Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dva měsíce nám nepřišla ani koruna, zoufá si autobusový dopravce

  16:40
Rostislav Rubeš už téměř třicet let provozuje firmu vnitrostátní a mezinárodní autobusové dopravy. Teď však většina z jeho dvaašedesáti autobusů společnosti jen stojí ve vozovém parku ve Slaném, část zůstala v zahraničí bez možnosti návratu. A podle všeho se jim kola ještě dlouho neroztočí.
Firma Rostislava Rubeše provozuje autobusovou dopravu už téměř třicet let.

Firma Rostislava Rubeše provozuje autobusovou dopravu už téměř třicet let. | foto: Ladislav Křivan, MAFRA

Klientelu firmy dosud ze dvou třetin tvořili zahraniční turisté, zejména Asiaté. Loni na jaře rozjel Rubeš vlastní cestovní kancelář a těšil se na letošní letní sezonu, která je pro něj vždy nejvýdělečnější. Koronavirová pandemie mu ale plány zhatila.

Jaké jste měl plány na letošní letní sezonu?
Jezdit, jezdit a vydělávat, abychom mohli splatit dluhy. Všechny autobusy totiž máme na leasing a příští rok jsme měli splatit první várku z nich. Každý rok jsme rozšiřovali naši firmu, až ty poslední dva roky jsme stagnovali. Byla totiž velká konkurence z polské, chorvatské, slovinské a maďarské strany. Všichni šli pod naše ceny a my jsme měli co dělat, abychom stíhali splácet.

Kdy jste si začal uvědomovat, že vás zřejmě nečeká výdělečná letní sezona?
S asijskou klientelou dělám roky. Náznaky toho, že se něco děje, přišly už někdy na přelomu roku. Vždy kolem vánočních svátků jsme maximálně vytížení a najímáme i další dopravce, abychom zvládli uspokojit poptávku. V jednom týdnu vyšleme do Evropy třeba osmdesát autobusů. Letos nám přes svátky stálo pět našich vlastních autobusů. V lednu začali naši asijští partneři, tedy cestovní kanceláře, stornovat zájezdy. Sice se je snažili nahrazovat novými, ale ty nakonec taky zrušili.

Co bylo dál?
Asijští partneři nám většinou neplatí předem, jsme s nimi dohodnutí na nějaké době splatnosti. V lednu jsme pro ně přestali jezdit, to znamená, že poslední peníze od nich měly dorazit někdy koncem března. Jenže cestovky nám napsaly, že mají zavřené banky a že s tím nic neudělají. Někteří z nich z Koreje nebo z Číny s námi přestali komunikovat. Jsou firmy, které toho využijí ve svůj prospěch. Peníze samozřejmě mají vydělané, protože cestovní kancelář, je dostane dopředu, k nám už se ale nedostane ani koruna. Zaplatím řidiče, benzín, leasing a teprve potom čekám na peníze. Ale když nic nepřijde, tak je to cesta do pekla.

Jaká je vaše aktuální situace?
Řeknu to úplně na rovinu, dva měsíce nám nepřišla ani koruna. Na výplaty zaměstnanců jsem měl třeba měsíc, pak jsem si začal půjčovat od známých. Pokud nám nepomůže stát, tak už nikdo. Mám sto zaměstnanců a nemám pro ně práci.

Musel jste už některé z nich propouštět?
Zaměstnanci byli rozumní, někteří z nich se se mnou dohodli, sám od sebe jsem nepropustil zatím ani jednoho člověka. Pořád to valím před sebou a věřím, že stát pomůže.

Koronavirus devastuje cestovní ruch, dva scénáře sumírují stomiliardové ztráty

Co očekáváte od státní pomoci?
Pomůžou nám s platy zaměstnanců, ale pořád musím platit leasingy a nájmy. Minulý týden v pondělí jsme vyplnili žádost o úvěr COVID 1, kvůli všem možným přílohám a papírování jsme to ale odeslali až v pátek. Pak představili nový úvěr COVID 2, pro menší podnikatele, takže jsme zase všechno předělali. Stát se sice snaží, ale z mého pohledu trvá strašně dlouho se k něčemu dopracovat, řádně vyplnit všechny kolonky. A já každý den přicházím o desítky tisíc korun. Každým dnem se prohlubuje můj dluh vůči všem.

Přemýšlel jste o tom, že byste vaše podnikání nějakým způsobem přeorientoval?
Celý život dělám v dopravě, takže mě napadlo zkusit kamionovou dopravu. Obvolal jsem spoustu známých z tohoto oboru. Všichni mi řekli, že stejně končí. Ještě před koronavirem jsem měl takové plány, že to podnikání trochu zredukuji, že zmenším počet autobusů, abychom, jak se říká, nejeli na krev. Ale z rozjetého vlaku se blbě vystupuje.

Máte strach, co bude dál?
Se strachem se probouzím a se strachem i usínám. Nemáme jediný výhled na to, že by se nám znovu roztočila kola. I pokud stát znova otevře hranice, stejně nebude nikdo, koho bychom mohli vozit. Asiati teď do Evropy nepoletí třeba dalšího půl roku. Majitel jedné z největších čínských cestovek mi řekl, že zaplatí, až se začne zase jezdit, ale víte, jak to je. Vše se bude vracet do původních kolejí pomalu. A jestli vypravíme jeden autobus za měsíc, stejně nás to nespasí. 

Přírůstek pacientů s covid-19 za sedm dní v krajích

7500

Hlavní město Praha

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 1 0,1
Za sedm dní: 71 5,4
Za čtrnáct dní: 99 7,5
Mrtvých 3991 301,4

Středočeský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 1 0,1
Za sedm dní: 41 3,0
Za čtrnáct dní: 59 4,3
Mrtvých 4639 334,9

Jihočeský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 2 0,3
Za sedm dní: 20 3,1
Za čtrnáct dní: 28 4,3
Mrtvých 2948 457,7

Plzeňský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 14 2,4
Za čtrnáct dní: 23 3,9
Mrtvých 2615 443,3

Karlovarský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 5 1,7
Za čtrnáct dní: 9 3,1
Mrtvých 1719 583,4

Ústecký kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 14 1,7
Za čtrnáct dní: 23 2,8
Mrtvých 3582 436,3

Liberecký kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 11 2,5
Za čtrnáct dní: 18 4,1
Mrtvých 1669 376,2

Královéhradecký kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 1 0,2
Za sedm dní: 14 2,5
Za čtrnáct dní: 21 3,8
Mrtvých 2370 429,6

Pardubický kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 15 2,9
Za čtrnáct dní: 21 4,0
Mrtvých 2038 389,9

Kraj Vysočina

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 6 1,2
Za čtrnáct dní: 8 1,6
Mrtvých 1926 377,8

Jihomoravský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 1 0,1
Za sedm dní: 28 2,3
Za čtrnáct dní: 54 4,5
Mrtvých 5399 452,9

Olomoucký kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 21 3,3
Za čtrnáct dní: 30 4,7
Mrtvých 2617 414,1

Zlínský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 2 0,3
Za čtrnáct dní: 9 1,3
Mrtvých 2455 349,2

Moravskoslezský kraj

absolutně na 100 tisíc
Případů 14. 7. 0 0,0
Za sedm dní: 19 1,6
Za čtrnáct dní: 29 2,4
Mrtvých 5559 463,0
Mapa je obarvena podle sedmidenního přírůstku případů na 100 tisíc obyvatel v daném okrese. Zdroj: Otevřená data ÚZIS.

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....