Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

STALO SE 22. KVĚTNA. Jezdí jako širón. Nejstarší pilot historie F1

Louis Chiron v Brně zvítězil v letech 1931 – 1933, dvakrát na Bugatti, jednou s Alfa Romeo. Monacký fešák byl proslulý i svým milostnými eskapádami, ostatně v roce 1928 musel opustit svůj tým údajně kvůli pletkám s manželkou jeho šéfa. Soudě podle fotografie byl úspěšný i v Brně. | foto: Archiv Automotoklubu Masarykův okruh

22 2020
Rychle, nebojácně, tak trochu jako blázen. I tak se označuje člověk, který „jezdí jako širón“. Tedy Louis Chiron. Přitom jde o omyl. Chiron jezdil rychle, nebojácně, ale nikdy ne jako blázen. Proto se mu přezdívalo Perfekcionista nebo Profesor. Jezdil hlavou a jezdil dlouho. Proto byl nejstarším pilotem, který kdy odstartoval ve Velké ceně F1. Bylo 22. května 1955 a jemu bylo 55 let.

Už na konci padesátých let minulého století se průměrný věk řidičů ve formuli 1 snížil ke třiceti.

Dvaadvacetiletý Bruce McLaren se stal nejmladším vítězem Velké ceny, než jeho rekord překonal Fernando Alonso a později taky Sebastian Vettel.

I současné formuli vládnou „mladíci“.

Ale nebylo tomu tak vždy.

Fotogalerie

V raných letech mistrovství světa byla formule hlavně o zkušenostech. Dostat se do ní, aniž by vám bylo 40? Takřka nemožné.

Nino Farinovi bylo 43 let, když se stal vůbec prvním mistrem světa. Legendární Juan Manuel Fangio vyhrál pátý titul v 46 letech a naposledy v závodě kraloval ještě o rok později.

Luigi Fagioli je dodnes v 53 letech nejstarším vítězem Velké ceny.

Ale dědečkem všech je právě Louis Chiron.

Nejstarší muž, který kdy nastoupil do závodu formule 1. Bylo 22. května 1955, když Chiron dojel monackou Velkou cenu na šestém místě.

Bylo mu 55 let.

Gigolo řidičem

Narodil se v roce 1899, ale závodníkem být neměl.

„Budeš nám pomáhat v hotelu,“ slyšel od rodičů už v deseti letech.

Jenže malého Louise to vždycky táhlo k motorům. Když byl na konci první světové války povolán na frontu, rychle ho díky řidičskému umění převeleli od dělostřelectva na pozici osobního šoféra.

A tak vozil maršály Pétaina a Foche z jedné fronty na druhou.

Na závodění si ale musel počkat. A taky vydělat. V Monaku pronajímal garáž a také tančil – pro bohaté monacké ženy třeba v Hotelu de Paris.

„Byl jsem jediným pilotem, který svou kariéru zahájil jako gigolo,“ smál se později svým začátkům.

Právě díky těmto kontaktům se Chiron seznámil s bohatým Alfredem Hoffmannem – dědicem zdravotnické společnosti Hoffmann-La Roche.

Rozuměli si tak, že Hoffmann krátce poté koupil Chironovi Bugati T35B, se kterým Chiron okamžitě začal vítězit. Porážel různá tovární auta a budoval si pověst výborného pilota.

Ne na dlouho.

Varzi (č.36) a Chiron(č.28) oba na vozech Bugatti (r.1931)

Varzi (č.36) a Chiron(č.28) oba na vozech Bugatti (r.1931)

Chiron totiž dostál i své pověsti gigola. S ženou svého mecenáše Alice, které všichni říkali Baby, si rozuměl až příliš.

Když to Hoffmann zjistil, Chirona na hodinu vyrazil.

O práci se ale bát nemusel. Sáhl po něm tovární tým Bugatti a on hned dojel čtvrtý v britské Grand Prix. Přestože se Evropa utápěla v hospodářské krizi, Chironova hvězda stoupala. Vyhrál ve Španělsku a Itálii a potvrdil své místo mezi elitou.

Ani v továrním týmu ale dlouho nepobyl. Když odmítal uposlechnout týmová nařízení a dělal si, co chtěl, ze stáje ho propustili.

I tak pro něj třicátá léta byla veskrze skvělá. Vyhrál tolik závodů, že se stal hrdinou Francie. Lidé milovali jeho cit pro závodění, stejně jako veselou povahu. Třikrát kraloval také Velké ceně Československa na Masarykově okruhu.

