Úřady po úterním jednání vyzvaly Uber, aby si v Česku zažádal o živnostenské oprávnění na volnou živnost. Po šoférech jezdících s touto aplikací požadují oprávnění pro přepravu osob v malém počtu - celkem do devíti lidí.
Během následujících měsíců, ještě než předloha začne platit, chtějí ministerstva efektivněji kontrolovat podnikání těchto společností. Od změn si slibují účinnější dohled nad společnostmi, které vadí klasickým taxislužbám. Jednodušší bude například kontrola, zda řidiči za uskutečněné jízdy odvádějí daně.
Uber je přepravní služba a musí mít licenci, rozhodl Soudní dvůr EU |
„Dokud není subjekt v Česku usazen, musíte složitě žádat třeba irskou nebo nizozemskou daňovou správu, aby vám poslaly data. Nebo kontrolovat oprávnění firem k podnikání v Irsku či Nizozemsku, což je pro české úřady méně komfortní, než když to máte ve svém vlastním městě,“ uvedl ředitel odboru vnitřního trhu ministerstva průmyslu Jan Havlík.
Taxify už v Česku zastoupení má, Uber se doposud k požadavkům ministerstev nevyjádřil. Miroslava Jozová, mluvčí české pobočky, která oficiálně spadá pod nizozemské zastoupení Uber v Evropě, pouze vzkázala, že je firma ochotná s českými úřady dále jednat. V povinnostech mobilních platforem a právu států EU totiž stále panují pochybnosti, které zcela nevyvrátilo ani prosincové rozhodnutí soudního dvora EU.
Čtvrteční protest pražských taxikářů |
To si státní správa vykládá tak, že firmy jako Uber podléhají koncesním povinnostem. „Od okamžiku rozsudku tedy nemůže Uber v České republice podnikat prostřednictvím své nizozemské pobočky, ale musí mít české živnostenské oprávnění na volnou živnost,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Proti tomu však Uber dlouhodobě vystupuje a povinnosti mít živnostenské oprávnění se brání.
Úřady přitom připouštějí, že přinutit nadnárodní firmy respektovat české podmínky nebude jednoduché. „Stát v současnosti pro to nemá žádný legislativní nástroj,“ vysvětlil Havlík. Pomoci by tak měla až novela zákona, kterou připravuje ministerstvo dopravy.
Účtování podle minut místo kilometrů
Novela zlegalizuje přepravu lidí na základě on-line aplikace místo nyní povinného taxametru. Takováto přeprava nebude mít status taxi, a tedy ani výhody, které z něj plynou. Například používání vyhrazených pruhů nebo stání pro taxi.
Praha zažila největší protest taxikářů. V pátek si ho chtějí zopakovat |
Fungovat bude podobně jako hotelové taxíky v režimu smluvní přepravy, ve kterém musí být cena odvozu dojednána dopředu. Aplikace by tak už nemohly účtovat cenu podle kilometrů i minut strávených ve voze.
Přeprava osob je první z oblastí sdílené ekonomiky, kterou chce Česko regulovat. Patří do ní například i platforma pro ubytování Airbnb nebo zprostředkování půjček Zonky.
Sdílená ekonomika má v Česku zatím zanedbatelný podíl na HDP, pohybuje se v řádu setin procenta. S postupným zrychlováním internetu a rostoucí dostupností chytrých telefonů se ale očekává nárůst jejího významu na hodnotu zhruba jednoho procenta HDP.