Pátek 2. prosince 2022, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. prosince 2022 Blanka

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla pojišťovat a zároveň neprodělat.

Crashtest elektromobilu Polestar 2 | foto: Polestar

Odhaduje se, že v roce 2030 by na světových silnicích mohlo jezdit až 100 milionů elektrických aut. Teď je to jen něco kolem 7 milionů. A pojišťovny musí řešit, jak se k nim v oblasti svého podnikání postavit.

Pojišťovna Allianz vydala zprávu Allianz Global Corporate & Specialty, kde v části zvané R-EV-OLUTION tvrdí, že v oblasti elektromobilů není jasně daná zodpovědnost za samotný produkt a za množství environmentálních a provozních rizik, kterými jsou hlavně bezpečnost a spolehlivost. „Budoucnost dopravy je jasně elektrická, ale přechod z fosilních paliv nebude snadný a povede k zásadní změně rizika pro výrobce automobilů, dodavatele i pojišťovny,“ říká studie. „Přestože je pojištění motorových vozidel pro elektromobily dobře zavedeno, z pohledu pojištění odpovědnosti za škodu existují rizika a výzvy. Je třeba je řešit.“

Allianz upozorňuje především na to, že v elektromobilech se kombinují technologie z jiných odvětví a používají se pro nové účely, což může přinést riziko závad a problémů s výkonem. Testy provedené Technologickým střediskem Allianz (AZT) ukázaly, že vysokonapěťové komponenty elektrických automobilů jsou dobře chráněné a při většině nehod nebudou zasaženy

Přesto náklady na opravy elektromobilů jsou v průměru vyšší než u konvenčních vozidel. „Pokud je třeba baterii vyměnit, je auto v podstatě bezcenné. K vyšším nákladům na opravy přispívá také nízký průměrný věk elektrických vozidel a skutečnost, že majitelé je mohou chodit opravovat pouze do značkových servisů,“ uvedl v zprávě Carsten Reinkemeye z AZT.

Další věcí, na kterou Allianz upozornila, jsou požáry. Neexistuje zatím žádná studie, která by dokazovala, že elektromobily hoří častěji než konvenční vozidla. Ovšem existují aspekty technologie, které by mohly představovat zvýšená bezpečnostní rizika, jako třeba vzplanutí jednoho segmentu baterie, které jako řetězová reakce přeskočí na další části. Navíc požár elektromobilu se hasí i 24 hodin, což samozřejmě zvyšuje pojistné náklady. Na lepší analýzu ale zatím neexistuje dostatečně velký počet požárů, aby měl statisticky vypovídající hodnotu (více o hašení požárů elektromobilů čtěte zde).

V neposlední řadě Allianz píše, že není dostatečně jasné, kdo má zodpovědnost za baterii. Životnost se obvykle uvádí na 8 až 10 let, při častém rychlonabíjení se zkracuje. „Kdo v takovém případě nese zodpovědnost?“ ptá se Allianz. Výrobce auta, nebo dodavatel baterie? To je pro pojišťovnu důležité. Životnost baterie snižuje i to, v jakém prostředí je auto používáno. Baterie je sice z velké míry chráněná proti vnějším teplotním vlivům, údaje z jedné americké studie však ukazují, že kapacita baterie u elektromobilu se snižuje rychleji v severněji položených státech s chladnějším klimatem.

I českým pojišťovnám zatím chybějí údaje pro stanovení přesné strategie, jak dlouhodobě nastavit ceny pojištění elektrických aut. „Do výpočtu pojistného za povinné ručení vstupuje mnoho proměnných,“ komentuje pro iDNES.cz mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek. „Zásadní vliv na cenu povinného ručení mají další vstupní parametry jako např. bonus či malus klienta, roční nájezd kilometrů, region aj. V případě elektromobilů je možné očekávat vývoj a rozdílné postupy pro stanovení pojistného. Zpočátku budou odvislé od průzkumu ceny oprav a náhradních dílů, a postupně i od zkušeností s likvidacemi konkrétních pojistných událostí.“

