Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

  1:00aktualizováno  1:00
Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i český trh, zatím nejblíž k tomu má americký Uber. Jeho globální agresivní expanze s taxi aplikací už zasáhla Prahu, ale v poslední době se spekuluje o tom, kdy do metropole vstoupí se službou Uber Eats na rozvoz občerstvení.

Uber Eats. | foto: Profimedia.cz

„V tuto chvíli vám nemohu říct, zda sem služba přijde ani kdy. Tyto informace z centrály nemáme,“ odpověděla bez dalších podrobností mluvčí Uberu pro ČR a Slovensko Miroslava Jozová.

Byl by to však logický krok. Firma už nyní službu nabízí v téměř osmi desítkách evropských měst včetně sousedního Polska a Rakouska. Celosvětově už podle listu Financial Times generuje 8 až 10 procent tržeb právě z byznysu rozvážky jídel. Loni jeho kurýři, pohybující se často na mopedech, rozvezli ve světě obědy či večeře za zhruba tři miliardy dolarů.

Velkou příležitost vidí v rozvozu občerstvení i banka Morgan Stanley. Podle její studie poroste trh do roku 2022 o pět na 11 procent. „Zájem spotřebitelů po on-line doručení rapidně stoupá,“ shrnul John Glass. Tempo růstu kopíruje vývoj e-commerce. Internetové prodeje dynamicky rostou také v Česku.

Konec monopolu

Se vstupem dalšího hráče přijde lídr českého trhu Dámejídlo.cz o svůj monopol. „Víme o jejich plánu vstoupit. Vždycky jsem říkal, že je to jen otázka času. Je dobré mít na českém trhu konkurenci,“ těší se Jan Matějů, ředitel tuzemského startupu, který v roce 2012 zakládal investor a otec Slevomatu Tomáš Čupr.

Uber tíží skandály i vysoká ztráta. Loni prodělal 4,5 miliardy dolarů

Dámejídlo.cz si kvůli konkurenci střeží svá čísla. Předloni služba vykázala tržby 160 milionů korun. V loňském roce podle Matějů objednávky rostly o 40 procent a ještě rychleji obrat, který přesáhne 224 milionů. Ani po šesti letech firma nevydělává, je lehce v červených číslech. „Pořád investujeme do růstu a do technologií. V budoucnu se nám to vrátí,“ vysvětluje ředitel.

Lídr trhu obsluhuje dva tisíce restaurací, více než polovinu v Praze. Dopravu vlastními kurýry zajišťuje jen pro část z nich, některé podniky mají vlastní rozvoz a službu využívají jen jako prodejní kanál. Zákazníci si za dopravu připlácejí v průměru mezi 20 a 40 korunami.

Objednávky válcuje pizza

Firma také restauratérům radí s úpravou nabídky, cenovou politikou nebo umístěním nového podniku. Objednávky válcuje pizza, rostoucí oblibě se těší i asijská kuchyně. Naopak té české moc není – podle Matějů je mnohdy nekvalitní – a navíc se guláše, svíčkové a další české speciality k rozvozu moc nehodí, protože rychle stydnou. Také hranolky už se po deseti minutách nedají jíst. Poptávka je i po zdravých jídlech.

Byznys s rozvozem obědů.

Byznys s rozvozem obědů.

Podobně jako Uber, i Dámejídlo.cz se opírá o silný investiční kapitál. Firmu od roku 2015 vlastní německá skupina Delivery Hero, která působí pod různými značkami ve 40 zemích světa a obsluhuje přes 150 tisíc restaurací. Loni oznámila, že si jde na burzu pro čtyři miliardy eur, které jí pomohou v expanzi i boji s globálními obry.

Prostor pro dalšího hráče na českém trhu je. V tuzemsku je přes třicet tisíc restaurací, a přestože řada z nich bez vlastní kuchyně, lídr trhu si zatím ukousl jen zlomek. Dělit se v budoucnu může kromě zahraničních firem i s domácími zájemci o doručování obědů.

Více se zaměřit na gastronomii chce rozvážková služba DoDo. Nyní rozváží pro více než deset restaurační sítí. Patří mezi ně KFC, Bageterie Boulevard, řeznictví Naše maso či veganské občerstvení Chlebíček Store. „Rozvoz jídel je stále vyhledávanější službou. Bude pro nás jednou z klíčových služeb, na jejichž rozvoj se chceme ještě více zaměřit,“ řekl ředitel Michal Menšík. Dodal, že sektor roste ve srovnání s dalšími přepravními službami o 40 procent.

Rozvoz jídel začal testovat také Košík.cz, specializovaný na potraviny. Od sushi chce přejít i k nabídce hotových jídel, konkurovat rozvážkovým službám však nehodlá.

Nejčtenější

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Smrt při sexu jako pracovní úraz. Firma musí rodině vyplatit odškodné

Ilustrační snímek

Podivnou situaci museli do včerejška řešit právníci francouzské společnosti TSO. Její zaměstnanec totiž zemřel na...

Pojďte k nám bydlet, dostanete 650 tisíc na ruku, láká vymírající kraj

Městěčko Castelnuovo al Volturno v italském regionu Molise.

Druhá nejmenší italská oblast Molise se potýká s úbytkem obyvatel, kteří se stěhují za prací do větších měst a rodný...

Další z rubriky

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Letecké linky mezi Českem a Ruskem budou pokračovat bez omezení

Letoun Suchoj SSJ-100 společnosti Aeroflot (30. dubna 2019)

Letecké úřady Česka a Ruska se v pátek dohodly na tom, že letecký provoz mezi oběma zeměmi bude fungovat bez omezení....

Šikovu reformu československého hospodářství zmařila sovětská okupace

Ředitel Ekonomického ústavu ČSAV Ota Šik na XIII. sjezdu KSČ v roce 1966. Za...

Přesně před 100 lety se narodil český ekonom a politik Ota Šik, který se v 60. letech minulého století pokusil o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz