Italská éra hlavního nádraží končí, Grandi Stazioni chce miliardu

  17:24
Prostory nejrušnější české železniční stanice přebere v neděli ve čtyři odpoledne do své péče od italské firmy Grandi Stazioni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Nejde o rozvod v dobrém. Spor o nádraží bude zaměstnávat právníky a soudy ještě dlouho.
Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Pro nás je prioritou, aby cestující vůbec nepoznali, že došlo ke změně,“ říká Tomáš Drmola, náměstek SŽDC. Na správu přešla smlouva, již s firmou založenou italskými státními železnicemi Ferrovie dello Stato Italiane a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) uzavíraly v roce 2003 České dráhy.

SŽDC nechá nádraží zatím bez soutěže spravovat stejnou firmu, která nyní pracuje pro Grandi Stazioni: ISS Facility Services.

Ve hře je hodně peněz: Italové utratili na nádraží přes miliardu korun, a kdyby splnili všechny podmínky smlouvy, mohli mít celý areál pronajatý ještě dalších třicet let. I proto teď chtějí nemalé odškodné, SŽDC ale platit nic nehodlá.

V posledním dopise firma Grandi Stazioni napsala členům správní rady, že bude požadovat nejméně miliardu korun odstupného.

„Kromě technického zhodnocení máme nejméně nárok i na vrácení předplacení věcného nájemného. Prodlení s úhradou kompenzace je spojeno se smluvní pokutou ve výši 0,5 procenta denně, což představuje více než miliardu ročně, a ještě zákonným úrokem z prodlení,“ napsali právníci společnosti členům správní rady SŽDC.

Podle Drmoly se však ve smlouvě mluví pouze o možném uhrazení technického zhodnocení po odpisech, nikoliv o výši investice. Navíc smlouva skončí a zůstatková cena v ní je 0 korun. Nájemní smlouva má skončit, protože Grandi Stazioni nesplnila podmínky pro prodloužení.

„Požadovat mohou cokoliv, třeba modré z nebe, ale musí prokázat, že na to, co požadují, mají též nárok. A o tom, na co mají nárok, nechť rozhodne soud,“ dodal Drmola.

Dá se tak očekávat velká právní bitva. Grandi Stazioni zastupuje hlavně advokátní kancelář Wein- hold Legal, SŽDC využívá v tomto sporu zejména služeb Advokátní kanceláře Kříž a spol.

K opravě Fantovy budovy se Italové neměli

Italové pražské hlavní nádraží proměnili výrazně k lepšímu, ale zejména tam, kde jim následný pronájem obchodních prostor vydělával. Podle smlouvy měli do roku 2013 opravit i historickou Fantovu budovu. K její rekonstrukci se ale příliš neměli. Už v roce 2013 tak mohly České dráhy smlouvu ukončit. Jenže tehdejší vedení prodloužilo smlouvu na další tři roky.

Italové tři roky navíc nevyužili, budovu opravit nestihli. I když kolem ní vyrostlo lešení, opravovalo se tempem, proti němuž jsou kritizované pomalé stavební práce na českých dálnicích bleskurychlé.

Nádraží zvládneme opravit sami. Italové měli času dost, říká náměstek SŽDC

Grandi Stazioni v dopise SŽDC vysvětluje důvody zpoždění například tím, že jim České dráhy neposkytly dostatečnou součinnost nebo že technický stav budovy byl mnohem horší, než čekali. V dlouhém seznamu výmluv figuruje i hospodářská krize nebo provoz na magistrále.

Firma Grandi Stazioni zkoušela do poslední chvíle prosadit smlouvu, podle níž nádraží opraví do roku 2018. Nádraží v Mariánských Lázních, které má společnost rovněž pronajaté, se spory ohledně hlavního nádraží v Praze netýkají.

Rekonstrukce se značně protáhne

Firma investovala do hlavního nádraží 1,2 miliardy korun, rekonstruované prostory otevíral v roce 2010 i italský prezident. Tamější železnice se letos podílu v Grandi Stazioni zbavila a prodala ho společnosti, kterou tvoří infrastrukturální fondy Antin a ICAMAP a investorská skupina Borletti Group. EBRD je s 39 procenty stále druhým vlastníkem.

Drmola tvrdí, že nejjednodušší řešení by bylo, kdyby Italové pokračovali. Argumentuje ale právními posudky i stanoviskem antimonopolního úřadu, že by šlo o porušení zákona o veřejných zakázkách. Italové naopak přišli se svým právním posudkem, že smlouvu prodloužit lze.

Firma Grandi Stazioni zkoušela různé tlaky: od návštěv velvyslance u ministra dopravy až po spoustu dopisů správní radě SŽDC. Tu ale neobměkčila, takže byl v pátek definitivně konec Italů na nádraží schválen.

Podle posledních dostupných výsledků Grandi Stazioni za rok 2014 firma na nájmech obchodních prostor na hlavním nádraží utržila 145 milionů korun. Stále také měla více než půlmiliardový úvěr.

