Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec pirátských her do 3 let? Nereálné, tvrdí autoři nejlepší ochrany

Hackeři před rokem tvrdili, že se blíží konec nelegálního stahování. Ochrany prý začínají být tak komplexní, že během tří let bude nemožné je prolomit. Tvůrci nejúspěšnějšího zabezpečení Denuvo to však tak optimisticky nevidí a úplné vítězství nad piráty neočekávají. V exkluzivním rozhovoru pro Bonusweb to prozradil marketingový ředitel Thomas Goebl.

Ilustrační obrázek ke hře Assassin's Creed: Black Flag | foto: Ubisoft

Denuvo existuje od roku 2014 a některé hry díky němu zůstávají neprolomené třeba i po roce. Objevily se však také případy, kdy ochrana padla obratem. Například u letošního Resident Evilu ji piráti odstranili během pěti dnů. Ve firmě vyvíjející protipirátskou ochranu pracuje čtyřicet lidí a její řešení za posledního dva a půl roku využilo přes padesát her.

Thomas Goebl, ředitel marketingu v Denuvu

Kde se vzal prvotní nápad vytvořit protipirátskou ochranu jako je Denuvo?
Náš tým řadu let pracoval na protipirátské ochraně pod společností Sony DADC. Sony jsme ale vyplatili a založili novou společnost. Technologie začaly vznikat ještě pod Sony, poprvé je však využila hra FIFA 15. A to už jako protipirátské opatření Denuvo. Efektivita našeho řešení vychází z návrhu, díky kterému Denuvo slouží jako bezpečností vrstva nad protipirátskou ochranou dané platformy (nap. Steam nebo Origin, pozn. red.).

Můžeme se dočkat dne, kdy v boji s nelegálními kopiemi zvítězíte? Nebo to bude neustálá hra na kočku a myš?
Ačkoliv se objevují zprávy o tom, že bychom v budoucnu pirátství mohli zcela eliminovat, na situaci se díváme realističtěji. Netvrdíme, že Denuvo nelze prolomit. Taková ochrana neexistuje. Naším cílem je, abychom každý titul bránili v důležitém úvodním období, kdy dojde k většině prodejů.

S prolamováním ochrany Just Cause 3 hackeři bojovali a FIFA 16 zůstala zabezpečená půl roku. Vrátíte se do situace, kdy vaše řešení udrží hry zabezpečené po měsíce?
To byla výhra. Naši zákazníky očekávají jen ochranu toho úvodního období. Cokoliv kromě toho je bonus.

Jak dlouho se Denuvo nacházelo ve fázi výzkumu a vývoje? Zdá se, že bylo úspěšné prakticky od začátku.
Do návrhu našeho řešení jsme vložili přes tři sta člověkolet zkušeností. A během návrhu jsme měli na paměti tři hlavní body. Zaprvé bezpečnost - stávající protipirátské ochrany jsou již prolomené a není důvod pro přidávání dalších. To by jen komplikovalo život platícím zákazníkům. Zadruhé komfort pro platící zákazníky. Ti přítomnost Denuva nepociťují. Nezažívají tedy žádné komplikace jako je pokles snímků za vteřinu a další. A zatřetí - komfort pro vývojáře. Aplikovat ochranu je pro vývojáře velmi jednoduché. Hovoříme o dvou, třech dnech práce.

Hra INSIDE ochranu Denuvo po půl roce odstranila.

Zmiňujete, že cílem nebylo snižovat počet snímků za vteřinu. Podařilo se vám to? Někteří lidé spekulují o tom, že hry s Denuvem běží hůře. Ale důkazy nejsou.
Ano, skutečně se nám to podařilo. Jinak by se vývojářská studia naše řešení zdráhala používat. Chtějí totiž vydávat hry s co nejlepší optimalizací.

Představte si na moment, že jste herní vývojář. Jaké alternativy k protipirátskému opatření vidíte?
Existuje celá řada způsobů, jak hru pro zákazníky učinit atraktivnější. To necháváme na herních návrhářích, komunitních manažerech, šéfech marketingu a producentech. Naše protipirátská ochrana může být článkem v celé skládačce.

