Kutil postavil unikátní elektrickou tříkolku. Má za ni ekologickou cenu

  • 13
Jaroslav Freis postavil unikátní naklápěcí tříkolku poháněnou elektromotorem. Vyhrál s ní kategorii Kutil v prestižní soutěži E.ON Energy Globe, která se zabývá nápady na ekologičtější svět.

„Nakláněcí tříkolky se mi vždy líbily. Už když přišly první tříkolové skútry, byl jsem z toho nadšený. Jako rekreační motorkář jsem očekával, kdy se na trhu objeví i výkonná sportovní tříkolka. K tomu ale nedošlo, takže jsem si začal pohrávat s myšlenkou postavit si vlastní,“ popsal Jaroslav Frais ještě v době, kdy svůj projekt teprve přihlašoval do soutěže listu Ecofuture, jak ho před deseti lety napadla myšlenka na stavbu vlastní tříkolové motorky.

TiltingVehicle je tříkolka s ekologickým pohonem v podobě malého, lehkého, ale velmi výkonného elektromotoru. Nevšední jízdní zážitek slibuje mimo jiné fakt, že se v zatáčkách dokáže naklánět podobně jako motorka, a přitom zůstává perfektně stabilní. Dokáže s ní dosáhnout rychlosti i 130 kilometrů za hodinu.

Výjimečné jízdní vlastnosti získala díky své konstrukci. Přední výkyvná náprava o dvou kolech zajišťuje dostatečnou bezpečnost, protože tříkolka je díky ní stabilní. 

Všechna kola jsou v průměru větší než kola dosud vyráběných motorek v tomto mladém segmentu trhu. Tříkolce to dovoluje pouštět se při jízdách i na nezpevněné cesty a do terénu.

Elektromotor vlastního návrhu je díky kompaktním rozměrům a nízké hmotnosti šikovně umístěn v zadním kole. V rámu vozidla tak vzniká místo pro značný úložný prostor.

Nový motor

Motor v sobě zahrnuje několik samostatných inovativních technologií včetně použití nových materiálů. Technologie pak společně mohou tvořit vzájemný celek, anebo je lze použít i samostatně. Účelem těchto inovací je (oproti současnému stavu) zvýšení poměru hustoty výkonu na objem a hmotnost motoru a zvýšení efektivity motoru v celém rozsahu otáček na co možná nejvyšší úroveň.

Zdroj: Frais Technology

Tato výhoda spolu s pohodlnou jízdou dělá z tříkolky spolehlivého parťáka na kratší i delší cesty, ať už se její majitel vydá jakýmkoli terénem.

Celý motor navíc pochází z plně recyklovatelných materiálů. Za cenu srovnatelnou s konkurencí toho dokáže nabídnout mnohem víc: kompaktní rozměr, nízkou hmotnost, výkon 10–30 kW a díky unikátní konstrukci i mnohem vyšší efektivitu. Spotřebovává méně energie a šetří kapsu majitele.

Pohodlné řízení zaručuje i chybějící převodovka. Díky umístění motoru v zadním kole ji zařízení mít nemusí. Je tak i menší šance na poruchu a nutný servis.

Cílem Jaroslava Fraise je dotáhnout celý projekt do takové fáze, kdy bude možné spustit sériovou výrobu jak jeho elektromotoru, tak i elektrické tříkolky. S tím je spojená samozřejmě i propagace projektu, a proto se zúčastnil i soutěže E.ON Energy Globe.