Jak vybrat cyklohelmu: ne z internetu, dobrou značku a dokola zkoušet

aktualizováno 
Kdo jezdí často a aktivně na kole, moc dobře ví, jaký je problém s výběrem správné helmy. Nejdřív je třeba si o přilbách něco zjistit a pak v obchodě zkoušet, zkoušet a zkoušet. Správná helma musí být kvalitní, od dobrého výrobce, musí dobře sedět a měla by být zároveň pohodlná i dobře odvětraná.

Jeden jezdí s helmou, druhý zásadně bez ní

Nedávno proběhl na stránkách iDNES.cz duel mezi dvěma cyklisty - Vítem Štěpánkem, který jezdí bez helmy - z velké části jde prý o mediální masáž a obchod se strachem - a Petrem Pravdou. Ten naopak namítá, že jezdit dnes na kole bez helmy je hazard. Více o názorech na používání helmy ZDE.

Až na naprosté výjimky by se helma neměla kupovat z druhé ruky. Vnitřní tvrzená pěna může být prasklá po pádu a nemusí to být přitom moc vidět. Také se nikdy nedá koupit přes internet bez vyzkoušení. Každý zkušený cyklista proto nakupuje v "kamenném obchodě" a často připomíná při výběru helmy "ženskou v butiku". 

Fotogalerie

Je dobré předem znát cenové rozpětí (dobré helmy stojí od cca 1 000 korun do 5 000 korun) a několik značek, pro něž jsme se předběžně rozhodli. Jsou cyklisté, kteří už mají svého oblíbeného výrobce, a to proto, že jeho helmy jim dobře padnou. I tak si ale při novém výběru rádi zkusí i helmu jiné značky, co kdyby…

Co musí dobrá helma splňovat?

Musí být kvalitně vyrobena takzvanou in-mold technologií, kdy je do vrchní polykarbonátové vrstvy vstříknuta EPS pěna. Takže už žádné lepení tenké skořepinky na tvrzenou pěnu, jak to je u starých a dodnes některých levných helem. Při pádu by měla vnitřní pěna prasknout a helma se pak musí okamžitě vyměnit. 

Kvalitní výrobci

Rudy Project, Bell, Giro, Uvex, Specialized, Bontrager, Scott, Fox, Mango, Met, BBB, Briko, Zero RH+, POC. Limar …

Helma nesmí být ani velká, ani malá. Musí se dobře přizpůsobit tvaru hlavy a dobře na ní sedět. Nesmí sedět ani moc do čela, ani moc dozadu, nesmí z hlavy sjíždět. K tomu slouží dva systémy - upínací mechanismus, který upravuje velikost vnitřního rozměru přilby, a upínací řemínky pod bradou. Důležitým požadavkem je i dobré odvětrání.

Kontrola usazení helmy
Cyklistická biková helma s upínacím systémem a upínacími řemínky

Helma pro každé kolo

Helmy se od sebe liší podle druhu cyklistiky. Pro závodní silniční cyklistiku jsou nejvhodnější co nejlehčí, mělčí, ale přitom maximálně pevné, s mnoha větracími otvory - bývají také nejdražší. Pro MTB se hodí helmy "bytelnější", o něco těžší, s méně větracími otvory, které jsou víc protažené do zadní části hlavy a mívají protisluneční štítek.

Na streetové disciplíny a do "parků" se používají jednoduché helmy - "škopky", které jsou jakousi lehčí obdobou lyžařských helem. Na disciplíny enduro a sjezd pak integrální helmy, které chrání i bradu a obličej. 

Nejlepší helmy jsou vybavené technologií dvojité skořepiny - MIPS. Tenká plastová skořepina v helmě se při pádu utrhne a částečně pohltí rotační náraz, čímž zabrání těžkým pohmožděním mozku.

S helmou, či bez?

Karel Studnička, jeden ze šéfů známé prodejny Ski and Bike centrum Radotín, kde jsme článek připravovali, říká: "Přilba je rozhodně velmi důležitá. Chrání nám hlavu a úrazy hlavy jsou při jízdě na kole poměrně dost časté." Pro ty, kteří pochybují, připomeňme aspoň krátce statistické údaje BESIP, citované nedávno časopisem dTest. V roce 2013 u nás zemřelo 48 cyklistů, kteří neměli helmu, a přes 300 bylo těžce zraněno. S helmou zemřelo 10 cyklistů a zranilo se jich 100. Jen pro představu - pokud v rychlosti 25 km/hod spadne cyklista na hlavu, je to stejné, jako by skočil po hlavě na beton z výšky 2,5 metru.

Autoři:

Nejčtenější

Znečištění jako v Pekingu, tvrdí o vzduchu na výletních lodích studie

Cestující čekají v portorickém přístavu na nalodění na plavidlo společnosti...

Chystáte se na výletní loď v naději, že strávíte dovolenou na čerstvém vzduchu, odpočinete si a prospějete svému...

Instagrameři nás otravují. Chceme plot, žádají obyvatelé ikonické ulice

Pařížská ulice Rue Crémieux

Obyvatelé malebné pařížské ulice Rue Crémieux už mají dost nadšenců sociální sítě Instagram, kteří kvůli zachycení té...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Koridor měl před 100 lety spojit Československo s Jaderským mořem

Koridor měl před 100 lety spojit ČSR s Jadranem

Jedním z ambiciózních projektů v prvních měsících samostatného Československa byl koridor, který měl spojit státy...

Další z rubriky

VIDEO: Jágr trénuje na elektrokole. Zbývá kousíček, komentuje kariéru

Jágr objevil kouzlo elektrokola a je z něj nadšený.

Hokejista Jaromír Jágr se chystá na novou sezónu. Součástí jeho tréninků je i jízda na koloběžce, v létě si navíc v...

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Najdete na iDNES.cz