Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Pekelník z Brna: dvoutakt dopovaný kompresorem se vrací po 90 letech

Exkluzivně
Před devadesáti roky vsadila brněnská Zbrojovka na netradiční spojení dvoutaktního motoru s kompresorem. Jedinečný závodní speciál s přezdívkou Pekelník, který drtil nejen českou konkurenci, čeká v sobotu obnovená závodní premiéra.

Zetka Z18 "Pekelník“ | foto: Archiv MotorJournal

Brněnský konstruktér Karel Jaroš už znovu k životu přivedl několik jedinečných aut z brněnské Zbrojovky. První vůz Z Omega. Pověstný Disk. A v neposlední řadě i „mílovku“ – jedinečný speciál pro závod 1000 mil československých postavený na bázi sériového vozu Z18.

Na stejných základech stojí i „Pekelník“, kterého čeká v sobotu 29. června veřejná premiéra – pravověrný závodní speciál s jedinečným dvoutaktním motorem přeplňovaným kompresorem. I když – sám Jaroš říká, že je to spíš motor „lépe naplňovaný“. Ale o tom později.

Zetka Z18
Zetka Z18

V polovině 20. let minulého století za sebou měla brněnská Zbrojovka  zajímavé experimenty v podobě prvního modelu Omega a modelu Disk. Oba charakterizoval netradiční systém plynulého převodu (více zde), který se ale v praxi příliš neosvědčil. A jeho bolesti pohřbily i potenciál skvělých brněnských dvoutaktních motorů. Když pak ale vznikl první „konvenční“ model Z-18, ukázaly se jeho přednosti naplno. A daly vzniknout i myšlenkám na závodní vůz, na jejichž konci stál právě Pekelník.

První pokus: hlavně levně

O první závodní auto se zbrojováčtí konstruktéři pokusili v roce 1927. Spíš než o skutečný závodní program šlo o čiré nadšení, které s konstrukčním oddělením sdílel i šéf fabriky Klement Růžička. Právě on dal zelenou vývoji závodního vozu. I když opatrně.

První pokus byl opravdu – dnešní terminologií – nízkonákladový. „Ať ten pokus moc nestojí, žádný drahý cizí motor, a ostatní díly taky z toho, co najdete u nás v dílně. Však vy si nějak poradíte.“ Takto Jaroš parafrázuje zadání, které nejspíš z úst Klementa Růžičky tehdy zaznělo.

Ze základního modelu Z18 pocházela velká část komponentů. Vůz, který měl závodní ambice, neměl ani přední brzdy, tak jak bylo u sériových vozů nižších kubatur tehdy běžné. V květnu 1927 fabrika vůz nasadila v závodě do vrchu Knovíz – Olšany. Ve své kategorii do 1100 ccm dojel druhý. O tři týdny později na prestižním závodu Brno – Soběšice už přišlo vítězství korunované druhým místem dalšího vozu. Podobný úspěch přinesl závod Okolo Pradědu. Navzdory tomu ve Zbrojovce věděli, že pořád jen „ladí“ sériový vůz. A tehdy padlo rozhodnutí jít do skutečně závodního programu.

Zetka Z18

Základ pořád tvořila skvělá Z18. Rám se dočkal zkrácení, odlehčení. Motor byl uložen níže. Nápravnice doznaly změn, aby se dokázaly vypořádat s klopným momentem nově montovaných předních brzd. Přestože továrna už povolila nakupovat díly ze zahraničí, brzdy si zbrojováci stejně vyvinuli sami na základě sériových. To všechno bylo skvělé, ale… co motor?

Kompresor pro dvoutakt

Proti „zetkám“ stála čtyřtaktní konkurence, která dokázala u motorů s podobným objemem vyhnat výkon výš pomocí kompresoru. Proto už na podzim 1927 padlo rozhodnutí zkusit stejné řešení u dvoutaktu. V tomto ohledu byli zbrojováci vlastně světovými průkopníky.

Nasadit kompresor na čtyřtakt je totiž celkem jednoduché. Díky ventilovému rozvodu se dají jednotlivé cykly motoru snadno oddělit. Ventily zkrátka nedovolí, aby se kompresor „připletl“ do jiné části cyklu, než je sání. U dvoutaktů to zdaleka tak jednoduché není. „U běžného motoru Z18 při 3000 otáčkách si motor nasaje cca 40 procent zdvihového objemu, ale pokud je vybaven kompresorem, je protlačeno do klikové skříně a následně i do válce přibližně 80 procent zdvihového objemu. Lepším naplněním směsí dojde teoreticky k přibližně dvojnásobnému zvýšení výkonu,“ popisuje Karel Jaroš, který je dodnes jedním z předních světových odborníků na dvoutaktní motory a držitel řady patentů na jejich konstrukci. 

Zetka Z18
Zetka Z18

Nejlépe situaci vystihují jeho vlastní slova: „Motor není plnohodnotně přeplněn, ale jen lépe naplněn směsí.“ A dodává, že dnes už známe konstrukční principy, které dokáží účinek kompresoru na dvoutakt zlepšit. Ale my jsme přece v roce 1928.

Brněnský triumf na domácí trati

Každopádně se všemi úskalími unikátní koncepce se ve Zbrojovce porvali a v dílnách vznikala asi desítka ostře sledovaných závodních aut. Motory stále procházely překotným vývojem. Z původního dvouválce vznikl extrémně zdařilý čtyřválec. Pak dokonce šestiválec.

V roce 1928 vyhrály „zetky“ všechny obsazené kategorie na závodu Brno-Soběšice. Pro zajímavost – dvouválec řízený jezdcem T.K. Diviškem dojel v čase 3:57, čtyřválec pilotovaný majorem Stohanzlem za 3:08 a šestiválec s Bedříchem Sofferem za volantem v čase 2:53. Následovaly úspěchy v závodě Okolo Pradědu a také úspěchy obchodní. Povědomí o „zázračném dvoutaktu“ z Brna se rychle šířilo a Zbrojovka na jeho základě postavila i komerční roadster.

Zetka Z18
Zetka Z18

Ambice závodního týmu rostly, v roce 1929 dokonce Zbrojovka absolvovala soukromé testy na Nürburgringu, do závodu tehdejšího evropského mistrovství, které se prakticky rovnalo mistrovství světa, nasadila dva šestiválce. Ty však kvůli školáckým chybám na klasifikované pozice nedosáhly.

V roce 1930 se pak poprvé jel Masarykův okruh, jeden z nejprestižnějších podniků tehdejší evropské tour. A právě zde T.K. Divišek s vozem S30, který byl modernizovanou Z18 Sport, dojel nejlépe ze všech českých jezdců, z nichž řada měla i špičkové vozy zahraniční provenience.

Návrat na trať: detektivní práce

Z pravděpodobně deseti vyrobených „pekelníků“ nepřežil do dnešní doby ani jeden. Jen torza. Jedno z nich zůstalo i u Jarošů. Vždyť jeho dědeček byl jedním z konstruktérů brněnské zbrojovky. „Rezivějící torzo závodního rámu se sportovní nápravnicí, skryto díky předvídavosti mého předka v domácím archivu – tedy na půdě, mě léta fascinovalo,“ popisuje Jaroš, jak se zrodila myšlenka dostat Z18 Sport zpět na závodní trať.

Druhým nezbytným předpokladem byla dokumentace. Tu se podařilo při zániku brněnské zbrojařské fabriky zachránit dlouholetému zaměstnanci Janu Popelkovi. Právě díky ní mohly vzniknout Jarošovy repliky Omegy, Disku i „mílovky“. Originální dokumentace existovala i k „pekelníkovi“.

Zetka Z18
Zetka Z18
Zetka Z18

A třetím předpokladem? Neskonalá trpělivost spojená se soudržností komunity kolem brněnských „zetek“. Do shromažďování dílů a zbytků z Pekelníků se zapojily desítky lidí. Nejen v Česku. Až ve Spojených státech se podařilo sehnat kompresor, který by mohl odpovídat originální specifikaci. Velmi precizní součástku totiž naši předci vyrobit nedokázali. A do tohoto dobrodružství se nechtěl pouštět ani Jaroš, jakkoliv je skvělý konstruktér.

„Možná ho jednou proženu“

Nákup dílu byl ale jen začátek. Ke kompresoru chyběla jakákoliv technická data. A jak už padlo výše – kompresor a dvoutakt je velmi delikátní záležitost. Zástavbě do Z18 tak předcházely hodiny testů a zjišťování potřebných hodnot kompresoru.

Fotogalerie

Až pak padlo rozhodnutí, že „to je on“. Následovaly další hodiny na motorové brzdě, zkoušení motoru bez kompresoru a s kompresorem, aby bylo jasné, jak moc se jeho účinek projeví. Měsíce práce s nejistým výsledkem, který se ale nakonec přece jen dostavil. Místo 43 koní bez kompresoru dnes motor „pekelníka“ vykazuje solidních jedenapadesát. A jak říká Karel Jaroš: „Navíc výkon neklesá. Do vyšších otáček jsem si ale ještě netroufl jej prohnat. Možná později.“

Ono „možná později“ nastane poslední červnovou sobotu, kdy se Pekelník poprvé představí divákům závodu Brno Revival, který se jede na brněnském výstavišti.

Autoři:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých...

Autofotka týdne: Geniální krabička Fiat Panda je oslavou jednoduchosti

Malé hranaté autíčko, které na první pohled nepobralo příliš krásy ani výkonu, se stalo jednou z automobilových legend....

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

Premium Byl prvním aerodynamickým autem VW Brouk, nebo Tatra 77? Zapomeňte na věčné téma zasvěcených debat milovníků aut. První...

Jiné auto nechci. Na chalupu a nákupy jezdí v 80 let staré unikátní škodovce

Premium Miroslav Strouhal vlastní skutečný unikát: Škodu Rapid z roku 1940, s tehdy ojedinělou, aerodynamickou karoserií....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...