Dětský pokoj má být připraven na vše. Udržte v něm pořádek spolu s dětmi

  • 1
Sotva se narodí, potřebují řadu věcí – což se do jejich osamostatnění nezmění. Jak dětem oblečení, hračky, školní potřeby i věci na tvoření uspořádat tak, aby si v nich udržovaly přehled a nebylo nutné měnit nábytek pokaždé, když trochu povyrostou, radí organizátorka věcí Bára Borovská. Sama má dvě děti a neváhá se podělit o osobní zkušenosti.

Spousta hraček, spousta oblečení. Podívejte se jim spolu s dětmi čas od času na zoubek a naučte je třídit si své věci, vracet je na místo, pečovat o ně i poslat je dál.

Jak skladovat hračky pro děti?

Expertka na úklid a organizaci věcí v tom má jasno – především podle věku a bezpečnosti. Zatímco miminku stačí jeden boxík, z něhož mu hračky nabízíme, batole už se pohybuje po pokoji, může se postavit u nábytku a hrozí, že by se mohlo dostat někam, kde je to nebezpečné. „Na dosah batoleti umístíme měkké hračky akorát do ručičky. Mimo dosah pak hračky větší, těžší, náchylnější na rozbití – v tomto věku tedy organizujeme dle bezpečnosti.“

Praktický systém z Ikey, samolepky navrhla a vyrobila Bára.

U školkových dětí – a třeba i pár měsíců před nástupem do školky – už bychom měli věci v dětském pokoji podle Báry Borovské uspořádat podle kategorií: kostky, lego, puzzle, vláčky, panenky, autíčka. „Ideální je vymezit v dětském pokoji jedno místo, kde jsou všechny tyto hračky střední velikosti. Například nějaký ideálně variabilní nábytek, do kterého můžeme dát organizéry – znovu ideálně variabilní – aby vše rostlo s dítětem a jeho měnícími se hračkami,“ doporučuje jako máma, která se svými dětmi sama používá ten asi nejoblíbenější a nejběžnější systém z Ikey.

„Do jeho polic se perfektně vejdou organizéry o dvou velikostech – hluboký a mělčí – ten větší tedy lze používat například na Lego Duplo, menší na autíčka,“ popisuje Bára, která svým dětem každý z organizérů označuje nálepkou dané kategorie. „Vytvořila jsem je ve dvou barvách – černé a bílé – už celkem 50 druhů. To dětem výrazně usnadňuje úklid.“

Ve svém bytě trpíme provozní slepotou, říká profi organizátorka domácností

Učte své děti, že součástí hry je i úklid, radí Bára Borovská. I autíčka či kostičky si zaslouží mít místo jen pro sebe a tam odpočívat. Může vám to připadat vůči dětem tvrdé, nicméně do budoucna jim to výrazně úlehčí život. I vám. A o tom to je.

Jak vést děti k organizaci věcí a pořádku?

„Malé děti předškolkového věku už mají velmi rády věci uspořádané – všimněte si, jak skládají kostky podle barev nebo tvaru k sobě. Proto je to ideální čas, kdy jim představit úklid vlastního prostoru, ale možná to ještě dlouho nenazývat úklidem jako takovým,“ usmívá se Bára.

Když na tříleté dítě houknete, ať si uklidí pokoj, nebude vůbec tušit, co se od něj žádá. Ale když do pokojíčku, ve kterém je spoušť po hraní, přinesete box, na kterém je třeba samolepka auta a dítko mile namotivujete, bude to podle zkušeností Báry s vlastními dětmi určitě fungovat. „Můžete říct – pojď, zaparkujeme spolu autíčka, aby mohla jít spinkat do své garáže,“ radí, jak na to. Ideálně pak prý ještě přidejte informaci, že když autíčka uklidíme do garáže, zase je tam zítra najdeme; a taky je jim tam spolu dobře.

Podívejte se, jak Bára pomohla uspořádat byt, kde věci místo ve skříních měli všude jinde v bytě, a jaký je rozdíl, když jim určíte místo.

23. května 2023

Nelze očekávat, že takto malé dítě uklidí celý pokoj hned napoprvé nebo pokaždé. Jsou děti, které se chtějí zavděčit, a tak se to povede víckrát za sebou. Většina dětí však nevydrží věnovat tak dlouho pozornost jedné činnosti – ale buďme upřímní – ona to nezvládne ani řada dospělých.

Takže až příště budete s dětmi sbírat například lego kostičky, udělejte z toho klidně soutěž – kdo posbírá všechny červené nebo modré a dá je do boxíku? Ale nezlobte se, když děti nezvládnou všechny barvy – i hra pro ně může být zajímavá jen chvilku. „Co se ale v tuto chvíli děje? Děti získávají návyk – že každá věc má své místo – a že po jejím použití je potřeba ji tam vrátit. A to je něco, co se jim bude hodit celý život,“ trpělivě radí Bára Borovská.