S tím souhlasí i Jan Marek z Generali České pojišťovny: „Situace kolem elektromobilů se postupně s jejich rostoucími počty na českých silnicích začíná jasněji vykreslovat. Co už na základě praxe, ale i zkušeností našich kolegů z evropských zemí, víme, je, že kvůli složitějším technologiím jsou u nich škody výrazně vyšší než u klasického automobilu. Je to dáno i tím, že elektromobily se pohybují hlavně ve městech, kde možnost mnohdy bleskové akcelerace dostává řidiče a jejich auta do poměrně složitých situací, následky nehod tak bývají větší právě kvůli tomu, že se stávají ve vyšší rychlosti. Proto z čistě matematického pohledu by naopak pojistné elektromobilů mělo být spíše vyšší než u vozidel s konvenčním pohonem. Nechceme negativně ovlivňovat tento segment vozidel s ohledem na jejich ekologický přínos (hlavně) ve městech, proto u nich držíme standardní sazby.“

Třetí velká pojišťovna na českém trhu, Kooperativa, situaci také sleduje, ale vzhledem ke stále nízkému počtu elektromobilů na českých silnicích nemá k detailní analýze dostatek dat. „Kromě uvedených vyšších nákladů na zásah hasičů předpokládáme rovněž vyšší náklady na opravy vozidel po nehodě, kdy je technologie opravy složitější, delší, a tedy i dražší (nutnost „bezpečnostního“ odstavení vozu před započetím opravy, nutnost výměny celé bateriové sady, apod.). To by se v budoucnu mohlo projevit i v sazbách pojištění takových vozidel. Obecně platí, že vybrané pojistné musí být postačující k tomu, aby z něj byly uhrazeny veškeré náklady související se škodou,“ dodává mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Elektrický přízrak Hyundaie hvězdou pražského Designbloku

Hyundai Ioniq 6 na Designbloku v Praze v říjnu 2022

Designérský dream team Hyundaie si už dávno hraje svou vlastní ligu. Jejich poslední kreace jsou...

OBRAZEM: Elektrohippie ID. Buzz je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen pokračuje v elektrifikaci své nabídky. ID. Buzz, který chce připomenout slavný služebák...

Novou nabíječku v Praze živí powerbanka z vysloužilých baterií Škody Enyaq

Na pražském Chodově využívají k dobíjení elektroautomobilů i recyklované baterie

VIDEO S dobíjením elektrických vozidel nově pomůže také speciální úložiště, které je sestavené z...

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

BMW ukazuje, že i poměrně velké a luxusní SUV může mít nízkou spotřebu ......

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky...

Nová sedmimístná škodovka je k vidění v Česku. Do kabiny jí nenahlédnete

Nová Škoda Vision 7S je jen několik málo dní k vidění ve Škoda Muzeu v Mladé...

VIDEO Škoda auto už tradičně představuje své studie v muzeu značky v Mladé Boleslavi. Od 15. září je tam...

Autozápisník: slovenský test přední brzdovky a český vynálezce porazil obra

Přední brzdové světlo, které testují na Slovensku, má chodcům signalizovat, zda...

VIDEO Letošní záři přineslo opět bohatou sklizeň zajímavých událostí z hlediska motorismu. Na některé z...

  • Nejčtenější

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Autozápisník: Lidové hyperferrari, havanizace podle BMW a ČEZký elektrovůz

Listopad přinesl z hlediska motoristů opět mnoho zajímavého. Kupříkladu velmi speciální ferrari, které vám nebudou...

Analýza italské autorenesance. Vrací se Lancia a Multipla ze Slovenska

Premium Objektem organických tvarů hodných geniálního šílence Colaniho, Zahy Hadid nebo Jana Kaplického startuje novou éru...

Ruská policie bude mít nedostatek aut, lady či moskviče nahradí škody

Ruské ministerstvo vnitra nedokázalo nalézt dodavatele 2800 nových aut, které nezbytně potřebuje pro hlídky dopravní...

Výročí nenápadné revoluce. E30 změnila nejen BMW, ale i jeho zákazníky

Druhá generace BMW řady 3 z roku 1982 je dnes považována za klasické BMW a současně je vyhledávaným „youngtimerem“. Ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...

Žena je pro mnohé příliš sexy, bývalí učitelé její odhalování nechápou

Říká si Ona Artist a na internetu pravidelně zveřejňuje sexy snímky. Pro mnohé už je to přehnané a především její...