Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Elektrokola mění ulice Česka. Lidé na ně přesedají nejen kvůli sportu

  7:00 – ADVERTORIAL
V ulicích měst, na stezkách, v horách i na silnicích je člověk potkává stále častěji. Cyklistů na elektrokolech přibývá – a není divu. Lidé při koupi kola mnohdy opouštějí klasiku a pořizují si elektrokola, s nimiž je zdolávání kopců i delších vzdáleností mnohem snadnější. Běžně začínají sloužit i pro cesty do práce nebo třeba na výlety s rodinou. Prodej elektrokol v Česku tak rok od roku roste. Podle prodejců je jejich budoucnost více než růžová a je jen otázkou času, kdy klasická kola převálcují.

Jízda na elektrokole je rychlejší a méně namáhavá. Lidé je proto využívají i k delším výletům třeba i do kopcovitého terénu. | foto: Ekolo.cz

„To, co nyní sledujeme, je vlastně přirozená technologická změna, která před 25 lety nahradila psací stroje počítači, před více než 20 lety stolní telefony těmi mobilními a mechanické fotoaparáty digitální technologií,“ popisuje Jakub Ditrich, zástupce jednoho z největších českých prodejců elektrokol ekolo.cz.

Důvodem boomu elektrokol je podle Ditricha i to, že elektrokolo není jen sportovní pomůckou, jak ho lidé často vnímají, ale především se jedná o dopravní prostředek, který lze využít na silnici i na všemožných stezkách stejně jako jízdní kolo. „V některých zemích už tato technologická změna proběhla. V Nizozemsku, kde se jízdní kolo používá především jako dopravní prostředek a už méně pro cykloturistiku a sport, se jich letos prodává už více než 70 procent s elektropohonem. U nás bude změna pozvolnější, ale osobně tipuji že prodej elektrokol překoná prodej konvenčních mechanických jízdních kol přibližně za tři roky,“ říká Ditrich.

To, že elektrokolo není jen na výlety, je možné vidět i v ulicích měst, kde řada lidí využívá kola pro každodenní dopravu. „Osobně mě velmi těší, že lidé objevují dopravní funkci elektrokol. Na své cestě do práce skrz Prahu dnes přibližně každého čtvrtého člověka potkávám na elektrokole,“ dodává Jakub Ditrich.

Senioři se díky elektrokolům navracejí do kopců i aktivního života

Rychlému rozšíření elektrokol ve světě i v Česku napomohli senioři, jimž elektrokola obecně umožňují udržet se v kondici. Díky elektropohonu se mohou v sedlech kol vrátit i na místa, kam už by si s přibývajícím věkem například netroufli – na Šumavu, do Krušných hor, Beskyd či Krkonoš.

„Pro seniory jsou elektrokola vhodná zejména kvůli snadnějšímu zdolávání kopcovitého terénu, kdy díky elektropohonu nedochází k přetěžování jejich muskuloskeletálního aparátu. Z hlediska kardiovaskulárního systému nemusí člověk překonávat vysoké intenzity zatížení, tedy ty, které jsou spojeny s nedostatkem kyslíku. Pokud je člověk aktivní po celý život a od určitého věku už mu kondice neumožňuje vykonávat sportovní aktivity, na které byl zvyklý, je elektrokolo vhodným nástrojem k udržení aktivního života,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Na druhou stranu Kaška upozorňuje, že se s věkem proměňuje schopnost reagovat na nastalé situace. „Dochází ke zpomalování reakcí, které jsou důležitou prevencí pádů. Pokud kolo umožní vyvinout větší rychlosti, než na jakou mohou senioři adekvátně reagovat, může dojít k pádu a úrazu,“ varuje Kaška.

