(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Zaplať, nebo ukončíme spolupráci. Japonský Amazon je podezřelý z vydírání

  • 2
Japonský Amazon je podezřelý z porušování antimonopolních předpisů. Úřady prošetřují obvinění, že firma vydírala dodavatele tím, že s nimi ukončí spolupráci, pokud odmítnou platit jednoprocentní poplatky z prodejní ceny výrobku.

Vyšetřování ve čtvrtek zahájila japonská Komise pro spravedlivý obchod (JFTC). Podle serveru britského deníku The Guardian to uvedlo japonské veřejnoprávní médium NHK.

Zpravodajská agentura Kyodo News s odvoláním na nepojmenované zdroje informovala, že tyto poplatky měly pokrýt diskontování (způsob ohodnocení budoucí ceny peněz) společnosti. 

„Plně spolupracujeme s japonskou Komisí pro spravedlivý obchod,“ uvedl Amazon ve svém prohlášení. K samotnému podezření se firma nevyjádřila. Komise podobnosti obvinění komentovat odmítla.

Japonská síť společnosti čelila podobné kontrole už dříve. V roce 2016 společnost JFTC podle The Guardianu zjistila, že Amazon po svých dodavatelích požadoval, aby pro něj určené zboží prodávali za stejnou nebo nižší cenu než na konkurenčních online platformách,“ píše server The Guardian. 

Japonské antitrustové zákony přitom firmám zakazují zneužívat nadřízené pozice k tomu, aby po obchodním partnerovi podobné podmínky požadovaly. JFTC vyšetřování nakonec ukončilo v červnu téhož roku poté, co Amazon souhlasil s tím, že tuto praxi zruší.

Amazon působí v Japonsku už od roku 1998, což z něj dělá jednu z prvních mezinárodních maloobchodních firem expandovaných z USA. Společnost následuje model založený americkou obchodní sítí, podle kterého mohou třetí strany prodávat své zboží prostřednictvím jiného online obchodu. V Tokiu a Osace má Amazon kromě kanceláří i 13 poboček a pět Prime Now skladů určených pro zrychlenou dodávku zboží. 

Přepravní společnost Yamato globální jedničku elektronického obchodu loni přesvědčila, aby v Japonsku platila nejméně o 40 % více za přepravu. Tento krok měl firmě Yamato pomoci, aby se vypořádal se zvyšujícím se zájmem o online nakupování.