Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Elektrokola mění ulice Česka. Lidé na ně přesedají nejen kvůli sportu

  7:00aktualizováno  7:00 – ADVERTORIAL
V ulicích měst, na stezkách, v horách i na silnicích je člověk potkává stále častěji. Cyklistů na elektrokolech přibývá – a není divu. Lidé při koupi kola mnohdy opouštějí klasiku a pořizují si elektrokola, s nimiž je zdolávání kopců i delších vzdáleností mnohem snadnější. Běžně začínají sloužit i pro cesty do práce nebo třeba na výlety s rodinou. Prodej elektrokol v Česku tak rok od roku roste. Podle prodejců je jejich budoucnost více než růžová a je jen otázkou času, kdy klasická kola převálcují.

Jízda na elektrokole je rychlejší a méně namáhavá. Lidé je proto využívají i k delším výletům třeba i do kopcovitého terénu. | foto: Ekolo.cz

„To, co nyní sledujeme, je vlastně přirozená technologická změna, která před 25 lety nahradila psací stroje počítači, před více než 20 lety stolní telefony těmi mobilními a mechanické fotoaparáty digitální technologií,“ popisuje Jakub Ditrich, zástupce jednoho z největších českých prodejců elektrokol ekolo.cz.

Důvodem boomu elektrokol je podle Ditricha i to, že elektrokolo není jen sportovní pomůckou, jak ho lidé často vnímají, ale především se jedná o dopravní prostředek, který lze využít na silnici i na všemožných stezkách stejně jako jízdní kolo. „V některých zemích už tato technologická změna proběhla. V Nizozemsku, kde se jízdní kolo používá především jako dopravní prostředek a už méně pro cykloturistiku a sport, se jich letos prodává už více než 70 procent s elektropohonem. U nás bude změna pozvolnější, ale osobně tipuji že prodej elektrokol překoná prodej konvenčních mechanických jízdních kol přibližně za tři roky,“ říká Ditrich.

To, že elektrokolo není jen na výlety, je možné vidět i v ulicích měst, kde řada lidí využívá kola pro každodenní dopravu. „Osobně mě velmi těší, že lidé objevují dopravní funkci elektrokol. Na své cestě do práce skrz Prahu dnes přibližně každého čtvrtého člověka potkávám na elektrokole,“ dodává Jakub Ditrich.

Senioři se díky elektrokolům navracejí do kopců i aktivního života

Rychlému rozšíření elektrokol ve světě i v Česku napomohli senioři, jimž elektrokola obecně umožňují udržet se v kondici. Díky elektropohonu se mohou v sedlech kol vrátit i na místa, kam už by si s přibývajícím věkem například netroufli – na Šumavu, do Krušných hor, Beskyd či Krkonoš.

„Pro seniory jsou elektrokola vhodná zejména kvůli snadnějšímu zdolávání kopcovitého terénu, kdy díky elektropohonu nedochází k přetěžování jejich muskuloskeletálního aparátu. Z hlediska kardiovaskulárního systému nemusí člověk překonávat vysoké intenzity zatížení, tedy ty, které jsou spojeny s nedostatkem kyslíku. Pokud je člověk aktivní po celý život a od určitého věku už mu kondice neumožňuje vykonávat sportovní aktivity, na které byl zvyklý, je elektrokolo vhodným nástrojem k udržení aktivního života,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

Elektrokola stále častěji využívají i manažeři při cestách do práce.

Elektrokola stále častěji využívají i manažeři při cestách do práce.

Na druhou stranu Kaška upozorňuje, že se s věkem proměňuje schopnost reagovat na nastalé situace. „Dochází ke zpomalování reakcí, které jsou důležitou prevencí pádů. Pokud kolo umožní vyvinout větší rychlosti, než na jakou mohou senioři adekvátně reagovat, může dojít k pádu a úrazu,“ varuje Kaška.

Žádné problémy s parkováním

Elektrokola ovšem rozhodně nejsou doménou jen starších ročníků. Naopak. Nabývají na popularitě i mezi sportovci-bikery, kteří díky nim mohou zdolat větší vzdálenosti i převýšení, rodinami s dětmi, které si rády vyjedou na dlouhé výlety na kole, i mezi těmi, kdo chtějí jezdit do práce na kole, být tam včas a třeba i v suché nepropocené košili.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

„Zajímavou specifickou skupinou kupujících jsou v současnosti manažeři mezi 30 a 40 lety, kteří dočasně přišli o řidičské oprávnění a hledají formu osobní dopravy. Jak jsem zjistil, hodně z těch, kteří si elektrokolo pořídili jako náhradu automobilu, u něj pak už většinou zůstává,“ uvádí Jakub Ditrich z ekolo.cz.

Výhody elektrokol nejen pro běžnou dopravu jsou proto zřejmé. Na elektrokole je jízda do kopce stejně namáhavá jako jízda po rovině a díky tomu, že při jízdě z kopce neklade motor žádný odpor, je jízda celkově rychlejší a také méně náročná na fyzickou námahu.

Není to motocykl ani skútr, ale jízdní kolo, takže při jízdě na elektrokole se nemusíte potýkat s dopravními zácpami a není potřeba nechávat ho zamčené na ulici, pokud o něj máte obavy. „Jako takové nevyžaduje ani nošení helmy, ani žádné pojištění či oprávnění k řízení. Samozřejmě je nutné dobře držet balanc pro jízdu na kole. I na elektrokolech jsou přehazovačky a brzdy, které musí jezdec perfektně ovládat,“ poukazuje Jakub Ditrich.

