Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvČeský Kras s masivní těžbou vápence byl protkán mnoha vlečkami do místních lomů. Největším drážním systémem na Berounsku byla malodráha mezi Královým Dvorem, Berounem, Tetínem a Koněprusy.
Vápenec byl k berounským a králodvorským vápenkám a cementárnám dopravován od roku 1898 úzkorozchodnou dráhou o rozchodu 760 milimetrů a délkou 11,3 kilometru.
Po druhé světové válce začal stát uvažovat o otevření velkolomu a vápenky v lokalitě Čertovy schody. Nový provoz by stará úzkokolejka nedokázala obsloužit, proto se na konci padesátých let 20. století začala stavět „normálněrozchodná“ vlečka o délce 7,3 kilometru.
Nová trať byla dokončena v roce 1961, o rok později byl ukončen provoz na původní úzkokolejce. Parní lokomotivy byly prodány jako vytápěcí kotle, koleje vytrhány, nákladní vozy sešrotovány.
Současná vlečka do velkolomu Čertovy schody se stala vděčným cílem pro zážitkové vlaky. V prosinci 2022 majitel lomu nechal vypravit speciální Mikulášský vlak pro děti svých zaměstnanců. V čele soupravy jel Brejlovec 750.096 společnosti Kladenská dopravní a strojní.
Vlečku na Čertovy schody si můžete profrčet za 2 a půl minuty:
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvVzhůru do lomu
Mikulášský vlak začal svoji jízdu ve stanici Beroun. Odsud jsme už několikrát odjížděli. Jednou po Hrbaté dráze přes Rudnou na pražský Smíchov, podruhé do Zdic a Březnice.
V Berouně si můžeme prohlédnout řadu turistických zajímavostí. Například centrum města s Plzeňskou a Pražskou bránou, Muzeum Českého krasu, Muzeum berounské keramiky nebo Městskou horu s rozhlednou a medvědáriem. Vyhlášené jsou i místní hrnčířské trhy na náměstí.
Samostatná trať začíná na okraji berounského seřaďovacího nádraží, kde má vlastní čtyřkolejné kolejiště. Hned za stavědlem začínáme prudce stoupat, hlavní trať Praha–Plzeň necháváme hluboko pod sebou. Blížíme se do údolí Suchomastského potoka, podjíždíme most někdejší úzkorozchodné dráhy mezi železárnami v Králově Dvoře a haldou Jarov. Stoupání je v podstatě trvalé, místy dosahuje až 19 ‰.
Turistické cíle podél vlečky Beroun – Čertovy schody |
Vlastně máme štěstí, díky frekventované dopravě vápence mají na vlečku přechodnost i těžší lokomotivy s běžnými osobními vozy, takže Kladenská dopravní a strojní nemusela nasazovat na Mikulášský vlak svůj malý motorák. Silnici III.. třídy překonáváme po ocelovém mostě, hned za ním můžeme při troše fantazie z oken vlaku vidět hráz vodního díla Suchomasty. Většina trasy vede lesem, jen u Havlíčkova mlýna se koleje načas ukážou ve volném terénu.
Za Havlíčkovým mlýnem dráha kříží silnici 3. třídy, je to jediný úrovňový přejezd na trati. Kvůli tomu, že ve všední dny jezdí z Čertových schodů hned několik dlouhých vlaků s vápencem, je přejezd chráněn závorami.
Zbývá nám poslední oblouk a poslední stoupání. Vpravo už můžeme vidět dvě výtažné koleje, vlevo před námi pak stavědlo. Trať se totiž v areálu velkolomu rozvětvuje ve třináctikolejné nádraží, takže je dobré dohlížet na provoz z výšky.
Pokud se budete dobře dívat, tak na konci jízdy zvláštního vlaku Kladenské dopravní a strojní uvidíte Mikuláše, kterak se s andělem schovává za stavědlem. Na děti samozřejmě čekali i čerti a plameny pekelné. Majitel velkolomu čas od času pořádá komentované prohlídky, které si rozhodně nenechte ujít.
Primárním turistickým cílem v okolí vlečky jsou Koněpruské jeskyně. Jejich vchod leží na okraji velkolomu. Dojít k nim můžete buď hned z berounského nádraží (po zelené a žluté turistické značce je to 8,5 km) nebo z konce vlečky. V tom případě doporučujeme žlutou turistickou značku.
Cestou spatříte přírodní zajímavosti Českého krasu, třeba Aksamitovu bránu nebo Jelínkův most, z hrany velkolomu se pak otevírají dechberoucí výhledy. Blíž k jeskyním pak potkáte most někdejší úzkokolejky i tajemný tunel, který sloužil v rámci těžby.
Dobový text ČTK z 11. července 1963: „Montéři Přerovských strojíren zahájili na stavbě vápencového velkodolu Čertovy schody u Berouna montáž druhého zavážecího zařízení pro šachtové pece na pálení vápna. Tím skončí I. etapa výstavby tohoto díla, neboť poslední dostavěný objekt – mlýnice a hydratizační stanice vápna – se již kompletně zkoušejí. Na snímku je nakládací rampa saturačního vápence.“
Český Kras nabízí řadu dalších turistických zajímavostí. Můžete se vydat třeba do Zdic, kde si ve výtopně prohlédnete železniční muzeum, nebo vyrazit přes koleje na návštěvu Army muzea. V Tetíně zase najdete zbytky stejnojmenného hradu a malé obecní muzeum, v městysi Liteň pak mají Muzeum Svatopluka Čecha a Jarmily Novotné. A samozřejmě nesmíme zapomenout na nedaleký Karlštejn. Kromě hradu zde najdete i Dům hodin, Muzeum betlémů a také dva řopíky předválečného opevnění. V jednom z nich, blíže mostu, funguje v sezoně muzeum.
Jízdu po vlečce velkolomu Čertovy schody pořádají železniční spolky a společnosti obvykle několikrát do roka. Pokud budete sledovat náš soupis historických a zážitkových jízd, určitě vám žádná neuteče. Už sama cesta po neveřejné vlečce je velkým zážitkem, a když ji ještě spojíte s túrou po pamětihodnostech Českého krasu, nebude mít váš výlet sebemenší chybu.