Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Poklady za stamiliony v Brně: superstar z Chropyně vítězí na celém světě

Exkluzivně
Potkat těchto šest aut pohromadě je jako vyhrát veteránský jackpot. Natož v Česku. Na sobotní výstavu veteránů Brno Revival přijede sestava automobilových klenotů, které můžete jinak potkat jen na nejprestižnějších světových soutěžích.

Jedinečný Delahaye s karoserií Antem se zúčastnil Rallye Monte Carlo v roce 1953. Auto je zachované v původním stavu bez renovace. | foto: Archiv Auto Veteran Company

Tři okřídlené mercedesy, kterým se přezdívá „svatá trojice“. Závodní cesťák Delahaye, jehož volant třímal v rukou Louis Chiron. A druhý, který vyhrál Rallye Monte Carlo. A konečně unikátní Talbot Lago, který sbírá ocenění na nejprestižnějších světových veteránských soutěžích elegance. 

Talbot Lago T26GS otce a syna Kudelových z Chropyně posbíral už několik titulů na světových soutěžích elegance. Fotografie jsou z přehlídky v Kalifornii, kde byl třetí.

Za touto konstelací, jejíž hodnota míří do řádů stamilionů, nemusíte cestovat do Goodwoodu nebo k italskému jezeru Como na prestižní přehlídky, které letos kvůli koronaviru zrušili. Stavte se v sobotu na brněnské výstaviště, hvězdná sestava automobilových perel může světovým „concours d´elegance“ s přehledem konkurovat.

Talbot, který přijel do Chropyně v krabičkách

Největším klenotem, který vyčnívá nad ostatní auta, je Talbot Lago T26 Grand Sport. Jeden z devětadvaceti vyrobených exemplářů s jedinečnou aerodynamickou karoserií od karosárny Figoni & Falaschi a „kyklopím“ světlem koupili František a Robert Kudelovi, jinak majitelé Chropyňské strojírny, v roce 2015. Auto získali od vdovy po sběrateli Johnu Lockovi a museli pro něj až do Kalifornie. A ještě k němu koupili druhý vůz stejné značky, to byla podmínka.

Auto stálo od roku 1960, kdy jej Locke koupil jako havarované. Betty Locková se po manželově smrti pustila do renovace, ale neměla prostředky na to, aby ji dokončila. Proto auto nabídla k prodeji. Do Chropyně se vůz dostal zabalený v několika bednách a – jak vzpomíná František Kudela – v třiasedmdesáti malých krabičkách.

Precizní renovace trvala tři roky a v roce 2018 se vůz představil rovnou na jedné z nejprestižnějších světových přehlídek elegance v Pebble Beach v Kalifornii. Dvojice továrníků z Chropyně dosáhla neuvěřitelného – jejich Talbot, který renovovali ve vlastní dílně, vyhrál svoji kategorii poválečných cestovních aut a celkově skončil v nejlepší trojici.

Drama při cestě: poškození opravila spediční firma

A to i přesto, že jej po cestě poškodili, jak vzpomínal František Kudela předloni pro časopis Motor Journal: „Při překládání v Anglii došlo ke kolizi. Poškodili zadní ozdobnou lištu, o čemž nás okamžitě informovali. Na vlastní náklady lištu v nejlepší renovátorské dílně v Anglii opravili, nově nachromovali a letadlem poslali do Ameriky, kam zatím dorazilo auto lodí.“ Jenže opravená lišta neseděla úplně přesně a v takto prestižní soutěži jde i o ty nejmenší detaily. Kudelovi incident oznámili porotě a ta kývla na to, že k tomuto nedostatku nebude při hodnocení přihlížet.

Precizně zrenovované auto se o rok později představilo na další prestižní soutěži ve francouzském Chantilly a také v Oxfordshiru. Pokaždé vyhrálo.

Vítěz Monte Carla a utajený testovací vůz

Další dva extrémně zajímavé vozy pocházejí ze sbírky Auto Veteran Company. Oba nesou značku Delahaye, prestižní francouzské automobilky, jejíž historie sahala až do roku 1894. A oba mají velmi zajímavou závodní historii.

Jedinečný Delahaye s karoserií Antem se zúčastnil Rallye Monte Carlo v roce...

Jedinečný Delahaye s karoserií Antem se zúčastnil Rallye Monte Carlo v roce 1953. Auto je zachované v původnímstavu bez renovace.

Starší z nich – typ 175 z roku 1950 – byl jedním z posledních majestátních modelů francouzské značky. Na objednávku závodníka Jeana Trevouxe jej vytvořil Rocco Motto, významný italský karosář, který mimochodem navrhoval karoserii i pro první Ferrari. Auto má závodní motor, který značka nasadila v roce 1949 v Le Mans, „bouda“ je celá z hliníku. Jean Trevoux s Rogerem Crovettem s vozem startovali poprvé v Monte Carlu v roce 1951 a hned zvítězili. Pak vůz putoval do Spojených států, kde se jeho volantu chopil Louis Chiron a vyjel na trať závodu Carrera Panamericana. Auto je výjimečné tím, že je v původním stavu.