Pomohou po operaci i při snaze shodit nějaké to kilo

O elektrokolech je známo, že člověka mohou dostat dál i výš snadněji a že je můžete denně používat jako běžný dopravní prostředek. Už méně se ale ví, že mohou být využita i jinak – například při rehabilitaci či jako prostředek ke snížení hmotnosti.

Kromě rekonvalescence cyklistů po úrazech pohybového aparátu jsou elektrokola vhodná k rehabilitacím i po dalších operačních zákrocích. „Jsou vhodná například u lidí, kteří se zotavují po operaci totální endoprotézy kolenního kloubu. Po této operaci mnohdy dochází k omezení rozsahu pohybu – a kolo je jedním z prostředků, jak jej obnovit, ovšem až po několika měsících od operace.

Seniorům pomáhají elektrokola udržet si kondici. Mohou na nich vyrazit na nákup...

Seniorům pomáhají elektrokola udržet si kondici. Mohou na nich vyrazit na nákup i na výlet, na který by si na klasickém jízdním kole už možná netroufli.

Velice vhodné může být zařazení jízdy na elektrokole pro pacienty v pozdních fázích rehabilitačního programu po infarktu myokardu nebo kardiochirurgických operacích. Vždy ovšem po konzultaci s ošetřujícím lékařem a po provedeném zátěžovém testu pro zjištění tréninkové intenzity tepové frekvence, která je pro pacienta bezpečná,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

Pro mnoho lidí je celkem překvapivá již zmíněná informace, že pravidelná jízda na elektrokole přispívá k redukci hmotnosti daleko výrazněji než jízda na mechanickém kole. Podle Jakuba Ditricha se zvýšená tepová frekvence při jízdě na elektrokole mezi 90 a 100 BPM dávkovaná každý den minimálně hodinu stala pro mnoho lidí alternativou k návštěvě fitness centra či držení diety.

Když kolu „dojde šťáva“, nezoufejte

Popularizaci elektrokol podporuje i fakt, že většinou není problém si ho dobít, když mu jednoduše dojdou baterky. Můžete si s sebou vzít nabíječku (ta ovšem něco váží) – nebo využít některou z nabíjecích stanic, které po republice vznikají. Elektrokola bývají nejčastěji vybavena baterií s kapacitou okolo 500 Wh, což je energie, která vystačí na zhruba dvě až tři hodiny jízdy s využitím elektropohonu. Bez dobíjení tak zvládnete menší výlet i cestu do práce.

Elektrokola jako podpora turistického ruchu a místních podnikatelů

„Lidé se při koupi ptají na dojezd, ale ten nemá cenu uvádět, protože výrazně závisí na hmotnosti jezdce a profilu jeho trasy. Například pro používání elektrokola na cestu do práce a zpět, tedy dejme tomu do 40 kilometrů denně, vyhoví dnes komukoli takřka každé elektrokolo,“ uvádí Jakub Ditrich..

Jakmile má však kolo posloužit na celodenní výlet, je potřeba s sebou vzít nabíječku, která v některých případech může vážit i více než dva kilogramy, klíč od zámku baterie a také doufat, že se najde místo, kde si nabíječku připojíte. Případně je potřeba si nastudovat, zda je někde cestou nabíjecí stanice. Ty můžete od června nově najít například v Ústeckém a Pardubickém kraji, kde skupina Sev.en Energy ve spolupráci s ekolo.cz buduje síť nabíjecích stanic, na nichž si můžete vypůjčit nabíjecí kabel a kolo jednoduše nabít. Většina funkčních stanic je již k dispozici na takzvané Krušnohorské magistrále – a další postupně přibývají.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

ZANIKLÉ TRATĚ: Propad rudného dolu pohltil dráhu z Opavy

Seriál Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou do Slezska. Vydáme se na trať, po které se vozilo textilní zboží, ale hlavně břidlice...

Do daleka z vysoka. Kde hledat skvělé stezky v oblacích a korunách stromů

Jak léta běží, začínají i letitá přísloví ztrácet původní smysl, či dostávat jiný. Vezměte si třeba tohle: Nemá cenu...

Pivní hlídka: Na pivním tácku Luční boudy se páří jelen s laní

Jsou malé pivovary podivných zoologických jmen jako „Žabák“ nebo „Bobr“. Jiné experimentují s kávovým či puškvorcovým...

Je to realita, nebo jen fantazie? Dubrovník poznal tiché ulice bez davů

Pandemie koronaviru rozdělila Chorvatsko na turisticky dosažitelný sever a zapomenutý jih. A jindy davy obléhaný...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Komfort cestování na elektrokole zvýší síť nabíjecích stanic

Advertorial Do malého batůžku jen mobil, klíče a peněženku, nasednout na elektrokolo a hurá do kopců třeba na celý den! Tak luxusně...

Elektrokola mění ulice Česka. Lidé na ně přesedají nejen kvůli sportu

Advertorial V ulicích měst, na stezkách, v horách i na silnicích je člověk potkává stále častěji. Cyklistů na elektrokolech přibývá...

Dřina a pivo na hradě. Šlápněte do pedálů na šumavské zlatokopecké cestě

Kašperské Hory (něm. Bergreichenstein) patří mezi nejvyhledávanější startovací místa pro cyklisty na území Šumavy. A je...

Koně, šnaps a klid. Objevte rakouský venkov v okolí pevnosti Kufstein

Na severovýchodě spolkové země Tyrolsko, v bezprostřední blízkosti německé hranice, leží zachovalé středověké městečko...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...