Nádraží zvládneme opravit sami. Italové měli času dost, říká náměstek SŽDC

  18:00aktualizováno  18:00
Italská společnost Grandi Stazioni (GS) opustí příští týden pražské hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jí poslala výzvu, ať uvolní všechny prostory, které má v nájmu. Grandi Stazioni s koncem nesouhlasí, prý chce ještě jednat. Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáše Drmoly je ale konec jediné možné řešení.

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jedním z důvodů ukončení nájmu je ovšem také skutečnost, že firma nebyla schopna opravit historickou budovu nádraží, k níž se zavázala. Zůstala jen u opravy odbavovacích prostor, kde může lépe vydělávat.

Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáše Drmoly je konec jediné možné řešení. GS končí příští týden smlouva na pronájem a opci na 30 let nejde využít kvůli zákonu o veřejných zakázkách.

Italové nyní hrozí žalobou kvůli zmařené investici (více čtěte zde). Zpoždění vysvětlují tím, že oprava historické budovy je složitá. Přesto GS na české železnici ještě zůstává. Italská firma nadále spravuje nádraží v Mariánských Lázních, které opravila.

Grandi Stazioni v Česku

Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu pražského hlavního nádraží a také nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech v roce 2003. Rekonstrukci nádraží v Mariánských Lázních dokončila firma v roce 2009, od projektu opravy karlovarského nádraží Grandi Stazioni v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav místního nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Rekonstrukce se ujaly České dráhy.

Existuje možnost, že GS na nádraží zůstane?
Šance je asi taková, že se do 16. října stihne sepsat nový zákon o veřejných zakázkách a vejde v platnost. Pak by se dalo prodloužení řešit. Máme několik právních posudků, že konec je jediné právně čisté řešení. Chápu, že je to pro GS nepříjemná situace, ale České dráhy, od kterých jsme smlouvy převzali, jim daly dostatek času. Na nádraží jsou 13 let a za tu dobu opravu historické budovy Italové nestihli. Kdyby měli do 16. října stavebně hotovo, smlouva by se automaticky prodloužila o třicet let a nebylo by to v kolizi se zákonem.

Je důvodem konce to, že prostě vyprší smlouva, nebo že nestihli budovu opravit?
To jsou dvě věci, které spolu souvisí. Původní smlouva dávala možnost prodloužit ji o další desítky let za předpokladu, že GS opraví celé nádraží. Opravu měli mít Italové dokončenou v roce 2013. České dráhy jim tolerovaly dobu sjednocení nájmu a doběhu stavebních prací ještě tři roky. Tím, že tuto podmínku nesplnili, automaticky smlouva zaniká. Máme na to i předběžné stanovisko antimonopolního úřadu.

Fotogalerie

GS i jeho akcionáři hrozí, že budou chtít vymáhat odškodné. Máte na to peníze?
Je jejich právem něco takového vymáhat, ale nevidím k tomu důvod. Smlouva prostě skončila, podmínky nedodrželi. Je otázkou pro právníky, zda jim zaplatíme část z rekonstrukce, kterou objektivně provedli.

Co bude s nádražím dál?
Teď je to o dohodě právníků obou stran. Problém je s Fantovou budovou, která není opravená. Firma GS sice okolo dala lešení, ale na stavbě se prakticky nic neděje. Vyzveme stavební firmu, aby stavbu opustila, připravíme nový projekt, vypíšeme soutěž a co nejdříve začneme stavět.

Znamená to, že lešení zmizí, aby se mohlo za pár měsíců opět stavět?
Přesně tak. Paradoxně by pro nás bylo nejjednodušší, kdybychom mohli smlouvu prodloužit, ale není to možné. Nebylo by to v souladu se zákonem.

Získá nádraží v soutěži jiný nájemce, nebo ho budete spravovat sami?
Není důvod, abychom nádraží nespravovali sami. Je to největší stanice v zemi a bude plně v naší péči. Chod nádraží to nijak neovlivní.

Nádraží se průběžně rekonstruuje už 13 let:

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý Čech loni vytřídil 63 kilogramů odpadu. Nejvíce se třídí na Hradecku

Ilustrační snímek

Každý obyvatel Česka loni vytřídil v průměru skoro 63 kilogramu papíru, plastů, skla a nápojových kartonů. To je o tři...

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Najdete na iDNES.cz