Mediální impérium bez reportérů. Roboti tvoří zprávy ze sociálních sítí

  17:01aktualizováno  17:01
Japonský nadšenec Kacuhiro Jonešige se snaží prorazit v mediálním světě pomocí umělé inteligence. Místo reportérů pro něj totiž pracují roboti. Jeho zpravodajská aplikace NewsDigest patří v Japonsku mezi nejoblíbenější a nyní 29letý Yoneshige ji vymyslel v roce 2008 ještě při studiích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Loni v únoru byl na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpur nervovým plynem zavražděn bratr severokorejského diktárora Kim Čong-una . V Japonsku o tom jako první informovala nikoli velká zaběhnutá média, ale malý start-up jménem JX Press Corp. Informace o smrti Kim Čong-nama „pustila ven“ o více než půlhodinu dřív než velké mediální domy. I přesto, že nemá žádné reportéry, natož zahraniční zpravodaje, píše Bloomberg.

Tajemstvím úspěchu JX Press je kombinace sociálních sítí a umělé inteligence. Jonešige a jeho tým vytvořili nástroj, který na sociálních sítích vyhledává převratné zprávy a vytváří z nich zpravodajství. Díky rychlé reakci na smrt korejského vůdce si aplikace NewsDigest získala pozornost tokijských televizních stanic. „Dostali jsme od médií spoustu dotazů. Chtěji náš systém vyzkoušet,“ tvrdí Jonešige.

To, v jaké situaci jsou japonská média, si mladík uvědomil už na střední škole kdy psal pro web zaměřený na letadla. V odvětví bylo hodně lidí, ovšem nevydělávalo moc peněz.

Japonsko nevěří přistěhovalcům. Než cizinci, dá práci radši robotovi

Jeho start-up je názorný příklad toho, jak podnikatelé z řad mileniálů dokážou ve svůj prospěch využít sociální sítě a nastavit nové postupy. Ukazuje také, jak se v Japonsku snaží najít cesty k vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým je nedostatek pracovníků. Ten se bude se stárnoucí populací jen zhoršovat.

Tokijská společnost JX Press není plně bez zaměstnanců, ale nejsou to novináři. Pracuje tu 24 lidí s průměrným věkem 29 let, dvě třetiny z nich jsou inženýři.

Firma má dva produkty - placený informační servis Fast Alert a aplikaci s volně přístupným zpravodajským obsahem NewsDigest. Z reklam v druhé aplikaci plyne firmě většina příjmů. Jonešige plánuje za tři roky nabídnout akcie firmy na burze.

Fast Alert prohledává sociální sítě prostřednictvím textové a obrázkové analýzy, hledá například vykřičníky. Snaží se najít upozornění na události týkající se požárů, dopravních nehod a dalších katastrof. Monitoruje také důvěryhodná zahraniční média a twitterové účty a snaží se být v informování o hlavních světových událostech první. Podle Jonešigeho umí systém odfiltrovat 99 procent falešných fake news.

Mezi klienty JX Press patří největší japonské televize. Podle Koichiro Nishiho, zástupce šéfredaktora stanice TV Asahi, je Fast Alert povinnou pracovní pomůckou, kterou zdejší reportéři používají od roku 2016. Díky službě věděli o některých událostech dřív než policie nebo hasiči. 

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Ze značky Prosecco těží masová produkce. Staří vinaři se přejmenovávají

Test prosecca

Na 800 letech tradice výroby Prosecca v oblasti měst Valdobbiadene a Conegliano parazituje levnější masová produkce,...

Volfefe index bude sledovat dopad Trumpových tweetů na finanční trhy

Twitterový účet Donalda Trumpa

Čím víc americký prezident Donald Trump sděluje své názory skrz sociální síť Twitter, tím víc akciové trhy kolísají....

Největší jeřáb na světě „Velký Karel“ staví Angličanům jádro

Sestavení největšího jeřábu na světě trvalo tři měsíce.

Účty za výstavbu britské jaderné elektrárny Hinkley Point C šplhají do nebe. Není proto divu, že na projektu s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz