ZANIKLÉ TRATĚ: Přivedla do Chebu první vlak, železná opona ji však zahubila

Seriál
36. díl Zaniklých tratí nás zavede do západních Čech, na dráhu, po které přijel do Chebu úplně první vlak. I na našem území byla německým majetkem. Stala se navíc první, na které se po válce na Chebsku zastavil přeshraniční provoz. A nakonec zanikla celá. Zamíříme na trať 17m mezi Chebem, Slapany a státní hranicí s Německem.

Železniční trať z Chebu do Slapan zakreslená do historické německé mapy

Zatímco první vlaky křižovaly v polovině 19. století Rakouského císařství všemi možnými směry, Chebsku se vyhýbaly. Možná hlavně proto, že historické město Cheb leží na Trojmezí Česka, Saska a Bavorska.

Bavorsko tehdy navíc nebylo v dobré finanční situaci a muselo zastavit rozvoj svých železnic. Všechno se změnilo v roce 1856, kdy bavorský zemský sněm povolil zakládání soukromých železničních firem. V první vlně vznikla i společnost Bavorské východní dráhy, která o pár let později začala budovat trať ze Schwandorfu přes Wiesau a Waldsassen k rakouským, respektive českým hranicím.

Rakouské úřady vyšly bavorské společnosti vstříc a udělily ji koncesi ke stavbě a provozování tratě od hranic do Chebu. První vlak tak dorazil do Chebu z Bavorska, a to 15. října 1865.

Zaniklé tratě

Trať zůstala v německých rukách i po vzniku Československa. V úseku Cheb - Slapany byla zavedena vnitrostátní doprava. Ve Slapanech byl směrem do Německa povolen jen výstup cestujících a ve směru do Chebu pouze nástup. I tak se zastávka vyplatila, ve Slapanech neboli Schloppenhofu byla obří prosperující přádelna.

Za 2. světové války měli Němci s waldsassenskou tratí velké plány. Plánovali položení druhé koleje. Zvětšily se náspy, zářezy i konstrukce mostů. Válka však skončila a osud tratě se začal završovat.

Už v roce 1948 je v plánu slapanské zastávky uvedeno, že koleje do Německa jsou těsně před hranicemi sneseny v délce 60 metrů. Vlaky tak z Chebu jezdily jen šest kilometrů do Slapan a zpět, koncem šedesátých let skončila i tato epizoda.

Trať z Waldsassenu do Chebu na dobové panoramatické pohlednici z počátku 20. století

Koleje ležely v původní poloze až do osmdesátých let, kdy byly vytrhány, poslední stovky metrů sloužily k odstavování vagonů ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století, nakonec došlo i na ně.

Dnes je z někdejší tratě 17m cyklostezka, vede až do německého Waldsassenu. U prvního strážního domku se před pár lety dokonce objevil tunel, přes který má vést místní silnice.

(Z)bylo, (ne)zbylo...

O obnově železnice sice místní po roce 1989 chvíli usilovali, nakonec nebyli úspěšní. Možná také proto, že z Wiesau do Waldsassenu vlaky nejezdily od roku 1986, takže by s tratí od Chebu nebylo na co navázat.

Cyklostezka se sice mnoha železničním fanouškům nelíbí, pravdou je, že alespoň zachovala těleso dráhy jako liniovou stavbu. Něco sice zničila, něco se však díky ní zachovalo.

Chebská radnice, které teď dráha patří, nechala zrekonstruovat všechny mosty a propustky na trati mezi Chebem a státní hranicí. Celou trať také lemují původní dochované kilometrovníky bavorského typu, u nás moc nevídané. Zajímavé je, že číslování nesměřuje k Chebu, ale naopak od Chebu. Jsme přece na německé trati.

V reportáži také uvidíte jeden z nejslavnějších železničních mostů na Chebsku, který v roce 2008 ukradli zloději kovů. Ukážeme vám i řadu propustků i tajemné stavby na slapanské zastávce.

Podíváme se i na hranice s Německem, ovšem protože jsme natáčeli v dubnu, dál jsme už nemohli. Ale možná bychom byli zklamáni, na místě dráhy totiž stojí ve Waldsassenu supermarkety.

Opěry mostu v km 20,407 jsou stále připravené na rozšíření o druhou kolej GPS: 50.0285003N, 12.3650814E

Jako první se budete moci podívat na unikátní snímky mostů na trati 17m z roku 1977 a porovnat je se současným stavem. Tehdy je fotili drážní mostaři.

Zkrátka, i když má dnešní úsek pouhých šest kilometrů, určitě se bude na co dívat. Waldsassenská či slapanská trať byla dlouho neprávem opomíjená.

Líbí se vám cyklus Zaniklé tratě? Chtěli byste nám se seriálem pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Černovice – Líšeň, Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice, Ostrava-Svinov – Klimkovice nebo Otovice - Tłumaczów. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Napište nám na e-mail: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  10.12 21:27

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Dětem vstup zakázán. O hotely pro dospělé je zájem, stále však čelí kritice

Hotely, které zakazují vstup dětem, mají mnoho příznivců i odpůrců. Ať už čas dovolených trávíte raději s rodinou, nebo si od svých ratolestí rádi odpočinete, statistiky ukazují, že poptávka po...

10. prosince 2024

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Která letiště jsou nejzajímavější na světě? Netradiční žebříček očima pilota

Proč je Praha hrbatá, Frankfurt bezchybný a L.A. kovbojské letiště? I to se dočtete v nové knížce Slavomíra Pískatého, prvního českého kapitána Jumbo Jetu B-747. S legendárním strojem létal 20 let po...

12. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Stop zločincům! Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních

Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních, které hojně využívají především poskytovatelé krátkodobých pronájmů. Ministerstvo vnitra ve vyhlášce uvedlo, že poskytovatelé ubytování...

11. prosince 2024

Zastaralý i skromný palác. Podívejte se do útrob královské jachty Britannie

Premium

Stejně jako barevné kostýmky Alžběty II. či pes corgi byla jachta Britannia považována za symbol britské monarchie. A to více než čtyři dekády. Nyní je z ní plovoucí muzeum, kotvící ve skotském...

11. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...