Jeho styl závodění byl tak obdivován, že mu říkali Perfekcionista nebo Profesor. Tedy přezdívkou, kterou později zdědil Alain Prost.

Chiron možná nevyhrál tolik Velkých cen jako ostatní piloti, i tak má nesmazatelné místo v historii motorsportu.

Monacká Velká cena

Byl také velmi pověrčivý.

Před každým závodem vždycky s červeným šátkem kolem krku několikrát obešel vůz.

„Přitom nevnímal svět, jenom svoje auto. Mluvil s ním, jako kdyby promlouval ke koni. Pak se posadil, usmál se a vyhrál,“ vzpomínal Rudolf Caracciola, další ze slavných pilotů.

Několikrát také unikl smrti jen o vlásek.

Stalo se před lety

Historický seriál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE.

Tu nezvládl proslulou šikanu v Monaku, tu začalo jeho auto hořet při italské Grand Prix. Ze všeho ale vyvázl, stejně jako z druhé světové války.

Během ní se podílel na převádění sestřelených spojeneckých letců z neutrálního Švýcarska přes okupovanou Francii a Pyreneje. Odtud pak měli šanci dostat se zpět do Velké Británie.

Po válce bylo Chironovi už 46 let, ale odmítal přestat závodit. Byť už neměl tak rychlé reakce jako dřív, spoléhal na svůj instinkt a dlouholeté zkušenosti.

V roce 1950 patřil k zakladatelům současného mistrovství světa, kde vydržel až do roku 1958. To už se ale z kvalifikací do závodů nedostal.

Velkou cenu tak jel naposledy 22. května 1955 v 55 letech a 292 dnech.

Ani po konci kariéry ale z motorsportu nezmizel.

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Byl šéfem monacké Grand Prix, kterou spolu s rodinou Noguesovou a princem Louisem založil, stejně jako tamní rallye.

O Velkou cenu se staral až do své smrti v roce 1979.

Jeho jméno nyní nese slavná zatáčka v Monaku u venkovního bazénu a také „nejrychlejší auto na světě“, které představilo Bugatti v roce 2016.

Má 1500 koní a zvládne rychlost 500 kilometrů za hodinu. Jezdí jako širón. 

  • Nejčtenější

Osmnáctiletá amatérka porazila Pudilovou. Neměla úctu, míní Bledá

Lucie Pudilová v sobotu nečekaně narazila. Po návratu z UFC ji na českém turnaji Oktagon Underground porazila teprve...

Sparta - Plzeň 1:2, vítězové na jaře nezaváhali, domácí snížili pozdě

Sparťanským fotbalistům se první zápas po obnovení sezony nepovedl. Ve šlágru 25. kola doma podlehli Plzni 1:2. Spíš...

Jágr přemýšlí o budoucnosti. Půjde s Třincem po prvním titulu?

Pár dní před vypuknutím pandemie koronaviru jeho Kladno sestoupilo z hokejové extraligy, přesto by se v ní mohl během...

Karviná - Sparta 1:4, razantní obrat po půli, trefil se i Karabec

Sparťanští fotbalisté poprvé v jarní části ligové sezony vyhráli a po dlouhé době se v tabulce probili mezi elitní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň uspěla na Spartě a dál tlačí na Slavii. Liga se vrátila, chyběly góly

Tři z osmi zápasů prvního kompletního kola po koronavirové přestávce skončily bez gólů a v dalších třech padl vždy jen...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Vedení stáje Mercedes je proti zavedení kvalifikačního závodu v F1

Mistrovská stáj Mercedes je proti zkušebnímu zavedení kvalifikačního závodu ve formuli 1, který by při konání dvou...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů s alternativním...

Čekání na návrat F1 do Zandvoortu se protáhne do roku 2021

Od poloviny osmdesátých let minulého století formule 1 na okruhu v Zandvoortu chyběla a pauza se protáhne minimálně do...

Brno a kraj jedná s Dornou o Grand Prix pro letošek i příští rok

Brno a Jihomoravský kraj jednají s promotérskou společností Dorna o možnosti, že by se letos v Brně jela motocyklová...

Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško
Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško

Pojďte s námi vyzkoušet enzymatické kapky Co-Lactase, které mohou pomoci vašemu miminku proti intoleranci laktózy a kojenecké kolice.

Najdete na iDNES.cz