Mediální impérium bez reportérů. Roboti tvoří zprávy ze sociálních sítí

  17:01aktualizováno  17:01
Japonský nadšenec Kacuhiro Jonešige se snaží prorazit v mediálním světě pomocí umělé inteligence. Místo reportérů pro něj totiž pracují roboti. Jeho zpravodajská aplikace NewsDigest patří v Japonsku mezi nejoblíbenější a nyní 29letý Yoneshige ji vymyslel v roce 2008 ještě při studiích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Loni v únoru byl na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpur nervovým plynem zavražděn bratr severokorejského diktárora Kim Čong-una . V Japonsku o tom jako první informovala nikoli velká zaběhnutá média, ale malý start-up jménem JX Press Corp. Informace o smrti Kim Čong-nama „pustila ven“ o více než půlhodinu dřív než velké mediální domy. I přesto, že nemá žádné reportéry, natož zahraniční zpravodaje, píše Bloomberg.

Tajemstvím úspěchu JX Press je kombinace sociálních sítí a umělé inteligence. Jonešige a jeho tým vytvořili nástroj, který na sociálních sítích vyhledává převratné zprávy a vytváří z nich zpravodajství. Díky rychlé reakci na smrt korejského vůdce si aplikace NewsDigest získala pozornost tokijských televizních stanic. „Dostali jsme od médií spoustu dotazů. Chtěji náš systém vyzkoušet,“ tvrdí Jonešige.

To, v jaké situaci jsou japonská média, si mladík uvědomil už na střední škole kdy psal pro web zaměřený na letadla. V odvětví bylo hodně lidí, ovšem nevydělávalo moc peněz.

Japonsko nevěří přistěhovalcům. Než cizinci, dá práci radši robotovi

Jeho start-up je názorný příklad toho, jak podnikatelé z řad mileniálů dokážou ve svůj prospěch využít sociální sítě a nastavit nové postupy. Ukazuje také, jak se v Japonsku snaží najít cesty k vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým je nedostatek pracovníků. Ten se bude se stárnoucí populací jen zhoršovat.

Tokijská společnost JX Press není plně bez zaměstnanců, ale nejsou to novináři. Pracuje tu 24 lidí s průměrným věkem 29 let, dvě třetiny z nich jsou inženýři.

Firma má dva produkty - placený informační servis Fast Alert a aplikaci s volně přístupným zpravodajským obsahem NewsDigest. Z reklam v druhé aplikaci plyne firmě většina příjmů. Jonešige plánuje za tři roky nabídnout akcie firmy na burze.

Fast Alert prohledává sociální sítě prostřednictvím textové a obrázkové analýzy, hledá například vykřičníky. Snaží se najít upozornění na události týkající se požárů, dopravních nehod a dalších katastrof. Monitoruje také důvěryhodná zahraniční média a twitterové účty a snaží se být v informování o hlavních světových událostech první. Podle Jonešigeho umí systém odfiltrovat 99 procent falešných fake news.

Mezi klienty JX Press patří největší japonské televize. Podle Koichiro Nishiho, zástupce šéfredaktora stanice TV Asahi, je Fast Alert povinnou pracovní pomůckou, kterou zdejší reportéři používají od roku 2016. Díky službě věděli o některých událostech dřív než policie nebo hasiči. 

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Americký shutdown bude zřejmě dražší než zeď na jižní hranici

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci

Požadavek Donalda Trumpa, aby rozpočet části amerických úřadů obsahoval také 5,7 miliardy dolarů na stavbu zdi na...

Karneval kapitalismu bez světových lídrů. Účast odřekli Macron i Trump

Paprsky slunce pronikají logem světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu (27. ledna 2011)

Na Světovém ekonomickém fóru, které se každoročně koná příští týden ve švýcarském Davosu, se neukáží někteří přední...

Najdete na iDNES.cz