Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Test cyklistických helem: splňují normy, při bočním pádu však neochrání

aktualizováno 
Nová laboratorní metoda při testování 22 vzorků cyklistických helem odhalila, že sice splňují současnou zákonnou normu, většinou však nedokážou ochránit mozek při šikmém nárazu hlavy do překážky.

Helmy splňují platné bezpečnostní normy, ty jsou už ale zastaralé. Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Nezávislý test cyklistických helem probíhal ve spolupráci spotřebitelského časopisu dTest s laboratořemi Univerzity ve Štrasburku a francouzskou nadací MAIF. Vědečtí pracovníci použili novou testovací metodu, která přepočítávala průměrné zatížení nervových vláken mozku při nárazu do překážky. Podle naměřeného zatížení jednotlivých částí digitálního modelu lidské hlavy se hodnotila pravděpodobnost otřesu mozku.

„Každou helmu jsme nechali ve dvacetikilometrové rychlosti padnout na vodorovnou nebo šikmou překážku, a to pod různými úhly. Účelem testu bylo nasimulovat všemožné situace, do kterých se může cyklista při pádu dostat,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Výsledky testu ukázaly, že většina helem nedokáže mozek ochránit při nárazu do spánkové oblasti hlavy. Helmy sice splňují platnou normu ČSN EN 1078 z roku 1997, ale ta už je zastaralá. Norma hlídá, aby maximální zrychlení při nárazu nepřesáhlo hodnotu 250 G. 

„Odborníci z laboratoře Štrasburské univerzity považují současnou normu na bezpečnost přileb za nedostatečnou a zastaralou, protože nebere v potaz šikmé nárazy do hlavy ani rotační akceleraci hlavy. Norma dále nehledí ani na to, zda do překážky cyklista narazí čelem nebo spánkem. Přitom spánková oblast je nejzranitelnější částí hlavy. V případě naprosté většiny testovaných helem bylo riziko zranění při bočním pádu na spánkovou kost 90 % či ještě vyšší,“ vysvětluje Hana Hoffmannová.

Cesta k bezpečnějším helmám vede podle časopisu dTest přes modernizaci testů při výrobě a zavedení přísnějších zákonných norem. „Modernizaci norem však nejsou nakloněni někteří výrobci, kteří vědce čas od času zavalují dopisy zpochybňujícími inovativní metodu, která byla použita v našich testech. A to přesto, že se jejich marketingová oddělení ráda předhánějí v ukázkách toho, jak moc jim záleží na neustálém zlepšování bezpečnostních standardů,“ tvrdí Hoffmannová.

Loni v Česku zahynulo celkem 44 cyklistů a 353 utrpělo těžká zranění. Z loňských statistik dále vyplývá, že 37 z celkem 44 usmrcených cyklistů nemělo helmu.

Odborníci radí, jak vybrat správně helmu:

„Při pádu z kola dochází buď k lehčím úrazům, jako je otřes nebo zhmoždění mozku, či k vážnějším úrazům jako jsou zlomeniny lebky, otoky nebo mozkové krvácení. V takových případech mohou být následky nevratné. V nejhorším končí pády z kola smrtí. Cyklistickou helmu by měly nosit nejen děti, ale hlavně senioři a všichni ti, kteří užívají léky proti srážení krve,“ vysvětluje neurochirurg MUDr. Martin Bláha, PhD. z Fakultní nemocnice v Motole.“

Přehled 22 testovaných cyklistických helem najdete zde.

Jak probíhal test

Samotnému zkoušení předcházel komplexní proces vytváření testovací metodologie. Laboratoř vyvinula vlastní věrný matematický model lidské hlavy. Digitálně byl vytvořen realistický trojrozměrný obraz průměrné lebky, mozku, mozkových plen, cerebrospinální tekutiny (mozkomíšního moku), mozkového kmene, kůže a obličeje.

