Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

  5:00aktualizováno  5:00 – ADVERTORIAL
Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ni zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou vlastně hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. A odtud pramení i ony těžkosti v odpovědi na úvodní otázku.

V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s nimi snadněji zdolá kopce třeba i v Krkonoších. | foto: Ekolo.cz

Elektrokolo zažívá vítězné tažení světem. I bez zvláštní infrastruktury se poměrně masivně etablovalo na trzích v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektrokol využívají stávající síť běžných elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech.

Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a s její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za tři až pět hodin – nebo na cestu přibalit náhradní akumulátor. Navíc v roce 2020 odstartovala společnost Sev.en Energy v Česku projekt budování nabíjecích stanic pro elektrokola, zatím v Krušných horách a na Pardubicku. Díky tomu je možné urazit na elektrokole za den i dvě stě a více kilometrů, což posouvá hranice cyklistiky.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, jímž někteří výrobci elektrokol uvádějí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad provedeném na Šumavě v kontinuálním osmiprocentním stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze sto kilogramů pouze mezi 12 a 20 kilometry.

Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400 Wh (tedy 11Ah na 36V), bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3 až 7 Wh/km, avšak při sklonu terénu nad pět procent vzroste na 8 až 15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 kilometrů – anebo pouze 25 kilometrů.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, nabíjení baterií elektrokol se jejich novým uživatelům často zdá pomalé a obtěžující. Zbytečně: drtivá většina elektrokol v současnosti na jedno nabití snadno dojede více než 40 kilometrů a typické jízdy po městě jsou jen málokdy delší než 20 kilometrů. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, pak má tyto možnosti:

1Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk není ani na delší trase závislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysokokapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích pěti až osmi letech by tak teoreticky mělo být možné ujet s baterií vážící dva kilogramy namísto dnešních zhruba 40 kilometrů při stejném výkonu motoru až například 200 kilometrů. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630 Wh) a nabízejí reálný dojezd okolo sta kilometrů na jedno nabití.

2Rychlonabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možné za pět minut nabít na dojezd deset kilometrů, by člověk mohl ujet 30 kilometrů a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak by získal – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáz ukrýt v rámu nebo jinak integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol, a dostala by se přitom pod 20 kilogramů váhy. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 A, která dokáže baterii z 20 na 70 procent nabít za méně než 45 minut – a rozvoj technologie dál pokračuje.

3Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a na dalších místech, kde se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, kdy statisticky téměř každý týden vzniká nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.

4Síť Sev.en Energy for Bikers

Energetická společnost Sev.en Energy buduje v Česku síť univerzálních nabíjecích stanic PowerBox.ONE. Propojovací kabely jsou vždy k dispozici na vyžádání u provozovatele. Z každé nabíjecí stanice lze nabíjet až čtyři elektrokola najednou. Zařízení je vybaveno dvěma univerzálními vestavěnými nabíječkami a dvěma specifickými pro pohony Bosch a Shimano, které mají vlastní nabíjecí systémy. Díky tomuto řešení je stanice kompatibilní s více než 90 procenty elektrokol na trhu. Nabíjení v síti Sev.en Energy for Bikers je zcela zdarma. Síť Sev.en Energy for Bikers funguje podél tzv. Krušnohorské magistrály a postupně se rozrůstá i do Pardubického kraje. Do konce prázdnin 2020 by mělo být v provozu na šedesát nabíjecích stanic.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

ZANIKLÉ TRATĚ: Propad rudného dolu pohltil dráhu z Opavy

Seriál Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou do Slezska. Vydáme se na trať, po které se vozilo textilní zboží, ale hlavně břidlice...

Do daleka z vysoka. Kde hledat skvělé stezky v oblacích a korunách stromů

Jak léta běží, začínají i letitá přísloví ztrácet původní smysl, či dostávat jiný. Vezměte si třeba tohle: Nemá cenu...

Pivní hlídka: Na pivním tácku Luční boudy se páří jelen s laní

Jsou malé pivovary podivných zoologických jmen jako „Žabák“ nebo „Bobr“. Jiné experimentují s kávovým či puškvorcovým...

Je to realita, nebo jen fantazie? Dubrovník poznal tiché ulice bez davů

Pandemie koronaviru rozdělila Chorvatsko na turisticky dosažitelný sever a zapomenutý jih. A jindy davy obléhaný...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Dřina a pivo na hradě. Šlápněte do pedálů na šumavské zlatokopecké cestě

Kašperské Hory (něm. Bergreichenstein) patří mezi nejvyhledávanější startovací místa pro cyklisty na území Šumavy. A je...

Unikátní síť nabíjecích stanic pro elektrokola v Česku. Elektřina je zdarma

Advertorial Energetická firma Sev.en Energy se pustila do budování sítě nabíječek pro cyklisty, kteří jezdí na e-kolech. Stanice...

Pod Krušnými horami se rodí nejhustší síť nabíjecích stanic pro elektrokola v Česku

Advertorial Od Chaty Barbora v Českém Jiřetíně jsem se ráno vydala na elektrokole podél vodní nádrže Fláje směrem na Klíny. Původně...

Na kole za nejslavnějšími vojáky. Zkuste nenáročné výlety v okolí Písku

Poklidné jihočeské městečko toho skrývá víc, než neobeznámený návštěvník vůbec tuší. Víte třeba, že součástí Písku je...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...