Leo Express jde do rizika, bude jezdit bez záložního vlaku

  18:24aktualizováno  18:24
Leo Express, který v prosinci začne jezdit na železnici mezi Prahou a Ostravou, nebude mít v případě poruchy k dispozici žádné náhradní vozidlo. Každou neděli odpoledne bude totiž všech jeho pět vlaků na trati. V Česku sice neexistuje nařízení, které by zajištění záložních vozidel nařizovalo, ostatní provozovatelé však rezervní vozy mají.

Simulování hmotnosti cestujících 40 tunami kolejnic během testování souprav na okruhu ve Velimi. | foto: LEO Express

Pokud se v neděli nějaká ze souprav porouchá, nebo například někoho srazí, zůstanou pravděpodobně cestující v nejbližší stanici. "Výrobce a dodavatel, firma Stadler, nám garantuje provozuschopnost," uvedl mluvčí společnosti Petr Kopáček.

Řada mimořádných událostí v dopravě ovšem nemá nic společného s technickým stavem vozidel a jejich případnou poruchou. Vozidlo může vyřadit z provozu například vandal nebo se na trati z nějakého důvodu zastaví doprava.

Leo Express zveřejnil jízdní řád, bude mít dvouhodinové intervaly

Takovéto události nejsou podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka ničím výjimečným. ČD na stejné trati využívají záložní vozidlo jen za rychlovlaky pendolino dvakrát až třikrát do měsíce.

V takovém mimořádném případě dopravce automaticky počítá s finanční náhradou pro cestující, nebo by zajistil náhradní dopravu, uvedl Kopáček.

Podrobnosti, kdo přesně by cestující odvezl, ale neuvedl. Ponechání záloh dopravce neplánuje ani do budoucna. Naopak uvažuje o možném využití pátého vlaku, který funguje od pondělí do pátku jako záloha a který by od jara mohl začít jezdit ještě na jiné trati. Podle Kopáčka přichází v úvahu zejména trať z Prahy do Chomutova.

Případné nedodržení jízdního řádu na železnici postihnutelné není, připustilo ministerstvo dopravy. Na rozdíl od zákona o silniční dopravě, kde podobné postihy zakotvené jsou, nemá Drážní úřad v zákoně o drahách nástroje, jak tuto situaci řešit, doplnil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Je to prý dáno historickými důvody, neboť České dráhy, které v minulosti zajišťovaly velkou většinu tratí, disponovaly vždy dostatkem vozidel k zajištění náhradních vlaků. V novém zákoně, jehož věcný záměr hodlá úřad předložit vládě na jaře 2013, prý už podobná klauzule bude.

Se záložními vozidly počítají i menší dopravci. "My bychom do takového rizika nešli," říká Daniel Adamka, manažer rozvoje a železniční dopravy ve společnosti Veolia Transport, která v ČR provozuje železnici v Desné.

RegioJet má tři záložní lokomotivy, na Slovensku i soupravu

RegioJet, který jezdí na stejné trase, na kterou hodlá vstoupit i Leo Express, každý den používá šest lokomotiv. Celkem jich má devět, uvedl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Obdobné to je i na Slovensku, kde společnost vozí cestující mezi Bratislavou a Komárnem. Tam si ponechává alespoň jednu záložní soupravu, druhá prochází pravidelnou údržbou a zbylých sedm vozí cestující, dodal.

Leo Express podnikatele Leoše Novotného plánuje zahájit provoz na trati Praha - Ostrava - Bohumín nejpozději 9. prosince, kdy by měl na tuzemské železnici platit nový jízdní řád. Zkušební provoz s cestujícími by chtěl zahájit už v průběhu listopadu. Sází zejména na nová vozidla Flirt švýcarského výrobce Stadler a vysoký standard úrovně služeb. Jízdní řád už společnost nedávno představila, ceny jízdného zveřejní na přelomu října a listopadu (více čtěte zde).

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

V cizině pozor na těžkou nohu. Řidičům chodí ze zahraničí tisíce pokut

Ilustrační snímek

Západní země přestávají tolerovat přestupky českých šoférů a stále častěji je vyhledávají i za hranicemi. Drtivá...

Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

Hooters Air

Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz