Zaplať, nebo ukončíme spolupráci. Japonský Amazon je podezřelý z vydírání

  13:11aktualizováno  13:11
Japonský Amazon je podezřelý z porušování antimonopolních předpisů. Úřady prošetřují obvinění, že firma vydírala dodavatele tím, že s nimi ukončí spolupráci, pokud odmítnou platit jednoprocentní poplatky z prodejní ceny výrobku.

Vyšetřování ve čtvrtek zahájila japonská Komise pro spravedlivý obchod (JFTC). Podle serveru britského deníku The Guardian to uvedlo japonské veřejnoprávní médium NHK.

Zpravodajská agentura Kyodo News s odvoláním na nepojmenované zdroje informovala, že tyto poplatky měly pokrýt diskontování (způsob ohodnocení budoucí ceny peněz) společnosti. 

„Plně spolupracujeme s japonskou Komisí pro spravedlivý obchod,“ uvedl Amazon ve svém prohlášení. K samotnému podezření se firma nevyjádřila. Komise podobnosti obvinění komentovat odmítla.

Fotogalerie

Japonská síť společnosti čelila podobné kontrole už dříve. V roce 2016 společnost JFTC podle The Guardianu zjistila, že Amazon po svých dodavatelích požadoval, aby pro něj určené zboží prodávali za stejnou nebo nižší cenu než na konkurenčních online platformách,“ píše server The Guardian. 

Japonské antitrustové zákony přitom firmám zakazují zneužívat nadřízené pozice k tomu, aby po obchodním partnerovi podobné podmínky požadovaly. JFTC vyšetřování nakonec ukončilo v červnu téhož roku poté, co Amazon souhlasil s tím, že tuto praxi zruší.

Amazon působí v Japonsku už od roku 1998, což z něj dělá jednu z prvních mezinárodních maloobchodních firem expandovaných z USA. Společnost následuje model založený americkou obchodní sítí, podle kterého mohou třetí strany prodávat své zboží prostřednictvím jiného online obchodu. V Tokiu a Osace má Amazon kromě kanceláří i 13 poboček a pět Prime Now skladů určených pro zrychlenou dodávku zboží. 

Přepravní společnost Yamato globální jedničku elektronického obchodu loni přesvědčila, aby v Japonsku platila nejméně o 40 % více za přepravu. Tento krok měl firmě Yamato pomoci, aby se vypořádal se zvyšujícím se zájmem o online nakupování. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Najdete na iDNES.cz