Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

ZANIKLÉ TRATĚ: Přivedla do Chebu první vlak, železná opona ji však zahubila

Seriál
36. díl Zaniklých tratí nás zavede do západních Čech, na dráhu, po které přijel do Chebu úplně první vlak. I na našem území byla německým majetkem. Stala se navíc první, na které se po válce na Chebsku zastavil přeshraniční provoz. A nakonec zanikla celá. Zamíříme na trať 17m mezi Chebem, Slapany a státní hranicí s Německem.

Železniční trať z Chebu do Slapan zakreslená do historické německé mapy

Zatímco první vlaky křižovaly v polovině 19. století Rakouského císařství všemi možnými směry, Chebsku se vyhýbaly. Možná hlavně proto, že historické město Cheb leží na Trojmezí Česka, Saska a Bavorska.

Bavorsko tehdy navíc nebylo v dobré finanční situaci a muselo zastavit rozvoj svých železnic. Všechno se změnilo v roce 1856, kdy bavorský zemský sněm povolil zakládání soukromých železničních firem. V první vlně vznikla i společnost Bavorské východní dráhy, která o pár let později začala budovat trať ze Schwandorfu přes Wiesau a Waldsassen k rakouským, respektive českým hranicím.

Rakouské úřady vyšly bavorské společnosti vstříc a udělily ji koncesi ke stavbě a provozování tratě od hranic do Chebu. První vlak tak dorazil do Chebu z Bavorska, a to 15. října 1865.

Zaniklé tratě

Trať zůstala v německých rukách i po vzniku Československa. V úseku Cheb - Slapany byla zavedena vnitrostátní doprava. Ve Slapanech byl směrem do Německa povolen jen výstup cestujících a ve směru do Chebu pouze nástup. I tak se zastávka vyplatila, ve Slapanech neboli Schloppenhofu byla obří prosperující přádelna.

Za 2. světové války měli Němci s waldsassenskou tratí velké plány. Plánovali položení druhé koleje. Zvětšily se náspy, zářezy i konstrukce mostů. Válka však skončila a osud tratě se začal završovat.

Už v roce 1948 je v plánu slapanské zastávky uvedeno, že koleje do Německa jsou těsně před hranicemi sneseny v délce 60 metrů. Vlaky tak z Chebu jezdily jen šest kilometrů do Slapan a zpět, koncem šedesátých let skončila i tato epizoda.

Trať z Waldsassenu do Chebu na dobové panoramatické pohlednici z počátku 20. století

Koleje ležely v původní poloze až do osmdesátých let, kdy byly vytrhány, poslední stovky metrů sloužily k odstavování vagonů ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století, nakonec došlo i na ně.

Dnes je z někdejší tratě 17m cyklostezka, vede až do německého Waldsassenu. U prvního strážního domku se před pár lety dokonce objevil tunel, přes který má vést místní silnice.

(Z)bylo, (ne)zbylo...

O obnově železnice sice místní po roce 1989 chvíli usilovali, nakonec nebyli úspěšní. Možná také proto, že z Wiesau do Waldsassenu vlaky nejezdily od roku 1986, takže by s tratí od Chebu nebylo na co navázat.

Cyklostezka se sice mnoha železničním fanouškům nelíbí, pravdou je, že alespoň zachovala těleso dráhy jako liniovou stavbu. Něco sice zničila, něco se však díky ní zachovalo.

Chebská radnice, které teď dráha patří, nechala zrekonstruovat všechny mosty a propustky na trati mezi Chebem a státní hranicí. Celou trať také lemují původní dochované kilometrovníky bavorského typu, u nás moc nevídané. Zajímavé je, že číslování nesměřuje k Chebu, ale naopak od Chebu. Jsme přece na německé trati.

V reportáži také uvidíte jeden z nejslavnějších železničních mostů na Chebsku, který v roce 2008 ukradli zloději kovů. Ukážeme vám i řadu propustků i tajemné stavby na slapanské zastávce.

Podíváme se i na hranice s Německem, ovšem protože jsme natáčeli v dubnu, dál jsme už nemohli. Ale možná bychom byli zklamáni, na místě dráhy totiž stojí ve Waldsassenu supermarkety.

Opěry mostu v km 20,407 jsou stále připravené na rozšíření o druhou kolej GPS: 50.0285003N, 12.3650814E

Jako první se budete moci podívat na unikátní snímky mostů na trati 17m z roku 1977 a porovnat je se současným stavem. Tehdy je fotili drážní mostaři.

Zkrátka, i když má dnešní úsek pouhých šest kilometrů, určitě se bude na co dívat. Waldsassenská či slapanská trať byla dlouho neprávem opomíjená.

Líbí se vám cyklus Zaniklé tratě? Chtěli byste nám se seriálem pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Černovice – Líšeň, Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice, Ostrava-Svinov – Klimkovice nebo Otovice - Tłumaczów. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Napište nám na e-mail: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

Hotelová legenda Švýcarska. Přepych, který neodolatelně láká světové celebrity

Premium Švýcarský Gstaad je jedním z těch VIP středisek, kam jedete, když chcete ukázat, že si to můžete dovolit. Epicentrem...

Skoro jako v Alpách. Vyzkoušeli jsme lyžování na nejvyšší hoře Šumavy

Velký Javor, německy Grosser Arber, dává lyžařům ochutnat kousek alpské atmosféry s nejmodernějšími technologiemi...

Po svých až do nebe. Nejkrásnější a nejnebezpečnější schodiště světa

Premium Popravdě žádné ze zobrazených schodišť až do nebe nevede, avšak mohlo by. Stačí popustit uzdu fantazii, zatímco se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Položte se do oblouku. V Herlíkovicích vám vydrží tratě až do večera

Zima se aktuálně vrátila na české hory, proto jsme jeli okusit konzistenci „varhánků“ do skiareálu Herlíkovice, který...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

Seriál Speciální díl našeho seriálu Na co zírá mašinfíra vás tentokrát zavede hluboko pod zem. Díky podpoře pražského...

Proč Bohumil Hrabal miloval Kersko. Objevte kouzlo lesů u Nymburka i vy

Každý slavný spisovatel měl své oblíbené místo, kde tvořil a čerpal inspiraci. V případě Bohumila Hrabala to bylo...

Očima šotouše: nejlepší fotkou na téma Vlaky a mosty se stal krásný viadukt

Během prosince jste nám mohli posílat fotografie a videa na téma Vlaky a mosty. Nejhezčí příspěvky měly možnost vyhrát...

Výlet vlakem: v pražských Střešovicích najdete tramvajové nebe

V pražské vozovně Střešovice si můžete prohlédnout ojedinělou expozici historických vozidel, s nimiž se v naší...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...