Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

Advertorial   5:00 – ADVERTORIAL
Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ni zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou vlastně hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. A odtud pramení i ony těžkosti v odpovědi na úvodní otázku.
V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s...

V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s nimi snadněji zdolá kopce třeba i v Krkonoších. | foto: Ekolo.cz

Elektrokolo zažívá vítězné tažení světem. I bez zvláštní infrastruktury se poměrně masivně etablovalo na trzích v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektrokol využívají stávající síť běžných elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech.

Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a s její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za tři až pět hodin – nebo na cestu přibalit náhradní akumulátor. Navíc v roce 2020 odstartovala společnost Sev.en Energy v Česku projekt budování nabíjecích stanic pro elektrokola, zatím v Krušných horách a na Pardubicku. Díky tomu je možné urazit na elektrokole za den i dvě stě a více kilometrů, což posouvá hranice cyklistiky.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, jímž někteří výrobci elektrokol uvádějí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad provedeném na Šumavě v kontinuálním osmiprocentním stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze sto kilogramů pouze mezi 12 a 20 kilometry.

Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400 Wh (tedy 11Ah na 36V), bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3 až 7 Wh/km, avšak při sklonu terénu nad pět procent vzroste na 8 až 15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 kilometrů – anebo pouze 25 kilometrů.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, nabíjení baterií elektrokol se jejich novým uživatelům často zdá pomalé a obtěžující. Zbytečně: drtivá většina elektrokol v současnosti na jedno nabití snadno dojede více než 40 kilometrů a typické jízdy po městě jsou jen málokdy delší než 20 kilometrů. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, pak má tyto možnosti:

1 Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk není ani na delší trase závislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysokokapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích pěti až osmi letech by tak teoreticky mělo být možné ujet s baterií vážící dva kilogramy namísto dnešních zhruba 40 kilometrů při stejném výkonu motoru až například 200 kilometrů. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630 Wh) a nabízejí reálný dojezd okolo sta kilometrů na jedno nabití.

2 Rychlonabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možné za pět minut nabít na dojezd deset kilometrů, by člověk mohl ujet 30 kilometrů a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak by získal – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáz ukrýt v rámu nebo jinak integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol, a dostala by se přitom pod 20 kilogramů váhy. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 A, která dokáže baterii z 20 na 70 procent nabít za méně než 45 minut – a rozvoj technologie dál pokračuje.

3 Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a na dalších místech, kde se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, kdy statisticky téměř každý týden vzniká nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

4 Síť Sev.en Energy for Bikers

Energetická společnost Sev.en Energy buduje v Česku síť univerzálních nabíjecích stanic PowerBox.ONE. Propojovací kabely jsou vždy k dispozici na vyžádání u provozovatele. Z každé nabíjecí stanice lze nabíjet až čtyři elektrokola najednou. Zařízení je vybaveno dvěma univerzálními vestavěnými nabíječkami a dvěma specifickými pro pohony Bosch a Shimano, které mají vlastní nabíjecí systémy. Díky tomuto řešení je stanice kompatibilní s více než 90 procenty elektrokol na trhu. Nabíjení v síti Sev.en Energy for Bikers je zcela zdarma. Síť Sev.en Energy for Bikers funguje podél tzv. Krušnohorské magistrály a postupně se rozrůstá i do Pardubického kraje. Do konce prázdnin 2020 by mělo být v provozu na šedesát nabíjecích stanic.

Energie pro vaše elektrokolo

Nejčtenější

KVÍZ: Jak dobře se vyznáte v hradech v Česku?

Blížící se léto přímo vyzývá k návštěvám hradů, kterých jsou v Česku stovky. Třeba vás náš kvíz inspiruje k výletu. Poradíte si se záludnými otázkami? Soutěžit o voucher na Chytrý kvíz můžete do 26....

ROH plánovala volný čas i dovolené. Podívejte se, jak to Češi prožívali

Rekreace a zájezdy ROH byly za minulého režimu pro mnoho pracujících občanů jedinou příležitostí, jak jednou či dvakrát za rok dát vale úmorné dřině v továrnách, zapomenout na píchačky a plnění norem...

Vygeneruje 14 miliard korun ročně. Obrův chodník teď ničí turisté mincemi

Proto, abyste se sem do roka vrátili. Jindy to má přinést štěstí, lásku či peníze. Důvodů, proč lidé házejí mince drobné hodnoty do fontán, hradních studní nebo zamřížovaných propadlišť, existuje...

Dnes bude jasno, místy fekálie. Krásná pláž v Chorvatsku má jednu chybu

Na první pohled vypadá překrásně, jako typická ukázka pohodové pláže, za kterými míří do Chorvatska ročně miliony návštěvníků. Pláž Bene ve Splitu ovšem často trápí znečištění fekáliemi. Poslední...

Když je černý, bojuj, když hnědý, lehni si. A bílého pros o život. Zoolog o střetu s medvědy

Premium

V Česku medvědi trvale nežijí už více než sto let, zato ze sousedního Slovenska o nich slyšíme každou chvíli. Člověk není medvědí kořist, proto bychom před medvědem neměli v panice utíkat, abychom...

Národní parky v Británii nechrání krajinu před lidmi, ale pro lidi

S národními parky to ve Spojeném království mají trochu jinak. Nevnímají je jako uzavřená a nedotčená území, soubory velkoplošných chráněných rezervací, ale spíš jako scénicky mimořádnou krajinu,...

24. června 2025

Hodně dětí žije na neutrál, nevědí, co je vášeň. Učitel tráví volno na trecích

Premium

Miluje treky, ale zároveň nemá potřebu utíkat ze zaměstnání. Kombinace běžného života a sedmidenních až čtrnáctidenních treků, kdy je vytržen z reality všedních dní, mu vyhovuje. Kde zažil...

24. června 2025

ROH plánovala volný čas i dovolené. Podívejte se, jak to Češi prožívali

Rekreace a zájezdy ROH byly za minulého režimu pro mnoho pracujících občanů jedinou příležitostí, jak jednou či dvakrát za rok dát vale úmorné dřině v továrnách, zapomenout na píchačky a plnění norem...

23. června 2025

Šumava pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Jedno z našich nejrozlehlejších pohoří se rozprostírá v délce přibližně 120 kilometrů na pomezí Čech, Bavorska a Horního Rakouska. Odpradávna byla Šumava krajem hlubokých a těžko přístupných lesů a...

23. června 2025

Když je černý, bojuj, když hnědý, lehni si. A bílého pros o život. Zoolog o střetu s medvědy

Premium

V Česku medvědi trvale nežijí už více než sto let, zato ze sousedního Slovenska o nich slyšíme každou chvíli. Člověk není medvědí kořist, proto bychom před medvědem neměli v panice utíkat, abychom...

22. června 2025

Vygeneruje 14 miliard korun ročně. Obrův chodník teď ničí turisté mincemi

Proto, abyste se sem do roka vrátili. Jindy to má přinést štěstí, lásku či peníze. Důvodů, proč lidé házejí mince drobné hodnoty do fontán, hradních studní nebo zamřížovaných propadlišť, existuje...

22. června 2025

Na co zírá mašinfíra: Když Jeník táhl Ušatou z Poříčan do Nymburka

S dnešním Mašinfírou se opět podíváme do Čech. S Brejlovcem Východočeské dráhy se jménem Jeník se projedeme po trati, která spojuje takzvanou Pravobřežku s koridorem z Pardubic. Trať 060 Poříčany –...

22. června 2025

Hrady, jeskyně, nádherná příroda. Kde hledat nejlepší místa Slovenska

Slovensko nejsou jen Vysoké Tatry. Země našich východních sousedů ukrývá tajuplné hrady, rozmanitou krajinu i městečka, kterým se turisté zatím neprávem vyhýbají. Ne nadarmo doporučuje návštěvu...

21. června 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  20.6 22:36

Úžasné scenérie z vírníku. Cestovatel Paprčka obletěl Karibské ostrovy

Pilot, cestovatel, fotograf a autor knižní edice Česko z nebe Milan Paprčka obletěl ve vírníku Karibské ostrovy. Zúčastnil se desetidenní letecké expedice Piloti z Karibiku. Ostrovy zdokumentoval ze...

20. června 2025  18:24

Je to vůbec Země? Místa, na kterých si budete připadat jako na jiné planetě

Raketou na Mars? Není třeba! Vesmírné cesty krásy nesmírné můžeme podnikat i na planetě Zemi. Budeme si na nich připadat doslova mimozemsky. Za těmi nejzajímavějšími vás provede redaktor magazínu...

20. června 2025  16:14

Ubytování, na které nezapomenete. Od ropné plošiny po středověkou šatlavu

Napříč světem i v Česku je mnoho netradičních ubytování, která zaujmou designem či polohou. Zajímavá obydlí slibují nezapomenutelné zážitky. Magazín Víkend DNES přinesl devět zajímavých tipů.

20. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.