Krvavá pomlázka 1962. Mossova kariéra skončila na Velikonoční pondělí

  17:00
Kariéra muže, který mimo jiné proslul slovy o tom, že závodil v letech, kdy sex byl bezpečný a automobilové závody nikoliv, neměla jen oslnivé výšiny, ale také chmurný epilog. Pro Stirlinga Mosse vše skončilo během Velikonočního pondělí 1962 na slavné trati v Goodwoodu.
Mossův zdemolovaný lotus

Mossův zdemolovaný lotus | foto: Formula1.com

Peripetie Mossových bájných skutků na drahách formule 1 byly již mnohokrát popsány stejně jako jeho památné vítězství na Mille Miglia v roce 1955. Skutečně byl zřejmě tím nejlepším pilotem všech dob, který se nikdy nestal mistrem světa podobně jako byl Chris Amon o dekádu později nejlepším jezdcem, který nikdy nevyhrál žádný závod.

Rodilý Londýňan Moss závodil v roce 1962 ve formuli 1 už dvanáctým rokem a nejen zasvěceným bylo jasné, že jeho šance na zisk vytoužené mistrovské koruny se s každou sezonou vzdaluje. Padesátá léta spousta někdejších soupeřů nepřežila, jiní v čele s velmistrem Fangiem ukončili kariéru. 

Vstali noví bojovníci a jména jako Brabham, Phil Hill nebo Graham Hill v novinových titulcích stále častěji zastiňovala starého harcovníka Mosse. Ten neměl příliš štěstí ani na materiál – místo progresivních BRM nebo Ferrari startoval na nedorostlých Lotusech, které ke slávě teprve mířily.

Britská motoristická veřejnost nicméně stále věřila, že se na milovaného Stirlinga usměje štěstěna. Lotusy se pomalu, ale jistě dotahovaly na konkurenci, ale pravda tak jako vždycky ležela na závodní dráze. V těch letech se kromě klasických velkých cen ještě jezdilo i velké množství nemistrovských závodů a jeden takový se odehrál i na Velikonoční pondělí, 23. dubna 1962 v Goodwoodu. 

Stirling Moss

V kvalifikaci do závodu o Glover trophy postavil Moss svůj Lotus 18/12 na pole position časem o dvě sekundy rychlejším, než jakého dosáhl druhý Graham Hill, budoucí šampion. Kvůli poruše převodovky strávil Stirling tři kola v boxech, znovu však vyrazil do závodu a předjel i vedoucího Hilla.

Ve 37. kole však z nikdy neobjasněných příčin v zatáčce St. Mary’s opustil trať a bez jakékoliv viditelné snahy o korekci čelně narazil do vysokého hliněného valu. Snímky zakrvaveného Mosse vyprošťovaného nekonečných 40 minut z kokpitu zdemolovaného vozu obletěly svět. Následky nehody byly téměř smrtelné. Utrpěl příšerná zranění nohy, paže, hrudníku, páteře i hlavy. Po nehodě strávil celkem 38 dnů v kómatu a další dva měsíce byl ochrnutý na dolní polovinu těla.

Do doby, než se stala tato nehoda, bylo jeho osobním motem a názorem jezdit bez bezpečnostních pásů. „Mám rád bezpečnostní pásy v uzavřených autech, ale ze závodního auta chci být vystřelený ven, nebo mít alespoň možnost výběru, a to zejména kvůli požáru,“ prohlašoval Moss. Tentokrát k požáru vůbec nedošlo. Vůz dopadl jako zmačkaná krabička od cigaret a noviny později napsaly, že když ležel v jeho troskách, požádal někoho, aby vzkázal jeho matce, že je v pořádku a aby neměla obavy.

Stirling Moss přežil nehodu jen zázrakem.

Zotavování bylo dlouhé a neradostné. O rok později byl v pořádku natolik, aby se znovu mohl posadit za volant závodního vozu. Když ujel pár kol se soukromým Lotusem 19, pochopil, že je konec. Pár desetinek sekundy, které ztrácel na své dřívější časy, by nijak nerozhodily pomalejší jezdce, Stirlinga však opustila vitální energie a bleskurychlá reakce závodníka, které mu v minulosti daly tolik radosti. Paběrkovat v druhé půlce závodního pole by ho neuspokojovalo.

Mnohokrát byl Moss dotazován, zda nelituje toho, že se ani jednou nestal mistrem světa. Těžko říct, co si myslel, nebo co cítil doopravdy, odpověď však většinou zněla nějak takto: „Ani v nejmenším. Fangio vyhrál pětkrát, kdybych já vyhrál šestkrát, dělalo by mě to lepším jezdcem, než byl on? Jsem si jistý, že ne, protože lepším jezdcem nejsem. Radši se zapíšu do historie, do historie závodů formule 1 jako dost dobrý pilot, který mistrovství nikdy nevyhrál.“

Ať už to bylo jakkoliv, faktem zůstává, že Stirling Moss je dodnes považován za jednoho z největších mistrů volantu všech dob a nemalou zásluhu na jeho nehynoucí popularitě má právě outsiderský přívlastek „toho věčně druhého“. Sir Stirling Moss zemřel v neděli 12. dubna 2020 ve věku 90 let. „Zemřel tak, jak žil, a vypadal u toho skvěle. Prostě usnul. Zavřel oči a bylo to,“ řekla jeho třetí manželka Susie (více čtěte zde). 

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025