Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová tvář starého depa v Brně: nejslavnější závodní trať připomene graffiti

Exkluzivně
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po čtyřiatřiceti letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti připomínající devadesátiletou historii okruhu.
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti, které připomíná devadesátiletou historii okruhu. | foto: Jiří Smetanapro iDNES.cz

Třicet čtyři let po posledních závodech už většina lidí ani netuší, že dlouhá rovinka na staré výpadovce z Brna na Prahu sloužila půl století jako startovní rošt pro nejlepší světové závodníky. A že rozpadající se zeď s prolukou a autobazarem je ve skutečnosti boxová ulička.

Před pár dny na starou omítku začaly přibývat tváře závodníků a siluety aut a motorek. Jejich autoři našli částečně inspiraci i v příbězích publikovaných na Auto.iDNES.cz.

Plán na opravu boxové zdi vznikl v hlavě brněnského patriota a obyvatele blízkých Bosonoh Vladimíra Koudelky. Brněnský sportovní nadšenec pak do projektu zatáhl bosonožskou radnici, brněnské stavební firmy i nejznámější jména brněnské veteránistické a sprejerské scény. „Cílem projektu je oživit alespoň vizuálně staré depo, které od roku 1986 neslouží svému účelu,“ vysvětluje Koudelka.

Zeď zachránily stavební firmy. Zadarmo

Ten do projektu přilákal i tři brněnské stavební firmy, které v nedalekých Bosonohách nyní stavějí kanalizaci. Jejich šéfové kývli na to, že na své náklady opraví zchátralou zeď, aby ji bylo možné posprejovat.

Samotný návrh zdi, na které se objeví celá řada ikonických momentů z historie okruhu, připravili odborníci z redakce časopisu Motor Journal, muzea Škoda Auto a z Technického muzea v Brně. „Nechtěli jsme vytvořit vyčerpávající kroniku historie trati, ale spíš připomenout největší symboly, které z ní udělaly legendu,“ vysvětluje spoluautor návrhu a spolupracovník iDNES.cz Jiří Smetana.

Celkem se na zeď vešlo 27 motivů, které pokrývají celou historii trati od roku 1930 do roku 1986. „Nejtěžší úkol byl zatáhnout do všech těch příběhů sprejery Pavla Beneše a Jakuba Nemčeka, kteří měli vytvořit finální skicu, ale k motoristickým závodům nemají vlastně žádný vztah. Nakonec se nám nejvíc osvědčilo vzít archiv fotografa Zdeňka Zavřela a jít společně s nimi motiv po motivu a hledat fotky, které náladu té doby vystihnou nejlépe,“ popsal Smetana s tím, že Zavřelovy fotky doprovázejí i spoustu článků na Auto.iDNES.cz, které se historii okruhu věnují a které sprejerům posloužily k „nasátí atmosféry“.

Šťastný František a smolař Nuvolari

Na zdi se tak objeví ikonické fotky zraněného Františka Šťastného, jak v roce 1956 usedá na svůj stroj s berlemi, nebo momentka ze startu závodu v roce 1968, kdy Štastnému k úspěchu přeje jeho největší rival a zároveň přítel Giacomo Agostini.

Franta Šťastný a Giacomo Agostini

Nebo třeba Tazio Nuvolari, který je bez nadsázky největším smolařem v historii brněnské trati. Fenomenální meziválečný závodník v Brně několikrát sahal po vítězství, technické problémy jej ale vždycky odsunuly z první příčky. „Ikonou tohoto zmaru je fotka z roku 1937, kdy dojíždí do depa pouze po ráfku. Defekt jej tehdy stál šanci bojovat o vítězství proti mnohem silnějším mercedesům a auto unionům,“ popisuje jeden z příběhů Smetana.

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Celá stometrová zeď má být hotová do 19. června. Na tento den je naplánovaný slavnostní křest, který předchází výstavě Brno Revival, při které se na brněnském výstavišti sejde několik set historických vozů a motocyklů. „Díky tomu, že na Revival jede celá řada bývalých závodníků a majitelů autentických závodních aut a motorek, budeme schopní ve starém depu vystavit opravdovou závodní techniku, která na okruhu startovala,“ popisuje organizátor akce Karel Kupka.

Obraz i realita: na křtu budou skutečné stroje i jezdci

V několika případech se tak stane, že stroje, které jsou vyobrazeny na zdi, budou ve skutečnosti pózovat pod svým obrazem. „V boxové uličce se sejdou třeba monoposty Aero Minor a Škoda Sport, které proti sobě startovaly v Grand Prix v roce 1949. Sběratel Antonín Kružík doveze také Jawu Františka Šťastného, se kterou dojel v roce 1968 na třetím místě ve třistapadesátkách,“ vypočítává Jiří Smetana.

A pokřtít novou zeď přijdou i závodníci, kteří na starém okruhu závodili. „Ze Slovenska přijede motocyklový šampion Peter Baláž, přijdou i automobiloví závodníci Josef Michl, Jiří Mičánek nebo Dušan Velímský,“ vypočítává Karel Kupka.

Ford Cabri Glemser
Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...