Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Přehnaná očekávání? Nová generace konzolí se asi nezbaví obávaných 30 FPS

  0:01aktualizováno  0:01
Ačkoliv byly součástí prvních informací o nové generaci konzolí troufalá tvrzení jako 8K rozlišení nebo 120 snímků za sekundu, nová prohlášení nás zase trochu vrací do reality. Ubisoft například přiznal, že nový díl Assassin’s Creed bude fungovat na „alespoň 30 FPS“.

Assassin’s Creed Valhalla | foto: Ubisoft

Už celkem dlouhou dobu je snímková frekvence na herní scéně předmětem velkých dohadů. Zatímco skalní hráči na PC často prohlašují, že i 60 snímků za sekundu (frames per second, FPS) je málo, na konzolích se stále setkáváme u náročnějších titulů s 30 FPS, což se dá vzhledem ke stáří použitého hardwaru vlastně i celkem chápat. Mimo to navíc konzolisté mají někdy možnost zapnout režim výkonu, kdy se sníží rozlišení právě na úkor snímkovací frekvence, takže třeba ani na PlayStationu 4 Pro už není 60 FPS cizích.

K nové generaci konzolí se však už dlouho vzhlíží jako k alespoň částečnému dohnání oné „PC master race“. Zástupci společností, jako je Microsoft nebo Sony, prohlašují, že pro novinky chystají třeba i podporu doposud prakticky nevyužitelného 8K rozlišení či právě vysoké snímkovací frekvence, konkrétně až 120 FPS. Nikdo samozřejmě nečeká, že budeme od zimy hrát na novém Xboxu hry v 8K právě při 120 snímcích za sekundu, to je zcela nereálné i pro nejmodernější počítače, ovšem i tak jsou očekávání celkem vysoko.

Znalí počítačové grafiky jistě vědí, že rozlišení a snímkovací frekvence jsou vlastně takové protiváhy, takže když zhoršíte jedno, zlepší se druhé a naopak. Pokud ale požadujete, aby byly obě hodnoty co nejvýše, připravte si pořádně nadupaný hardware. U současné generace, tedy posledních PlayStationů a Xboxů, platilo, že si lze vybrat mezi 4K rozlišením a nižší snímkovací frekvencí (30 FPS), anebo naopak stáhnout rozlišení na 1080p a užít si 60 FPS. Stávalo se ovšem, že se při 4K současná generace sem tam zapotila vůbec udržet 30 FPS a současně 1080p zdaleka nezaručovalo hladkých 60 FPS ve všech titulech.

Xbox Series X

Xbox Series X

Nová generace s sebou tak pochopitelně nese jistá očekávání. Veskrze převažuje názor, že by novým standardem mělo být 4K při 60 FPS s tím, že pro dosažení slibovaných 120 FPS budete muset snížit rozlišení buď na 1080p (Full HD) nebo na 1440p (2,5K). Moc nepočítám s tím, že by se hned při letošním spuštění konzolí na trh objevila podpora 8K vzhledem k tomu, že na trhu je jen pár televizí s tímto rozlišením, které jsou navíc záležitostí pro extrémně bohaté.

Teď do očekávání hráčů trochu hodilo vidle studio Ubisoft, když ve vyjádření pro server IGN přiznalo, že očekávaný titul Assassin’s Creed Valhalla bude na nové generaci konzolí fungovat „alespoň ve 30 FPS“ při rozlišení 4K. To je ovšem něco, co fanoušky trochu zaskočilo, jelikož právě 4K/30 FPS už je něco, co známe od současné generace. Máme to tedy chápat tak, že hry budou mít sice hezčí grafiku, ale jinak budou fungovat prakticky stejně jako v současnosti?

Ano, někdo může namítnout, že mnoho současných 4K konzolových titulů není v „pravém 4K rozlišení“, nýbrž pouze v polovičním, které je pak strojově dopočítáno na plné 4K (tzv „šachovnicové vykreslování“). Takže technicky kdyby Valhalla fungovala v nativním 4K, byl by to oproti současné generaci jistý pokrok. Takový, který by ale možná mnoho hráčů po vizuální stránce hry ani nezaznamenalo, a místo toho by nastoupilo jen zklamání, že hra není o moc plynulejší než současné pseudo-4K tituly na aktuálních konzolích. A to je právě ten problém.

Jak Microsoft, tak Sony se totiž již ohání právě výše zmíněnými „až 120 FPS“, z čehož se tak dá odvodit, že minimálně s 60 FPS by si nové konzole měly hravě poradit při dnes běžně využívaných typech rozlišení monitorů/televizí. 60 FPS je oproti 30 poměrně znatelným rozdílem, byť se samozřejmě najdou i tací, kterým 30 FPS bohatě stačí. I v redakci máme na toto téma trochu rozdílné názory, ale já třeba rozdíl mezi 30 a 60 vidím, a kdybych si mohl vybrat, vždy radši omezím rozlišení právě na úkor snímkovací frekvence.

KOMENTÁŘ: Nehraji na 60 FPS a je mi to úplně jedno

Control

Ještě jeden faktor, který je třeba brát v potaz, je samozřejmě i stabilita. Pokud vám hra například na PC skáče mezi 60 a 35, je to paradoxně možná i nepříjemnější zážitek než perfektně stabilních 30 FPS. Na druhou stranu se ale právě v oblasti PC dá dnes poskládat za slušný peníz sestava, která dovede ve všech moderních titulech (snad s výjimkou virtuální reality a některých opravdu otřesně optimalizovaných her) zajistit krásně stabilních 60 FPS.

Tuto jistotu bych tak já, stejně jako spousta jiných hráčů, právě ocenil i u nové generace konzolí. Nový PlayStation či Xbox se zpravidla kupuje na dlouhá léta služby (majitelé původního PlayStationu 4 jej mohou mít doma už 6 let), a nejde u nich jako u PC třeba vyměnit grafickou kartu za lepší, přikoupit více operační paměti a podobně. Takže představa, že se najdou tituly, nad kterými se zbrusu nová generace konzolí zapotí několik týdnů po jejím příchodu na trh, je poněkud znepokojivá.

Do vydání jak nových konzolí, tak i titulu Assassin’s Creed Vallhala však stále zbývá ještě přibližně půl roku, takže spíš doufám, že jen Ubisoft trochu krotí očekávání, aby nás všechny pak mohl překvapit krásnými 4K/60 FPS, nebo případně 1080p/1440p při 120 FPS. A že určitě nebude sám.

Jakou snímkovou frekvenci považujete jako optimální?

celkem hlasů: 1266

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 7. června 2020. Anketa je uzavřena.

60 FPS 830
120 FPS 194
Cokoliv lepšího než prezentace v PowerPointu 137
30 FPS 76
240 FPS a víc 29
Autor:
  • Nejčtenější

Vývojář dal nenáviděnému sportovnímu týmu handicap, nikdo roky nic nepoznal

Vývojář Mark Turmell, autor klasické basketbalové videohry NBA Jam, se přiznal, že jakožto fanoušek týmu Detroit...

Modly hráčského světa: pět her, jejichž příběh vás dostane do kolen

Premium Her se skvostným příběhem je více než dost. Vybrali jsme pět kousků, za které si scenáristé zaslouží potlesk. Rozhodně...

Podívejte se, na čem všem jde rozběhat legendární Doom

Od vydání Dooma uběhlo více než čtvrt století, přesto má tato legendární videohra stále aktivní komunitu fanoušků....

Hlavního hrdinu v remaku Mafie bude opět dabovat Marek Vašut

Skvělá zpráva pro fanoušky české klasiky Mafia. Vedle již potvrzeného Petra Rychlého se dabingu chystaného remaku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červenci

V červenci se vydáme do feudálního Japonska, které čelí nájezdům Mongolů. S Mariem budeme zachraňovat princeznu Peach v...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Které herní vydavatelství je nejméně oblíbené? Pomozte nám ho zvolit

Pryč jsou doby, kdy se herní vydavatelství dělila na dobrá, špatná a na Electronic Arts. Ještě nedávno nedotknutelní...

KOMENTÁŘ: Už je to hodně znát. PlayStation 4 míří do křemíkového nebe

S čtvrtou generací PlayStationu trávíme poslední měsíce jeho „aktivního života“ a zkoušíme na něm poslední hry, které...

Modly hráčského světa: pět her, jejichž příběh vás dostane do kolen

Premium Her se skvostným příběhem je více než dost. Vybrali jsme pět kousků, za které si scenáristé zaslouží potlesk. Rozhodně...

ANKETA: Diablo II oslavilo 20 let, která postava je vaše nejoblíbenější?

Skoro se tomu až nechce věřit, ale od vydání legendárního akčního RPG Diablo 2 právě uplynulo dvacet let. V aktuální...

SNAŽÍTE SE O MIMINKO? Funkce vaječníků s věkem klesá, pomoci může asistovaná reprodukce
SNAŽÍTE SE O MIMINKO? Funkce vaječníků s věkem klesá, pomoci může asistovaná reprodukce

S prodlužujícím se věkem a poněkud hektickým způsobem života přibývá žen, které mateřství odkládají. Těhotenství po čtyřicítce dnes proto není výjimkou. Vaječníky ale obelstít nejde, na řadu pak přicházejí reprodukční kliniky, které mají řešení.

Najdete na iDNES.cz