Druhý Delahaye 235 karosoval francouzský karosář Jean Antem a auto startovalo na Rallye Monte Carlo v roce 1953. Mělo tajný úkol – otestovat v náročných podmínkách novou konstrukci pneumatik Dunlop. Vůz rallye dokončil a po závodě jej prodali soukromníkovi. Ten jej přeprodal v roce 1958 do Spojených států. Vůz pak zůstal v majetku jedné rodiny až donedávna a byl považován za ztracený. I v tomto případě jde u auto v unikátním stavu, které nikdy neprošlo renovací a přitom je plně funkční.

Svatá trojice má pohnutou českou minulost

Jen tři modely v dějinách německé automobilky Mercedes Benz měly dveře otevírající se nahoru. Všechny tři cíleně získal zlínský sběratel Ladislav Samohýl, který je takto pohromadě vystavuje jen úplně výjimečně.

Prvním „okřídleným“ modelem je 300 SL z padesátých let – legendární „racek“ neboli Gullwing. Auto dnes patří k nejikoničtějším sportovním autům v dějinách a jeho cena je astronomická, i když se vyrobilo relativně hodně exemplářů – když započítáme i otevřenou verzi, sjelo do roku 1962 z výrobní linky 3 258 vozů. Zlatý exemplář, který se v Brně představí, je jedním z posledních vyrobených kupé. Raritní je celohliníkovou rychlostní skříní, která se montovala právě až na konci výroby.

Jen tři automobily v historii automobilky Mercedes-Benz mají zvedací dveře....

Jen tři automobily v historii automobilky Mercedes-Benz mají zvedací dveře. Říká se jim svatá trojice. Vidět je na jednom místě je naprostá rarita.

Podruhé Mercedes namontoval křídla na svůj vůz v roce 2003, kdy se představil supersport SLR AMG. Na vývoji se podílela automobilka McLaren, která tehdy s Mercedesem spolupracovala ve formuli 1. Vůz je poctou stejnojmennému závodnímu autu z 50. let, se kterým dominoval závodům třeba Stirling Moss. Základní karosářskou variantou bylo kupé, auto se ale dalo koupit i jako roadster a závodní verze GT. Ve všech modifikacích se vyrobilo 2 157 kusů, v limitované edici dokonce vznikla i verze SLR Stirling Moss, která nemá čelní sklo, tak jako jej neměl závodní vůz britského jezdce, když s ním v roce 1955 ovládl společně s Denisem Jenkinsem Mille Miglia.

Milovaný Řepkův vůz zarostlý kopřivami

Stříbrný exemplář, který se v Brně představí, má zajímavou českou stopu. Auto si v roce 2009 koupil Tomáš Řepka. Dal za něj tehdy čtrnáct a půl milionu korun. V roce 2010 půjčil auto na focení kalendáře. Pózovala u něj modelka Vlaďka Erbová a právě tehdy mezi budoucími manželi přeskočila jiskra.

Fotbalový bouřlivák si auto dlouho neužil, po půl roce mu jej zabavil stát. Údajně proto, že fotky vozu viděl jakýsi šejk a tvrdil, že jde o exemplář, který mu byl ukraden. Auto skončilo v soudní úschově na štěrkovém plácku a na dešti. Za pár let doslova zarostlo kopřivami. Fotky zuboženého auta tehdy putovaly mezi automobilovými fanoušky jako příklad toho, jak se stát chová ke „svému“ majetku.

Zhruba v době, kdy Řepka skončil poprvé ve vazbě, putovalo auto do veřejné dražby. Vyvolávací cena byla 7 milionů, v dražbě nakonec uspěl právě Ladislav Samohýl, který dal vůz s dalšími obrovskými náklady do pořádku. Auto má i díky své pohnuté historii najeto jen 20 tisíc kilometrů.

Posledním do trojice okřídlených mercedesů je model SLS AMG. Automobilka jím složila poctu právě tradici „racků“ v roce 2010. Na vývoji luxusního a superrychlého GT se podílel i tehdejší tovární jezdec F1 David Coulthard. Jak jezdí čtěte zde.

Autoři:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

VIDEO: Když vás smete vlak, zdá se vyprošťování nekonečné

Za rok 2020 eviduje drážní inspekce 146 střetů na železničních přejezdech při kterých zahynulo 33 lidí. Reportér CNN...

Přilba není trapná. Tři čtvrtiny mrtvých cyklistů ji přesto loni neměly

Cyklistika je v Česku stále oblíbenější. Kola i elektrokola jsou vyprodána nebo se na ně dlouho čeká. Zato cyklistické...

Sledujte červenou šipku. Na slavném závodě plivou veteránské perly plameny

Premium S každým dalším rokem, kdy se vracím do Itálie na závod Mille Miglia, jsem stále fascinovanější. A to nejen skvostnými...

VW osamostatnil multivan. Nově má hybrid a chytré vynálezy

Multivan je pojem, ve slovesnosti světa aut to znamená praktičnost, variabilitu, jízdní chování a komfort osobáku v...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....