Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

  5:00 – ADVERTORIAL
Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ni zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou vlastně hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. A odtud pramení i ony těžkosti v odpovědi na úvodní otázku.

V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s nimi snadněji zdolá kopce třeba i v Krkonoších. | foto: Ekolo.cz

Elektrokolo zažívá vítězné tažení světem. I bez zvláštní infrastruktury se poměrně masivně etablovalo na trzích v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektrokol využívají stávající síť běžných elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech.

Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a s její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za tři až pět hodin – nebo na cestu přibalit náhradní akumulátor. Navíc v roce 2020 odstartovala společnost Sev.en Energy v Česku projekt budování nabíjecích stanic pro elektrokola, zatím v Krušných horách a na Pardubicku. Díky tomu je možné urazit na elektrokole za den i dvě stě a více kilometrů, což posouvá hranice cyklistiky.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, jímž někteří výrobci elektrokol uvádějí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad provedeném na Šumavě v kontinuálním osmiprocentním stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze sto kilogramů pouze mezi 12 a 20 kilometry.

Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400 Wh (tedy 11Ah na 36V), bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3 až 7 Wh/km, avšak při sklonu terénu nad pět procent vzroste na 8 až 15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 kilometrů – anebo pouze 25 kilometrů.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, nabíjení baterií elektrokol se jejich novým uživatelům často zdá pomalé a obtěžující. Zbytečně: drtivá většina elektrokol v současnosti na jedno nabití snadno dojede více než 40 kilometrů a typické jízdy po městě jsou jen málokdy delší než 20 kilometrů. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, pak má tyto možnosti:

1 Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk není ani na delší trase závislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysokokapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích pěti až osmi letech by tak teoreticky mělo být možné ujet s baterií vážící dva kilogramy namísto dnešních zhruba 40 kilometrů při stejném výkonu motoru až například 200 kilometrů. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630 Wh) a nabízejí reálný dojezd okolo sta kilometrů na jedno nabití.

2 Rychlonabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možné za pět minut nabít na dojezd deset kilometrů, by člověk mohl ujet 30 kilometrů a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak by získal – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáz ukrýt v rámu nebo jinak integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol, a dostala by se přitom pod 20 kilogramů váhy. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 A, která dokáže baterii z 20 na 70 procent nabít za méně než 45 minut – a rozvoj technologie dál pokračuje.

3 Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a na dalších místech, kde se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, kdy statisticky téměř každý týden vzniká nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

4 Síť Sev.en Energy for Bikers

Energetická společnost Sev.en Energy buduje v Česku síť univerzálních nabíjecích stanic PowerBox.ONE. Propojovací kabely jsou vždy k dispozici na vyžádání u provozovatele. Z každé nabíjecí stanice lze nabíjet až čtyři elektrokola najednou. Zařízení je vybaveno dvěma univerzálními vestavěnými nabíječkami a dvěma specifickými pro pohony Bosch a Shimano, které mají vlastní nabíjecí systémy. Díky tomuto řešení je stanice kompatibilní s více než 90 procenty elektrokol na trhu. Nabíjení v síti Sev.en Energy for Bikers je zcela zdarma. Síť Sev.en Energy for Bikers funguje podél tzv. Krušnohorské magistrály a postupně se rozrůstá i do Pardubického kraje. Do konce prázdnin 2020 by mělo být v provozu na šedesát nabíjecích stanic.

Energie pro vaše elektrokolo

Autor:
  • Nejčtenější

Podzimní óda na radost. Prozkoumejte bouřlivou přírodu českého Yellowstonu

V České republice se zemětřesení objevují několikrát do roka. Nejvíc aktivní seismickou oblastí je Chebsko, kde se...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlaky do Větřní překonávaly extrémní sklon a hrotovou úvrať

Seriál S jubilejním 60. dílem seriálu Zaniklé tratě zamíříme do jižních Čech. Podíváme se na nejstrmější průmyslovou dráhu u...

Zažijte Gruzii na vlastní pěst. Stopem, letadlem, vlakem, i po vlastních

Gruzie už dávno není zemí exotickou a zapovězenou, její obliba v posledních letech stoupá. A není divu. Nabízí divoké...

Česká stopa na švédském pancíři. K obraně na severu použili tank z ČKD

Po letech přešlapování se zdá, že čeští vojáci z těžké brigády v Hranicích budou jezdit v obrněncích „Made in Sweden“....

Očima šotouše: Hlasujte o nejhezčí fotku úzkokolejky, vítěz získá vouchery

I v září pokračovala naše fotografická výzva pro všechny milovníky železnice. Tentokrát jsme se zaměřili na téma...

Většina vlád selže. Mladí se do deseti let chopí revoluce, soudí Cílek

Premium Václav Cílek, geolog a klimatolog, věří, že se blížíme k civilizačnímu zlomu. Ústí k němu nabalující se krize a vidina...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Jak začít s dětmi jezdit na kole. Neváhejte a trénujte už od narození

Seriál Zapomeňte na postranní kolečka. Brání nácviku rovnováhy a vytvářejí špatné návyky. Daleko lepší jsou kvalitní...

S dětmi na kole. Předcházejte problémům, naučte je základy bezpečné jízdy

Seriál Každý cyklista chce jezdit bezpečně, vrátit se domů zdravý, vyluftovaný, příjemně unavený a plný zážitků. Co všechno...

Parádní sjezdy i traily. Švýcarský Davos je rájem milovníků horských kol

Věhlas švýcarské oblasti Davos Klosters má letitou historii, a to jak z hlediska medicínského, tak ekonomického. Svoji...

Jak naplánovat cyklovýlet s dětmi. Buďte ohleduplní a dodržujte, co slíbíte

Seriál Je jedno, jestli vyrážíte s batoletem ve vozíku nebo s vysportovaným teenagerem, který vám to v kopcích vždy natře....

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...