Žádné problémy s parkováním

Elektrokola ovšem rozhodně nejsou doménou jen starších ročníků. Naopak. Nabývají na popularitě i mezi sportovci-bikery, kteří díky nim mohou zdolat větší vzdálenosti i převýšení, rodinami s dětmi, které si rády vyjedou na dlouhé výlety na kole, i mezi těmi, kdo chtějí jezdit do práce na kole, být tam včas a třeba i v suché nepropocené košili.

ROZHOVOR: Síť nabíjecích stanic zvýší komfort cestování na elektrokole

„Zajímavou specifickou skupinou kupujících jsou v současnosti manažeři mezi 30 a 40 lety, kteří dočasně přišli o řidičské oprávnění a hledají formu osobní dopravy. Jak jsem zjistil, hodně z těch, kteří si elektrokolo pořídili jako náhradu automobilu, u něj pak už většinou zůstává,“ uvádí Jakub Ditrich z ekolo.cz.

Výhody elektrokol nejen pro běžnou dopravu jsou proto zřejmé. Na elektrokole je jízda do kopce stejně namáhavá jako jízda po rovině a díky tomu, že při jízdě z kopce neklade motor žádný odpor, je jízda celkově rychlejší a také méně náročná na fyzickou námahu.

Elektrokola stále častěji využívají i manažeři při cestách do práce.

Elektrokola stále častěji využívají i manažeři při cestách do práce.

Není to motocykl ani skútr, ale jízdní kolo, takže při jízdě na elektrokole se nemusíte potýkat s dopravními zácpami a není potřeba nechávat ho zamčené na ulici, pokud o něj máte obavy. „Jako takové nevyžaduje ani nošení helmy, ani žádné pojištění či oprávnění k řízení. Samozřejmě je nutné dobře držet balanc pro jízdu na kole. I na elektrokolech jsou přehazovačky a brzdy, které musí jezdec perfektně ovládat,“ poukazuje Jakub Ditrich.

Pomohou po operaci i při snaze shodit nějaké to kilo

O elektrokolech je známo, že člověka mohou dostat dál i výš snadněji a že je můžete denně používat jako běžný dopravní prostředek. Už méně se ale ví, že mohou být využita i jinak – například při rehabilitaci či jako prostředek ke snížení hmotnosti.

Kromě rekonvalescence cyklistů po úrazech pohybového aparátu jsou elektrokola vhodná k rehabilitacím i po dalších operačních zákrocích. „Jsou vhodná například u lidí, kteří se zotavují po operaci totální endoprotézy kolenního kloubu. Po této operaci mnohdy dochází k omezení rozsahu pohybu – a kolo je jedním z prostředků, jak jej obnovit, ovšem až po několika měsících od operace.

Velice vhodné může být zařazení jízdy na elektrokole pro pacienty v pozdních fázích rehabilitačního programu po infarktu myokardu nebo kardiochirurgických operacích. Vždy ovšem po konzultaci s ošetřujícím lékařem a po provedeném zátěžovém testu pro zjištění tréninkové intenzity tepové frekvence, která je pro pacienta bezpečná,“ říká fyzioterapeut Jan Kaška.

Pro mnoho lidí je celkem překvapivá již zmíněná informace, že pravidelná jízda na elektrokole přispívá k redukci hmotnosti daleko výrazněji než jízda na mechanickém kole. Podle Jakuba Ditricha se zvýšená tepová frekvence při jízdě na elektrokole mezi 90 a 100 BPM dávkovaná každý den minimálně hodinu stala pro mnoho lidí alternativou k návštěvě fitness centra či držení diety.

Seniorům pomáhají elektrokola udržet si kondici. Mohou na nich vyrazit na nákup...

Seniorům pomáhají elektrokola udržet si kondici. Mohou na nich vyrazit na nákup i na výlet, na který by si na klasickém jízdním kole už možná netroufli.