Takto Bára uspořádala pokojíček dvou malých dětí v jednom z dílů pořadu Do pořádku. Najednou má vše své místo a úklid i udržování pořádku jsou jednodušší.

Jak třídit hračky, a jak je posílat dál?

Rozloučit se s hračkou může být pro spoustu dětí těžké téma, zvláště pak loučení s těmi, ke kterým mají děti bližší vztah. Jenže naše domovy nejsou nafukovací, a je až neskutečné, kolik hraček se na dnešní děti valí. Samozřejmě ne na všechny, tím spíš je to téma, které s dětmi probírejte.

„Podívejme se na nás dospělé, jak moc naše děti hračkami zásobujeme. Já se sama u sebe setkávám s tím, že jsem jako dítě moc hraček neměla, a tak to chci těm našim dětem dopřát. Někdy jim pořídím něco jen tak, protože po tom zrovna touží, a sama sebe v tomto krotím: dobře není ani málo, ani moc,“ má jasno Bára Borovská jako máma. A zdůrazňuje, že je důležité především jít dětem příkladem v množství věcí, které vlastníme a potřebujeme. „Vysvětluju jim, že když budou mít příliš mnoho hraček, tak na některé z nich jim ani nezbude čas, aby si s nimi pohrály. Tedy s nimi komunikuji ‚to pravé množství hraček‘ – a to je pro každou rodinu jiné,“ je si vědoma Borovská.

Takto Bára uspořádala dětský koutek v ložnici rodičů dvou malých dětí v jednom z dílů pořadu Do pořádku (viz video na předchozí straně). Najednou má vše své místo a úklid i udržování pořádku by měly být jednodušší.

Další případ jsou hračky rozbité nebo takové, s nimiž už si děti nehrají a akorát se kupí. Je tedy nejvyšší čas se jim podívat na zoubek. „U nás se osvědčilo do úklidu děti zapojit. Například na plyšové hračky máme v jednom z pokojíčků plátěný vak a ve chvíli, kdy se přeplní, je třeba je protřídit. Protože i když dětem plyšáčky téměř vůbec nepořizujeme a v rodině jsme vyhlásili přísné embargo, i tak se u nás stále nějací objevují,“ popisuje Bára situaci, která je obvyklá v řadě rodin. Vytříděné plyšáky v dobrém stavu pak Bára zabalí do tašky a dá je společně s dětmi do Kloktex kontejneru – a pošlou je tak k dalším dětem. Co všechno se tím děti v tu chvíli učí? „Komunikovat mezi sebou, obhájit si vlastní názor, ustoupit, dohodnout se. Chápou, že mít hračky není samozřejmost, a že není dobré se přehlcovat věcmi,“ radí rodičům expertka na organizaci.

Pokud jde o rozbité hračky, nechá své děti vždy přinést vše rozbité i nefunkční – a buďto hračku společně opraví, vymění baterky, nebo se domluví, že s rozbitou a neopravitelnou hračkou už se hrát nedá a hračku vyhodí.

A hračky, z nichž děti prostě vyrostly? „Ideální je, pokud mají děti v okolí menší kamarády a mohou jim je nabídnout – samozřejmě po domluvě s jejich rodiči – nechceme zahlcovat věcmi další rodinu,“ radí Bára, jak poslat hračky dál. Děti pak ví, že hračky putovaly jen kousek od nich a mohou si s nimi ještě pohrát, když ke kamarádovi či kamarádce přijdou na návštěvu. Nebo je lze poslat dál v rodině, mladším sestřenicím a bratrancům či je swapnout za něco jiného.

Věci do školy a na tvoření se dvěma Bářiným dětem vejdou do šikovných kovových poliček na kolečkách, které v Ikee najdete mezi kuchyňskými doplňky. Bára do nich přidala menší boxy i závěsné boxy a háčky, a vše má své místo.

Jak zorganizovat větším dětem školní věci?

V první řadě je důležité najít dětem místo na zavěšení aktovky, vyčlenit jim na ni místo. To samé platí o tašce na tělocvik nebo různých batůžcích na kroužky. Dále záleží na tom, zda si děti nosí učivo a úkoly domů, nebo vše dělají ve škole. Adekvátně tomu potřebují doma prostor na učení a zásuvky na psací potřeby a další.

„Nám se vyplatilo mít vedle psacího stolu kontejner se zásuvkami, do kterého se krásně vejdou organizéry – tak, abychom si rozčlenili prostor prvních dvou zásuvek na menší sekce. Do těch jsme se synem uložili pastelky, fixy, nůžky, pravítko, gumu, lepidlo, lepicí pásku – vše, co by mohl potřebovat na domácí tvoření a přípravu do školy a nemusel vytahovat penál z aktovky. Čímž eliminujeme, že jej zapomene doma,“ popisuje Bára jako máma školáka.