SŽDC plánuje, že nájemcům nechá stejné smlouvy, jako mají dosud. Pro samotnou rekonstrukci hlavní budovy ale bude muset udělat projekt a vybrat v soutěži nového zhotovitele. Rekonstrukce se tak značně protáhne.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i bezstarostnou správu. Podnikatel Robert Žofka, který vlastní v Kaprunu dva, ale dnes mluví jinak. Po...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Inspekce dostala od hygieny větší pravomoci. A hned začala zavírat restaurace

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) má od letošního roku větší pravomoci. Jako jediná kontroluje i tzv. společné stravování, tedy restaurace a bistra, které dříve částečně řešila...

Příteli, choval jsem se k tobě dobře. V Indii vyrábět? To ne, sepsul Trump šéfa Applu

Americký prezident Donald Trump si nepřeje, aby americká společnost Apple vyráběla své produkty v Indii. Přiznal zároveň, že se kvůli tomu dostal do sporu s generálním ředitelem Applu Timem Cookem....

Trump opět přitvrdil. Od června chce zavést clo 50 procent na dovoz z EU

Americký prezident doporučí, aby od 1. června platilo na dovoz z EU clo 50 procent. Jednání s EU jsou podle něj velmi obtížná a nikam nevedou. Chystá se telefonát mezi představiteli EU a USA....

23. května 2025  14:20,  aktualizováno  16:13

Evropské akcie po Trumpově vyjádření ke clům prudce klesly, hlavně automobilky

Evropské akcie reagují poklesem na vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa, že doporučí zavést od 1. června na zboží z Evropské unie clo 50 procent. Panevropský index STOXX Europe 600 krátce...

23. května 2025  15:54

Maďarsko zvyšuje import ropy z Ázerbájdžánu, loni dovezlo pět milionů barelů

Skupiny MOL a maďarská energetická společnost MVM uzavřely dohodu o nových dodávkách ropy z Kaspického regionu do terminálu v Turecku. Cílem je zajištění energetické bezpečnosti a rozšíření...

23. května 2025  15:27

Akcie LVMH zažívají šok. Jejich cena se propadla nejhlouběji od roku 2008

Francouzský výrobce luxusního zboží LVMH ztratil své místo mezi pěti největšími veřejně obchodovanými společnostmi v Evropě. Důvodem je bezprecedentní propad hodnoty akcií, který od začátku letošního...

23. května 2025  13:09

Potvrzeno, ražba amerického jednocentu skončí příští rok. Je příliš drahý

Americké ministerstvo financí potvrdilo, že se v zemi od příštího roku přestanou razit mince v hodnotě jednoho centu, kterým se říká penny. Mince opustí americké peněženky po více než dvou stoletích....

23. května 2025  11:11

Majitel OnlyFans jedná s investory o prodeji. Chce osm miliard dolarů

Majitel převážně pornografické stránky OnlyFans (OF) jedná o jejím prodeji se skupinou investorů. Firmu nabídl za odhadovanou cenu osm miliard dolarů (přes 176 miliard Kč). Ve čtvrtek večer to...

23. května 2025  8:20

Průmysl Německa je na rozcestí. Kancléř mu chce ulevit, tepou ho klimatologové

Německá vláda pod vedením kancléře Friedricha Merze plánuje ulevit průmyslovým podnikům a snížit vysoké ceny energií. Ty již několik let narušují konkurenceschopnost německých firem a mnohé z nich i...

23. května 2025

ČEZ si vyzkoušel roli rejdaře. Poprvé jistil plavbu tankeru s plynem z Texasu

Premium

Do nizozemského Eemshavenu dorazil v polovině minulého týdne další tanker se zkapalněným zemním plynem LNG určeným pro český trh. Plovoucí terminál byl otevřen v září před třemi lety a dosud do něj...

23. května 2025

Žlutá nálepka znamená zadarmo. Tesco v Británii zkušebně rozdává potraviny

Společnost Tesco začala v polovině března zkušebně nabízet zákazníkům potraviny s končící dobou spotřeby na konci dne zdarma. Supermarket v některých svých menších prodejnách Express každý den po...

22. května 2025

Zlom na evropském trhu s elektromobily. Čínská BYD poprvé porazila Teslu

Čínská automobilka BYD prodala v Evropě v dubnu poprvé více elektromobilů než americká Tesla a dostala se mezi deset nejprodávanějších značek. Z jednotlivých automobilek skončila Škoda Auto v...

22. května 2025  19:37

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Celní válku mezi USA a EU možná zachrání humři. Brusel slibuje dál jejich volný dovoz

Evropská unie je otevřena prodloužení dohody, která umožňuje bezcelní dovoz amerických humrů, uvedl ve čtvrtek list Financial Times s odvoláním na dva úředníky. Krok ze strany Unie je součástí...

22. května 2025  19:24

Většina firem vyhazuje miliardy korun ročně navíc za energie, ukázal průzkum

Většina českých firem zbytečně přeplácí za energie až miliardy korun ročně. Dodavatele a jejich tarify často vybírají nahodile nebo vůbec a nereagují na vývoj na trhu. Aktivně účty za energie řeší...

22. května 2025  19:02
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.