A proč se podle vás některé hry stanou tak úspěšné i bez zabezpečení? Napadají mne Zaklínač 3 a Shadow Warrior 2.
Dobré hry se dobře prodávají. Otázkou je, o kolik více kusů by se prodalo s protipirátskou ochranou. Kromě toho je třeba detailně porovnávat prodeje na PC a konzolích.

Myslíte si tedy, že by Zaklínač 3 s ochranou prodal více kopií?
Ano, pevně věřím tomu, že každá hra s protipirátským zabezpečením půjde na odbyt lépe. Nemusí totiž soupeřit s ilegální verzí zdarma.

A je možné ochránit hry na přístrojích, které majitel nikdy nepřipojí k internetu?
Jistě.

Hru Just Cause 3 Denuvo zabezpečilo tak, že piráti hlásili možný konec ilegálních kopií.

Zkusím to ještě jinak. Je jednoduší prolomit Denuvo u počítače, který je neustále offline?

Neexistuje na to jednoduchá odpověď. Ale v případě našeho řešení kontrola při prvním spuštění hry nebo změně hardwaru či operačního systému zvyšuje celkovou zabezpečenost.

Tušíte, proč tvůrci některých her začali odstraňovat Denuvo pár měsíců po vydání? Napadá mne INSIDE a spekulovalo se o tom, že id Software ochranu vyňalo i z loňského DOOMu.
Každý vydavatel má právo Denuvo odstranit ve chvíli, kdy ochránilo úvodní prodeje. A nebo kvůli jiným důvodům, jakými může být například prodej hry na platformách bez protipirátské ochrany.

Všiml jsem si, že nabízíte ochranu například i pro knihy a filmy. Je to bitva, kterou lze vyhrát? Z laického pohledu to působí tak, že je mnohem jednoduší ochránit software, který neustále běží a jeho obsah se průběžně mění. Ale digitální knihy se zdají být o poznání primitivnější.
Naším cílem je v těchto oblastech zabránit příliš jednoduchému kopírování a chceme umožnit podobné použití jako u tradičních knih. Například půjčování kopie kamarádovi. Primárně se tedy nesoustředíme na protipirátskou ochranu, ale na uživatelské pohodlí.

Autor:
  • Nejčtenější

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Pašeračka ukryla 350 cartridgí do podprsenky, kontrolou stejně neprošla

Čínští celníci zadrželi ženu, která se do země pokusila propašovat stovky herních cartridgí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

KVÍZ: Tehdy je hrál každý. Poznáte nejslavnější plošinovky z devadesátek?

Plošinovky, hopsačky, skákačky, platformovky nebo třeba dvourozměrné arkády. Ať už je budeme...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nastane masové umírání starců, připravují vývojáři na změny ve hře

Pokračování budovatelské strategie Cities: Skylines zatím ukázalo značný potenciál, aby se však...

Aktuální herní hit provázejí kontroverze. Není to podvod, dušují se vývojáři

Mezi nejpopulárnější tituly na Steamu se nečekaně dostala i lacině působící hra Banana, ve které...

Nastane masové umírání starců, připravují vývojáři na změny ve hře

Pokračování budovatelské strategie Cities: Skylines zatím ukázalo značný potenciál, aby se však...

Pašeračka ukryla 350 cartridgí do podprsenky, kontrolou stejně neprošla

Čínští celníci zadrželi ženu, která se do země pokusila propašovat stovky herních cartridgí...

Remaster Beyond Good & Evil vyjde už příští týden. Na dvojce se pracuje

Oblíbenou, avšak komerčně nepříliš úspěšnou akční adventuru Beyond Good & Evil si budeme moct díky...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...

Zpěvačka Katy Perry ukázala prsa. Fanoušci řeší, zda to má zapotřebí

Katy Perry (39) vydá v červenci nový singl s názvem Woman’s World, který podpoří i videoklipem. Aby řádně nalákala své...