Když kolu „dojde šťáva“, nezoufejte

Popularizaci elektrokol podporuje i fakt, že většinou není problém si ho dobít, když mu jednoduše dojdou baterky. Můžete si s sebou vzít nabíječku (ta ovšem něco váží) – nebo využít některou z nabíjecích stanic, které po republice vznikají. Elektrokola bývají nejčastěji vybavena baterií s kapacitou okolo 500 Wh, což je energie, která vystačí na zhruba dvě až tři hodiny jízdy s využitím elektropohonu. Bez dobíjení tak zvládnete menší výlet i cestu do práce.

Elektrokola jako podpora turistického ruchu a místních podnikatelů

„Lidé se při koupi ptají na dojezd, ale ten nemá cenu uvádět, protože výrazně závisí na hmotnosti jezdce a profilu jeho trasy. Například pro používání elektrokola na cestu do práce a zpět, tedy dejme tomu do 40 kilometrů denně, vyhoví dnes komukoli takřka každé elektrokolo,“ uvádí Jakub Ditrich..

Jakmile má však kolo posloužit na celodenní výlet, je potřeba s sebou vzít nabíječku, která v některých případech může vážit i více než dva kilogramy, klíč od zámku baterie a také doufat, že se najde místo, kde si nabíječku připojíte. Případně je potřeba si nastudovat, zda je někde cestou nabíjecí stanice. Ty můžete od června nově najít například v Ústeckém a Pardubickém kraji, kde skupina Sev.en Energy ve spolupráci s ekolo.cz buduje síť nabíjecích stanic, na nichž si můžete vypůjčit nabíjecí kabel a kolo jednoduše nabít. Většina funkčních stanic je již k dispozici na takzvané Krušnohorské magistrále – a další postupně přibývají.

Energie pro vaše elektrokolo

Autor:
  • Nejčtenější

Nebezpečné jezy v Česku. Kde je hledat a jak se jim vyhnout

Letošní, na srážky zatím bohaté léto přeje milovníkům vodácké turistiky. Na méně zkušené vodáky však na řekách čekají...

Grizzly týden věznil muže na Aljašce. Nešťastníka zachránila až náhoda

Shodou šťastných náhod se americké pobřežní stráži podařilo objevit muže odříznutého od světa v aljašské divočině, na...

Čína představila nejrychlejší vlak na světě. Nemá však tratě, kde by jezdil

Čína představila nový vlak s technologií magnetické levitace, který vyvine maximální rychlost až šest set kilometrů v...

KVÍZ: Vyznáte se v božstvech a bájných bytostech?

Staré mýty jsou plné podivuhodných tvorů a nezvykle vyhlížejících božstev. Vládli mořím, ohňům, hlídali brány do...

Léto budiž pochváleno. Deset míst v Česku, kde se opravdu dobře vykoupete

Premium Nejlepší koupačka je ve vodě, která jako voda i voní, což se vám v „modrém“ bazénu nestane. Máme pro vás skvělé tipy,...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2021: Celoodpružená horská kola

Premium Celoodpružená horská kola vytahují kovaní bikeři, kteří se vyžívají v horském terénu, dlouhých sjezdech a na lesních...

Zombie usíná v sedle. Brutální výšlapy v závodě okolo Rakouska jdou na dřeň

Je srpen 2018 a my máme za sebou první půlku jednoho z nejtěžších ultramaratonů – závodu okolo Rakouska. Nudné roviny s...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2021: Elektrokol je málo. V terénu se sešla pestrá směs

Exkluzivně Redakce iDNES.cz spolu s časopisem Elektrokola a prodejcem ekolo.cz čtvrtým rokem testovala nejnovější modely...

Rakouský sen. Solná cyklostezka vás dovede až do nejznámější vesnice světa

V dnešních Cyklotoulkách to pěkně osolíme. Ukážeme vám několik zajímavých míst na Salzkammergut Radweg, tedy...

Pronájem bytu 2+1 73m2
Pronájem bytu 2+1 73m2

Pernerova, Pardubice - Zelené Předměstí
11 500 Kč/měsíc

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...