Středa 1. dubna 2020, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 1. dubna 2020 Hugo

Dva měsíce nám nepřišla ani koruna, zoufá si autobusový dopravce

  16:40aktualizováno  16:40
Rostislav Rubeš už téměř třicet let provozuje firmu vnitrostátní a mezinárodní autobusové dopravy. Teď však většina z jeho dvaašedesáti autobusů společnosti jen stojí ve vozovém parku ve Slaném, část zůstala v zahraničí bez možnosti návratu. A podle všeho se jim kola ještě dlouho neroztočí.

Firma Rostislava Rubeše provozuje autobusovou dopravu už téměř třicet let. | foto: Ladislav Křivan, MAFRA

Klientelu firmy dosud ze dvou třetin tvořili zahraniční turisté, zejména Asiaté. Loni na jaře rozjel Rubeš vlastní cestovní kancelář a těšil se na letošní letní sezonu, která je pro něj vždy nejvýdělečnější. Koronavirová pandemie mu ale plány zhatila.

Jaké jste měl plány na letošní letní sezonu?
Jezdit, jezdit a vydělávat, abychom mohli splatit dluhy. Všechny autobusy totiž máme na leasing a příští rok jsme měli splatit první várku z nich. Každý rok jsme rozšiřovali naši firmu, až ty poslední dva roky jsme stagnovali. Byla totiž velká konkurence z polské, chorvatské, slovinské a maďarské strany. Všichni šli pod naše ceny a my jsme měli co dělat, abychom stíhali splácet.

Fotogalerie

Kdy jste si začal uvědomovat, že vás zřejmě nečeká výdělečná letní sezona?
S asijskou klientelou dělám roky. Náznaky toho, že se něco děje, přišly už někdy na přelomu roku. Vždy kolem vánočních svátků jsme maximálně vytížení a najímáme i další dopravce, abychom zvládli uspokojit poptávku. V jednom týdnu vyšleme do Evropy třeba osmdesát autobusů. Letos nám přes svátky stálo pět našich vlastních autobusů. V lednu začali naši asijští partneři, tedy cestovní kanceláře, stornovat zájezdy. Sice se je snažili nahrazovat novými, ale ty nakonec taky zrušili.

Co bylo dál?
Asijští partneři nám většinou neplatí předem, jsme s nimi dohodnutí na nějaké době splatnosti. V lednu jsme pro ně přestali jezdit, to znamená, že poslední peníze od nich měly dorazit někdy koncem března. Jenže cestovky nám napsaly, že mají zavřené banky a že s tím nic neudělají. Někteří z nich z Koreje nebo z Číny s námi přestali komunikovat. Jsou firmy, které toho využijí ve svůj prospěch. Peníze samozřejmě mají vydělané, protože cestovní kancelář, je dostane dopředu, k nám už se ale nedostane ani koruna. Zaplatím řidiče, benzín, leasing a teprve potom čekám na peníze. Ale když nic nepřijde, tak je to cesta do pekla.

Jaká je vaše aktuální situace?
Řeknu to úplně na rovinu, dva měsíce nám nepřišla ani koruna. Na výplaty zaměstnanců jsem měl třeba měsíc, pak jsem si začal půjčovat od známých. Pokud nám nepomůže stát, tak už nikdo. Mám sto zaměstnanců a nemám pro ně práci.

Musel jste už některé z nich propouštět?
Zaměstnanci byli rozumní, někteří z nich se se mnou dohodli, sám od sebe jsem nepropustil zatím ani jednoho člověka. Pořád to valím před sebou a věřím, že stát pomůže.

Koronavirus devastuje cestovní ruch, dva scénáře sumírují stomiliardové ztráty

Co očekáváte od státní pomoci?
Pomůžou nám s platy zaměstnanců, ale pořád musím platit leasingy a nájmy. Minulý týden v pondělí jsme vyplnili žádost o úvěr COVID 1, kvůli všem možným přílohám a papírování jsme to ale odeslali až v pátek. Pak představili nový úvěr COVID 2, pro menší podnikatele, takže jsme zase všechno předělali. Stát se sice snaží, ale z mého pohledu trvá strašně dlouho se k něčemu dopracovat, řádně vyplnit všechny kolonky. A já každý den přicházím o desítky tisíc korun. Každým dnem se prohlubuje můj dluh vůči všem.

Přemýšlel jste o tom, že byste vaše podnikání nějakým způsobem přeorientoval?
Celý život dělám v dopravě, takže mě napadlo zkusit kamionovou dopravu. Obvolal jsem spoustu známých z tohoto oboru. Všichni mi řekli, že stejně končí. Ještě před koronavirem jsem měl takové plány, že to podnikání trochu zredukuji, že zmenším počet autobusů, abychom, jak se říká, nejeli na krev. Ale z rozjetého vlaku se blbě vystupuje.

Máte strach, co bude dál?
Se strachem se probouzím a se strachem i usínám. Nemáme jediný výhled na to, že by se nám znovu roztočila kola. I pokud stát znova otevře hranice, stejně nebude nikdo, koho bychom mohli vozit. Asiati teď do Evropy nepoletí třeba dalšího půl roku. Majitel jedné z největších čínských cestovek mi řekl, že zaplatí, až se začne zase jezdit, ale víte, jak to je. Vše se bude vracet do původních kolejí pomalu. A jestli vypravíme jeden autobus za měsíc, stejně nás to nespasí. 

Počet osob s COVID-19 dle krajů

882
431
104
150
111
199
105
102
108
114
184
300
133
314

Zdroj dat: oficiální data za předchozí dny poskytujeme Ministerstvo zdravotnictví na základě hlášení krajských hygienických stanic a laboratoří, aktuální data aktualizuje redakce iDNES.cz na základě oficiálních zdrojů.

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Finanční úřady bojují s návaly lidí. Nechoďte tam osobně, prosí Schillerová

Když vláda rozhodla o odsunutí data odevzdání daňových přiznání, měla dva hlavní důvody. Kromě pomoci živnostníkům bylo...

Recept na krizi? Deset tisíc pro každého, říká ekonom Matějka

Ekonom Filip Matějka, kterého Piráti a STAN navrhli do Ústředního krizového štábu, popsal ve videorozhovoru iDNES.cz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Vláda schválila odklad silniční daně i mýta

Vláda podpořila návrh ministra průmyslu Karla Havlíčka a schválila odklad silniční daně. O tři měsíce také odložila...

Podmínky pro živnostenskou podporu: pokles tržeb a loňská historie

Jednorázovou dávku 25 000 pro živnostníky postižené epidemií nedostane každý. OSVČ budou muset mít například alespoň...

Nejistota na trzích drtí pražskou burzu, zažívá nejhorší měsíc od krize

Pražská burza zažívá v březnu svůj druhý nejhorší měsíc v novodobé historii. Důvodem jsou výprodeje na globálních...

Paušál místo stravenek by byl pro nás poslední ranou, míní část restaurací

Poslední ranou, která by dokončila zánik gastrobyznysu, by bylo zavedení restauračního paušálu místo stravenek. Myslí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Influencer olizoval toaletu v rámci koronavirové výzvy. Nyní má COVID-19

V době šíření koronaviru obletěla svět sociálních médií nesmyslná výzva, která vybízí k tomu, aby lidé olízli sedátko...