A pokračuje: „V druhém šuplíčku má prostor znovu rozdělený do sekcí a slouží mu k uložení jeho osobních věcí a pokladů – na různé malé sešitky, nálepky z akcí, vzpomínkové předměty z dovolené a výletů prostě drobnosti, které jsou pro něj důležité.“ Další zásuvky pak slouží k uložení volných papírů a různých procvičovacích sešitů – Báry syn je v první třídě, takže zatím mají jen zásuvku na matematiku nebo na češtinu.

Podívejte se, jak Bára zorganizovala pokoj studentovi (i jeho otci).

30. května 2023

Pokud má dítě na své věci hlubší skříňku s vysokým prostorem, lze použít pevný plastový box a do něj učebnice a sešity naskládat vertikálně. Tak, aby byl vidět hřbet knihy – usnadní to výběr a dítěti se nebortí komínek knih.

Už když nakupujete nábytek pro miminko, myslete na to, že strašně rychle poroste. A vybírejte ho tak, aby co nejvíc kousků rostlo s ním a jeho potřebami. Police, skříňky, úložné boxy apod.

Kam s oblečením děti?

Podle Báry Borovské patří i oblečení mezi věci, za které by si děti měly odpovídat samy a vytvářet si tak správné návyky již v útlém věku. „Možná to zní u malých dětí přísně, ale mám za to, že pokud se vše nenásilnou a hravou formou naučí v dětství, nebudou muset později překonávat nějakou nevoli k vykonávání základní péče o své věci,“ má v tomto jasno.

Obě její děti tak každé mají jednu komodu ve vestavěné skříni ve svém pokoji a jednu šatní tyč. „Jsem si jistá, že jim to bude stačit i po celé dospívání. Dcera má dokonce ve skříni už teď místo na dlouhé šaty – je dobré na takové věci myslet v průběhu plánování skříní – tak aby jim sloužily po celé dětství,“ vysvětluje Borovská, jaké řešení volí doma a proč.

Šatník třiďte, jako byste nakupovali. A na komínky zapomeňte, radí profík

„Zásuvky v komodě mají děti rozdělené pomocí textilních boxů z IKEA na menší sekce – skládám jim vše vertikálně a vyvěšuji jen košile, svetříky, synovi společenské kalhoty, dceři šaty,“ konstatuje Bára Borovská.

Každou neděli pak se svými dětmi společně vybírají oblečení na nadcházející týden – a to do školky, školy, na tréninky i na tělocvik. „Ve skříni mají pověšený závěsný organizér, do jehož poliček tyto věci podle dnů připravíme. Každý večer si pak děti přinesou hromádku na následující den do obývacího pokoje, kde se ráno oblékají. Tak se nám nestane, že bychom se ráno dohadovali, že tohle si obléci nechtějí – vybraly si to samy,“ podělila se Bára o svůj osvědčený systém. V neděli má totiž navíc větší šanci dětem vysvětlit, proč si to či ono zrovna do školky a školy vzít nemohou a vymyslet v klidu alternativu. Ráno naostro by to určitě klidně neprobíhalo,“ směje se vzorná máma.

Na věci, které mají děti zrovna roznošené, pak doporučuje umístit háček nebo boxík uvnitř dětské skříně. A nebo prostě věšáček někde v pokojíčku.

Šatník třiďte, jako byste nakupovali. A na komínky zapomeňte, radí profík

I na tomto snímku jsou úložné boxy z Ikey, které používá se svými dětmi i Bára Borovská. Když skončí hra, uloží se vláčky na své místo ke spaní a je uklizeno.

Jaké čisticí prostředky použít na úklid pokojíčku?

„V dětském pokoji používám vysavač, mop s vodou a trochou netoxického přípravku na podlahy, mikrovláknovou utěrku, vodu v rozprašovači a netoxický přípravek na okna, nic jiného jsem tam ještě nikdy nepotřebovala,“ radí odbornice Bára Borovská, že s běžným úklidem v dětském pokoji si vystačíte.

VIDEO: Na skvrny způsobené dětmi platí led, zubní pasta či pěna na holení

Hlavně dětem opravdu dopřejte jejich prostor, soukromí, ale i povinnosti. To vše k životu patří. Ať se mohou rozvíjet ve spokojené samostatné bytosti.

Bára Borovská v rámci natáčení pořadu Do pořádku! řešila i uspořádání domu, kde byl dětský pokoj věcmi zarovnaný tak, že nešel používat. Radost dítěte, že to konečně bude opravdu jeho království, byla k nezaplacení.

20. června 2023