Výsledný počítačový model mozku je složen z 5 320 samostatných jednotek, u každé z nich je možné simulovat následky nárazu a vypočítat riziko poranění. Kromě toho byly analyzovány a rekonstruovány desítky skutečných nehod, které byly doplněny simulací více než tisícovky dalších (v potaz se bralo několik faktorů jako poloha šlapek, naklonění bicyklu, zatočení řídítek, předklon cyklisty, poloha pánve a další). Pomocí těchto dat bylo zjištěno, že kromě přímých nárazů dochází v mnoha případech k výraznému rotačnímu pohybu hlavy – ten napíná nervová vlákna nejvýrazněji.

Na základě analýzy nehod byla navržena šestice různých nárazových zkoušek.

Ve třech zkouškách dopadla helma na horizontální překážku rychlostí 5,5 m/s, a to čelem, týlem a bokem. Další tři nárazy udeřily do šikmé plochy rychlostí 6 m/s. Při nich docházelo k rotačnímu pohybu podél os X (vedoucí od týlu mezi oči), Y (spojující uši) a Z (od temene ke spodku hlavy).

Každá helma byla nasazena na moderní model hlavy Hybrid III, který je opatřen akcelerometry a senzory snímající úhlovou rychlost. Díky tomu je možné přesně zjistit tvrdost dopadu a na výše zmíněném počítačovém modelu vypočítat pravděpodobnost poranění. Aby bylo možné vyloučit výsledkové anomálie, byla každá z výše zmíněných nárazových zkoušek ještě dvakrát opakována. Od každého typu helmy bylo použito více kusů, poškozené exempláře by nemusely vykazovat reprezentativní chování. Celkové napínání nervů bylo vypočítáno jako průměr jejich natažení v jednotlivých zkouškách.

Autor:
  • Nejčtenější

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Koronavirus devastuje cestovní ruch, dva scénáře sumírují stomiliardové ztráty

Představy o šíři dopadů koronaviru na český cestovní ruch stále nemají pevné kontury. Asociace hotelů a restaurací na...

Kréta a koronavirus. Všichni se modlí, aby letos přijeli turisté, říká Češka

Ve své historii už Kréťané válčili proti Turkům i německým okupantům. Teď bojují s neviditelným nepřítelem, s...

Kvíz: Sochy, které stojí za to. Otestujte se, jak znáte mistrovská díla

Tluče vaše srdce pro umění a líbí se vám sochy? A jak moc se vyznáte v sochařských výtvorech? Někteří z nás umí zařadit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Dovolená u rybníka či na horách. Čeští hoteliéři čekají nápor domácích turistů

Cestování do zahraničí může být podle šéfa krizového štábu Romana Prymuly omezené i na rok či dva. Češi tak nejspíš...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Japonskem na kole: bolí nás zadky, ale Japoncům se klaníme. Zaslouží si to

Propocené spacáky, zvlhlé brašny, spálená kůže a unavené svaly. První etapa naší výpravy se chýlí ke konci. V Japonsku...

Japonskem na kole. Copak saké, na ostrovech si dejte pivo a whisky

Mnoho cestovatelů považuje Japonsko za zemi nepřístupnou. Tedy z pohledu lidského: Japonci jsou rezervovaní, neumějí...

Za nejhlubším jezerem Japonska. V regionu Tóhoku nás budila mléčná dráha

„Tam jsme nikdy nebyli,“ odpovídá většina přátel z Tokia, když se ptám na region, v němž máme strávit nadcházející...

Hrady, rybníky, kopce i letiště. Vyzkoušejte nenáročný okruh Máchovým krajem

Chráněná krajinná oblast Kokořínsko – Máchův kraj sestává ze dvou oddělených oblastí. Její mladší část, Máchův kraj,...

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Pomalá epidemie koronaviru. Česko nehodlá nákazu zastavit, ale modifikovat

Česká republika se v příštích týdnech nebude snažit epidemii způsobenou koronavirem COVID-19 za každou cenu zastavit....

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...