Italové musí vyklidit pražské hlavní nádraží. Hrozí miliardovou žalobou

  12:31aktualizováno  13:12
Na pronájmu komerčních prostor na hlavním nádraží v Praze už nebude vydělávat italská společnost Grandi Stazioni. Správa železniční dopravní cesty oficiálně oznámila, že dlouhodobá smlouva končí. Dodala, že za 13 let se nepodařilo Italům prostory kompletně zrekonstruovat. Firma však chce investici vymáhat soudně. Jednání o prodloužení termínu pro opravu budovy navíc podle Italů stále pokračují.

Rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží - nová odbavovací hala | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Grandi Stazioni má pražské hlavní nádraží v nájmu od roku 2003. Správce železnic teď společnost vyzval, aby mu prostory hlavního nádraží předala. Uvedla to mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Smlouva k nájmu vyprší k 16. říjnu.

Grandi Stazioni v Česku

Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu pražského hlavního nádraží a také nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech v roce 2003. Rekonstrukci nádraží v Mariánských Lázních dokončila firma v roce 2009, od projektu opravy karlovarského nádraží Grandi Stazioni v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav místního nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Rekonstrukce se ujaly České dráhy.

Prodloužení nájmu by podle správy železnic bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

„Společnost Grandi Stazioni uzavřela smlouvu se společností České dráhy v roce 2003. Měla tedy dostatek času dokončit rekonstrukci hlavního nádraží v Praze. Smlouva zaniká uplynutím základní doby jejího trvání k 16. říjnu 2016,“ uvedla Šubová.

Grandi Stazioni má komerční prostory nádraží dlouhodobě v nájmu výměnou za to, že budovu nádraží kompletně zrekonstruuje. To se jí ale v uvedeném termínu splnit nepodařilo. Opravila původní odjezdovou halu, ve které vznikla řada obchodů a centrální část vnitřku památkově chráněné Fantovy budovy s kavárnou, kterou pronajala kavárenskému řetězci z Indie Café Coffee Day. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

„Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb,“ uvedla mluvčí.

Fotogalerie

Správce českých kolejí nyní začne jednat s jednotlivými nájemci obchodů a restaurací. „Jednoznačným cílem je zachovat spolupráci a projednat náležité smluvní vztahy,“ uvedla Šubová.

Grandi Stazioni tvrdí, že do oprav investovala více než 1,2 miliardy korun a je připravena požadovat po Česku navrácení všech finančních prostředků zpět.

V tiskové zprávě firma navíc uvedla, že se také hodlá u soudu domáhat uhrazení škod způsobených jednáním Českých drah, bývalého majitele stanice. GS firmu obviňuje, že ani po roce a půl se nepodařilo vyjednat dodatek ke smlouvě, který by upřesnil podobu dokončení opravy Fantovy budovy a posunul konečný termín dokončení o dva roky na podzim 2018

„Stále věříme, že uzavření dohody, pro kterou se nabízí několik nezpochybnitelných právních možností, je pro všechny nejlepší. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, řekl jednatel společnosti Andrea Odoardi.

Grandi Stazioni

Firmu Grandi Stazioni Česká republika až do letošního léta vlastnily z 61 % italské státní dráhy. Ty svůj podíl prodaly společnosti, kterou tvoří infrastrukturální fondy Antin a ICAMAP a investorská skupina Borletti Group.

Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 %.

Do sporu mezi Grandi Stazioni a SŽDC, která je podřízenou organizací ministerstva dopravy, se začátkem týdne vložil ministr dopravy Dan Ťok. Řekl, že není zastáncem ostrých řešení, nicméně že nevidí ze strany Grandi Stazioni zásadní kroky, které by dokazovaly, že chce zpoždění v rekonstrukci nádraží skutečně řešit. „Je prostě potřeba trvat na tom, že ČR je právní stát, platí tady smlouvy, platí tady zákony, ty smlouvy se dodržují. Nedodržování smluv prostě občas vede k jejímu vypovězení,“ uvedl Ťok v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.

Firma tvrdí, že celkové vymáhané škody mohou být dokonce miliardové.

„Jsme přesvědčeni, že jedině pokračování ve stavbě povede k rychlému dokončení oprav nádraží. Každá jiná varianta bude znamenat přerušení oprav minimálně na několik let, protože SŽDC nevlastní jakákoli autorská práva k projektové dokumentaci a nemá jakákoli práva k vydaným veřejnoprávním povolením, a bude muset tedy začít připravovat projekt, projektovou dokumentaci a získat příslušná povolení včetně soutěže na projektovou dokumentaci, inženýring, technický dozor investora a generálního dodavatele úplně od začátku“ komentuje Odoardi.

Náklady na rekonstrukci Fantovy budovy podle něj přesáhnou 200 milionů.

Nádraží se průběžně rekonstruuje už 13 let:

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz