Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

  5:00 – ADVERTORIAL
Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ni zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou vlastně hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. A odtud pramení i ony těžkosti v odpovědi na úvodní otázku.

V Česku jsou elektrokola hojně využívána pro cykloturistiku a sport. Člověk s nimi snadněji zdolá kopce třeba i v Krkonoších. | foto: Ekolo.cz

Elektrokolo zažívá vítězné tažení světem. I bez zvláštní infrastruktury se poměrně masivně etablovalo na trzích v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektrokol využívají stávající síť běžných elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech.

Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a s její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za tři až pět hodin – nebo na cestu přibalit náhradní akumulátor. Navíc v roce 2020 odstartovala společnost Sev.en Energy v Česku projekt budování nabíjecích stanic pro elektrokola, zatím v Krušných horách a na Pardubicku. Díky tomu je možné urazit na elektrokole za den i dvě stě a více kilometrů, což posouvá hranice cyklistiky.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, jímž někteří výrobci elektrokol uvádějí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad provedeném na Šumavě v kontinuálním osmiprocentním stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze sto kilogramů pouze mezi 12 a 20 kilometry.

Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400 Wh (tedy 11Ah na 36V), bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3 až 7 Wh/km, avšak při sklonu terénu nad pět procent vzroste na 8 až 15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 kilometrů – anebo pouze 25 kilometrů.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, nabíjení baterií elektrokol se jejich novým uživatelům často zdá pomalé a obtěžující. Zbytečně: drtivá většina elektrokol v současnosti na jedno nabití snadno dojede více než 40 kilometrů a typické jízdy po městě jsou jen málokdy delší než 20 kilometrů. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, pak má tyto možnosti:

1Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk není ani na delší trase závislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysokokapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích pěti až osmi letech by tak teoreticky mělo být možné ujet s baterií vážící dva kilogramy namísto dnešních zhruba 40 kilometrů při stejném výkonu motoru až například 200 kilometrů. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630 Wh) a nabízejí reálný dojezd okolo sta kilometrů na jedno nabití.

2Rychlonabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možné za pět minut nabít na dojezd deset kilometrů, by člověk mohl ujet 30 kilometrů a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak by získal – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáz ukrýt v rámu nebo jinak integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol, a dostala by se přitom pod 20 kilogramů váhy. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 A, která dokáže baterii z 20 na 70 procent nabít za méně než 45 minut – a rozvoj technologie dál pokračuje.

3Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a na dalších místech, kde se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, kdy statisticky téměř každý týden vzniká nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

4Síť Sev.en Energy for Bikers

Energetická společnost Sev.en Energy buduje v Česku síť univerzálních nabíjecích stanic PowerBox.ONE. Propojovací kabely jsou vždy k dispozici na vyžádání u provozovatele. Z každé nabíjecí stanice lze nabíjet až čtyři elektrokola najednou. Zařízení je vybaveno dvěma univerzálními vestavěnými nabíječkami a dvěma specifickými pro pohony Bosch a Shimano, které mají vlastní nabíjecí systémy. Díky tomuto řešení je stanice kompatibilní s více než 90 procenty elektrokol na trhu. Nabíjení v síti Sev.en Energy for Bikers je zcela zdarma. Síť Sev.en Energy for Bikers funguje podél tzv. Krušnohorské magistrály a postupně se rozrůstá i do Pardubického kraje. Do konce prázdnin 2020 by mělo být v provozu na šedesát nabíjecích stanic.

Energie pro vaše elektrokolo

Autor:
  • Nejčtenější

Nebezpečné jezy v Česku. Kde je hledat a jak se jim vyhnout

Letošní, na srážky zatím bohaté léto přeje milovníkům vodácké turistiky. Na méně zkušené vodáky však na řekách čekají...

Grizzly týden věznil muže na Aljašce. Nešťastníka zachránila až náhoda

Shodou šťastných náhod se americké pobřežní stráži podařilo objevit muže odříznutého od světa v aljašské divočině, na...

Čína představila nejrychlejší vlak na světě. Nemá však tratě, kde by jezdil

Čína představila nový vlak s technologií magnetické levitace, který vyvine maximální rychlost až šest set kilometrů v...

KVÍZ: Vyznáte se v božstvech a bájných bytostech?

Staré mýty jsou plné podivuhodných tvorů a nezvykle vyhlížejících božstev. Vládli mořím, ohňům, hlídali brány do...

Léto budiž pochváleno. Deset míst v Česku, kde se opravdu dobře vykoupete

Premium Nejlepší koupačka je ve vodě, která jako voda i voní, což se vám v „modrém“ bazénu nestane. Máme pro vás skvělé tipy,...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2021: Celoodpružená horská kola

Premium Celoodpružená horská kola vytahují kovaní bikeři, kteří se vyžívají v horském terénu, dlouhých sjezdech a na lesních...

Sedněte do sedel a potrapte baterii: tři parádní tipy na elektrovýlet

Přinášíme tipy na ty nejlepší zážitky s vaším elektrokolem. Můžete si projet okolí moravského Šternberka, pokochat se...

Cyklostezka roku 2021. Svezte se na kole ve stínu železné opony

Premium Po česko-rakouské hranici vede nejlepší cyklostezka roku 2021. Skvělá zpráva: zčásti je to stále neobjevený výletnický...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2021: Krosová, městská a silniční

Premium Chcete to nejlepší? Pokud vám nevadí šesticiferná cena, běžte pro vítěze třetího dílu velkého testu elektrokol. V...

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...