Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nádraží zvládneme opravit sami. Italové měli času dost, říká náměstek SŽDC

  18:00
Italská společnost Grandi Stazioni (GS) opustí příští týden pražské hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jí poslala výzvu, ať uvolní všechny prostory, které má v nájmu. Grandi Stazioni s koncem nesouhlasí, prý chce ještě jednat. Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáše Drmoly je ale konec jediné možné řešení.
Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jedním z důvodů ukončení nájmu je ovšem také skutečnost, že firma nebyla schopna opravit historickou budovu nádraží, k níž se zavázala. Zůstala jen u opravy odbavovacích prostor, kde může lépe vydělávat.

Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáše Drmoly je konec jediné možné řešení. GS končí příští týden smlouva na pronájem a opci na 30 let nejde využít kvůli zákonu o veřejných zakázkách.

Italové nyní hrozí žalobou kvůli zmařené investici (více čtěte zde). Zpoždění vysvětlují tím, že oprava historické budovy je složitá. Přesto GS na české železnici ještě zůstává. Italská firma nadále spravuje nádraží v Mariánských Lázních, které opravila.

Grandi Stazioni v Česku

Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu pražského hlavního nádraží a také nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech v roce 2003. Rekonstrukci nádraží v Mariánských Lázních dokončila firma v roce 2009, od projektu opravy karlovarského nádraží Grandi Stazioni v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav místního nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Rekonstrukce se ujaly České dráhy.

Existuje možnost, že GS na nádraží zůstane?
Šance je asi taková, že se do 16. října stihne sepsat nový zákon o veřejných zakázkách a vejde v platnost. Pak by se dalo prodloužení řešit. Máme několik právních posudků, že konec je jediné právně čisté řešení. Chápu, že je to pro GS nepříjemná situace, ale České dráhy, od kterých jsme smlouvy převzali, jim daly dostatek času. Na nádraží jsou 13 let a za tu dobu opravu historické budovy Italové nestihli. Kdyby měli do 16. října stavebně hotovo, smlouva by se automaticky prodloužila o třicet let a nebylo by to v kolizi se zákonem.

Je důvodem konce to, že prostě vyprší smlouva, nebo že nestihli budovu opravit?
To jsou dvě věci, které spolu souvisí. Původní smlouva dávala možnost prodloužit ji o další desítky let za předpokladu, že GS opraví celé nádraží. Opravu měli mít Italové dokončenou v roce 2013. České dráhy jim tolerovaly dobu sjednocení nájmu a doběhu stavebních prací ještě tři roky. Tím, že tuto podmínku nesplnili, automaticky smlouva zaniká. Máme na to i předběžné stanovisko antimonopolního úřadu.

GS i jeho akcionáři hrozí, že budou chtít vymáhat odškodné. Máte na to peníze?
Je jejich právem něco takového vymáhat, ale nevidím k tomu důvod. Smlouva prostě skončila, podmínky nedodrželi. Je otázkou pro právníky, zda jim zaplatíme část z rekonstrukce, kterou objektivně provedli.

Co bude s nádražím dál?
Teď je to o dohodě právníků obou stran. Problém je s Fantovou budovou, která není opravená. Firma GS sice okolo dala lešení, ale na stavbě se prakticky nic neděje. Vyzveme stavební firmu, aby stavbu opustila, připravíme nový projekt, vypíšeme soutěž a co nejdříve začneme stavět.

Znamená to, že lešení zmizí, aby se mohlo za pár měsíců opět stavět?
Přesně tak. Paradoxně by pro nás bylo nejjednodušší, kdybychom mohli smlouvu prodloužit, ale není to možné. Nebylo by to v souladu se zákonem.

Získá nádraží v soutěži jiný nájemce, nebo ho budete spravovat sami?
Není důvod, abychom nádraží nespravovali sami. Je to největší stanice v zemi a bude plně v naší péči. Chod nádraží to nijak neovlivní.

Nádraží se průběžně rekonstruuje už 13 let:

Autor:
  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Čína zprovoznila revoluční solární elektrárnu. Dokáže proud vyrábět i v noci

Už na konci letošního roku by se měla do provozu dostat první dvouvěžová (twin-tower) solární elektrárna na světě. Nachází se v Číně a ročně zvládne vyrobit až 1,8 miliardy kWh energie. Převratnou...

27. července 2024

Češi ročně vyhodí tisíce tun textilu. Zrecykluje se asi 15 procent, říká expertka

V Česku se znovu použije či zrecykluje přibližně 15 procent textilu, který se vyhodí, řekla ČTK analytička Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) Andrea Veselá. Export použitého textilu podle ní...

27. července 2024  9:18

Turisté, nebo místní? Starosta Barcelony má jasno, zvyšuje daň pro návštěvníky

Hlavní město Španělska, stejně jako mnoho dalších turistických cílů, hledá rovnováhu mezi turismem a zájmy místních obyvatel. Nyní město plánuje zvýšit turistikou daň pro návštěvníky, kteří sem...

27. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....