
The Evil Within
Cenega 14.10.2014 PC
Příběhový guláš
Nemilá zpráva hned ze začátku. Sledování příběhu hry je v případě Evil Within skutečný horor. Hlavní hrdina, detektiv Sebastian Castellanos, dorazí s kolegy na místo hrozivého masakru, jenž se odehrál v ústavu pro mentálně choré. Vzápětí je Sebastian napaden teleportujícím se zloduchem s popáleninami po těle a spolu s dalšími postavami se ocitá v pokřiveném světě hry.
Příběh hry je děravý, nelogický a především špatně odvyprávěný. Hře by rozhodně prospělo více filmečků, než spoléhat na lehce přehlédnutelné textové zprávy a audio pásky. Určitý obrázek o smyslu toho, co se děje, jsem začal mít až v poslední třetině hry. A přesto jsem měl pocit, že mi řada zásadních informací buď unikla, nebo ve hře prostě nebyla.
Vše ještě zhoršují extrémně nezajímavé postavy, hloupé dialogy a veskrze průměrné namluvení. Výsledkem toho všeho je bohužel značná odtažitost od děje a postav, jakou člověk během hry pociťuje, a tedy pravý opak emocionálního zážitku, který dokázala vyvolat trilogie prvních Silent Hillů.
Umění mistra
Za Evil Within však nestojí tvůrci Silent Hillu, nýbrž hlavní mozek zodpovědný za „konkurenční“ sérií Resident Evil - Shinji Mikami a jeho studio Tango Gameworks. Mikami přitom opustil kormidlo série po oslavovaném čtvrtém dílu, který paradoxně znamenal pro RE výrazný posun k akčnímu ladění. Co je tedy Evil Within zač a jak se vlastně hraje?
Nejlépe lze hru popsat jako dokonale namíchaný mix akce (Resident Evil 4), téměř všudypřítomné hororové atmosféry (Silent Hill) a důrazu na opatrný, promyšlený postup (loňský The Last of Us). Je třeba si uvědomit, že Evil Within není akční hra. Není to ani střílečka. Z toho vyplývá řada herních mechanismů, které by hráč akčních her jinak mohl přičítat jisté neohrabanosti vývojářského týmu. Opak je však pravdou.
Jedním z takových příkladů je kamera a obraz. Kamera má především při kradmém postupu ve zvyku poskytovat velmi omezený rozhled a hráč je díky tomu neustále vynervovaný, zda se někde po straně náhodou nevynoří skrytý nepřítel. Diskutované černé okraje rámující nahoře a dole obraz (na PC lze vypnout skrz cheat) mají podobný účinek. Věřte mi, že především pocit „nevím, kam šlapu“ vám bude v Evil Within vydatně drásat nervy. A je to dobře.
Další názory„I přes pár nešvarů je Evil Within nádherně děsivý zážitek.“ - Game Informer | 9/10 |
Při zaměřování nepřítele se vám zase obraz přiblíží tak, že ztratíte Sebastiana z dohledu prakticky úplně. Raději si tedy buďte setsakramentsky jistí, že je kolem vás čisto. Zaměřování samotné představuje vyloženě očistec. Dokonce i s automatickým zaměřováním budete občas střílet vedle (!), kvůli lehkému, přesto však citelnému pohybu zaměřovacího kříže a obecně klátivé chůzi nepřátel. Každý kontakt s nepřítelem tak představuje výzvu, každé zabití dočasné vítězství a každý výstřel do prázdna bolestnou ztrátu tradičně drahocenné munice.
Hnusáky přitom budete porcovat pistolí, magnumem, granáty, brokovnicí, odstřelovačkou a – pozor – speciální kuší. Pro tu jsou ve hře k dispozici různé druhy šípů, které lze takticky využívat; nepřátele tak můžete zmrazit, omráčit, připíchnout na zeď, oslepit či vyhodit do vzduchu. Šípy si přitom vyrábíte sami z materiálu, který zase získáváte především ze zneškodněných pastí, takže je třeba si výběr dobře rozmyslet a s šípy šetřit. Nepřátele navíc musíte ve hře nejen zabíjet, ale pro jistotu i spalovat, neboť jinak hrozí, že znovu vstanou. Uhodli jste správně, sirek je žalostně málo.
V Evil Within navíc vstupuje do hry element pro Resi/Silent Hill hry netypický, a tím je silný důraz na kradmý postup. Ten funguje naprosto brilantně a je schopný vyšroubovat napětí do závratných výšin. Jediným úderem lze takto nic netušícího nepřítele zlikvidovat, navíc bez ztráty munice. K tomuto postupu navíc ještě přichází častá možnost nalákat nepřítele do různých pastí. Ty mají nejčastěji podobu nataženého drátu, který po přetrhnutí odjistí výbušninu, dočkáte se však i různých bodáků a kyselinových spršek.
Výbušné pasti lze navíc zneškodnit v minihře, v níž je třeba zastavit poměrně rychle se pohybující ručičku kmitočtu na daném místě. Pokud ručičku zastavíte vedle, bum. Pokud zaspíte a ručička opíše celý kruh, bum. Napětí se dá krájet.
Děsivá obtížnost? Může být
Evil Within je navíc jednou z mála her, kde je třeba důkladně zvážit zvolenou obtížnost. A nejen ji. Při prvním hraní máte na výběr buď Casual nebo Survival, po dokončení se vám zpřístupní Nightmare, případně Akumu (jedno škrábnutí a jdete do kytek). Obtížnosti lze naštěstí měnit během hraní.
Rozdíly mezi Survival a Casual jsou však tak velké, že mohou leckterého hráče dokonce odradit. Casual vám primárně zapne automatické zaměřování i detektor odhalení v podobně ikonky oka nahoře uprostřed (trošku připomene Dishonored). Oba prvky lze v menu vypnout, aniž byste přitom museli zvyšovat celkovou obtížnost. U oka to silně doporučuji, hra s jeho zapnutím citelně ztrácí na překvapivosti.
V Casual navíc máte ve většině případů dostatek nábojů na to, abyste nemuseli spoléhat na kradmý postup a používání pastí. I na tomto stupni obtížnosti bych se však zdráhal použít pro Evil Within označení jednoduchá. Co by to bylo za hororovou hru, v níž byste se nebáli o život?
Přesto dokáže být ale Evil Within i zbytečně frustrující. Jde především o situace, kdy zemřete smrtí tzv. „jednou ranou“ – ať již ze strany nepřítele, nebo když se o vaše rozčtvrcení postará skrytá past. Ani to bych hře nevyčítal, kdyby před takovou schválnost umístila alespoň checkpoint, klidně skrytý. To se však ne vždycky děje, a vy jste tak nuceni procházet některé pasáže zbytečně víckrát.
Kromě checkpointů jsou ve hře i útočiště, kde lze ukládat hru. Jejich přítomnost ohlašuje melodie, která se pro vás stane během hraní doslova symbolem úlevy. V těchto útočištích přichází ke slovu i systém zlepšování, kdy si z nasbíraných lahviček se zeleným slizem (jak poetické) vylepšujete vlastnosti vašich zbraní, ukazatel života, délku sprintování a mnoho dalšího. Systém funguje skvěle a vzhledem k tomu, jak často ve hře bojujete o holé přežití, každé vylepšení se počítá.
Grafika za jedna, zvuk za tři
Evil Within jsem hrál na Playstation 4 a musím říct, že mě vizuální stránka hry zas a znovu posílala do kolen. Vyzdvihnutí zaslouží především fantastická hra světla a stínu, drobné částicové efekty a majestátní výhledy do dálky. Někdy jsem se prostě jen zastavil a nemohl uvěřit, že se dívám na záběr přímo ze hry, a nikoliv na nějaký artwork. To je ale jenom polovina celkového dojmu.
Druhou a snad ještě důležitější složkou je naprosto šílená posedlost detaily. Jsou to takové jednotlivosti jako zneklidňující obrazy na stěně, sochy, které jen a jen oživnout, příležitostné nápisy na zdech, nábytek, zohavená těla, prostě nepřeberná databáze jednotlivých objektů rozmístěných po úrovních s úžasným citem pro atmosféru. Hra jakoby byla „dělaná rukou“. Každému prostředí bylo věnováno ohromné úsilí a působí individuálně, přirozeně a skutečně děsivě.
Délka hry se pohybuje minimálně na nějakých 14 hodinách, během kterých navštívíte vesnici, panské sídlo, metro, velkoměsto, nemocnici, kanalizaci, hrobku, katedrálu a další prostředí, které možná nepatří k nejoriginálnějším, ale jsou vyvedeny s oním dechberoucím smyslem pro detail. Modely nepřátel jsou kapitolou samou pro sebe. Řadové nepřátele tvoří sice víceméně klasičtí zombíci a humanoidní mutanti, i oni jsou však vymodelováni doslova „s láskou“ a až se k vám budou šourat a vy jim zamíříte do ohyzdných úsměvů, bude vás mrazit.
Ve hře navíc figuruje celá řada bossů, u nichž se opět inspirace z již zmíněných sérií nezapře – týpek s trezorem místo hlavy, nesmí chybět ani holčička s dlouhými vlasy trpící mírným nadbytkem končetin a ohavné zmutované bestie přesně ve stylu Residenta. Hra brutalitou a krví rozhodně nešetří.
O co více nadchne grafika, o to více zase zamrzí průměrné nazvučení, které se u hororové hry takového kalibru odpouští těžko. Zvuk není vyloženě špatný, ale mixu chybí prostorovost a dostatečná síla. I v nastaveních lze nastavit pouze hlasitost, na nějaký 7.1 mix můžete zapomenout. Jak mohl Mikami něco takového zanedbat, mi není zcela jasné, ale v dnešní době je to jednoznačné minus.
Jedna z těch her…
Evil Within má ještě jednu vadu na kráse, která mně samotnému ale příliš nevadila. Tu již mnozí z vás možná zaregistrovali - je jí celková neoriginalita. Evil Within se inspiruje u svých předchůdců opravdu hodně: v nepřátelích, úrovních i některých herních mechanismech.
Vezmu-li však v potaz, že nejvýraznější inspirací jsou již zmíněný Resident 4 (2005) a původní trilogie Silent Hill (1999-2003), jsem více než ochoten to hře odpustit.
Evil Within navíc nabízí takový spád a rozmanitost, jako snad žádná z těchto legend. Je to totiž jedna z těch her, kde se nápady kupí jeden na druhý a každou frustraci překonává zvědavost, co si na vás autoři připravili o úroveň dál. Je to hra, která se nejlépe hraje pomalu.
Nejenže se ve světě Evil Within opatrnost vyplácí, hráč si o to více vychutná atmosféru a záplavu detailů, jež ze hry dělají mistrovské dílo. K tomu všemu si připočtěte v tomto žánru nadstandardně dlouhou herní dobu, obohacenou o režim New Game Plus, kdy si ponecháváte všechna vylepšení a k dispozici máte navíc kulomet a raketomet. Evil Within se zkrátka povedl. Začíná s jeho vydáním renesance žánru? Doufejme.
Apple Event 2024
Apple v pondělí představil nové iPhony 16, Watch Series 10 a AirPods 4.
Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude
Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci
Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...
Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči
Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ubisoft se otřásá v základech, investoři chtějí vyštípat zakladatele
Část investorů francouzského vydavatelství Ubisoft otevřeně kritizuje jeho vedení, nelíbí se jim strategické směřování společnosti. Očekávaný hit Star Wars Outlaws se neprodává tak dobře, jak bylo...
Další hra vyrobená pro nikoho, valí se kritika na novinku ze světa Pána Prstenů
Tales of the Shire má být pohodový simulátor hobití vesnice. Aspoň to tak doteď vypadalo, než se na hru zaměřila pozornost davu, který odmítá diverzitu a inkluzi. Některým hráčům se nelíbí především...
Pět let fanoušci restaurují pozapomenutou hru. A stále je čeká spousta práce
Partička nadšenců se nezištně snaží přepracovat legendární božskou simulaci Black & White vizionáře Petera Molneauxa pro moderní počítače. Po pěti letech ji konečně uvedli do spustitelné podoby, bude...
Flappy Bird vydělal miliony, teď se vrací. Autor se od něj ale distancuje
Po deseti letech od svého odstranění z digitálních obchodů se vrací legendární mobilní arkáda Flappy Bird. Těšení ovšem není na místě, podle mnoha náznaků totiž bude chystané pokračování nějakým...
Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!
Redaktorky otestovaly dětskou výživu Lambini, privátní značku Rohlíku, která slibuje zdravé, chutné a kvalitní produkty pro ty nejmenší. Při...