Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla pojišťovat a zároveň neprodělat.

Crashtest elektromobilu Polestar 2 | foto: Polestar

Odhaduje se, že v roce 2030 by na světových silnicích mohlo jezdit až 100 milionů elektrických aut. Teď je to jen něco kolem 7 milionů. A pojišťovny musí řešit, jak se k nim v oblasti svého podnikání postavit.

Pojišťovna Allianz vydala zprávu Allianz Global Corporate & Specialty, kde v části zvané R-EV-OLUTION tvrdí, že v oblasti elektromobilů není jasně daná zodpovědnost za samotný produkt a za množství environmentálních a provozních rizik, kterými jsou hlavně bezpečnost a spolehlivost. „Budoucnost dopravy je jasně elektrická, ale přechod z fosilních paliv nebude snadný a povede k zásadní změně rizika pro výrobce automobilů, dodavatele i pojišťovny,“ říká studie. „Přestože je pojištění motorových vozidel pro elektromobily dobře zavedeno, z pohledu pojištění odpovědnosti za škodu existují rizika a výzvy. Je třeba je řešit.“

Allianz upozorňuje především na to, že v elektromobilech se kombinují technologie z jiných odvětví a používají se pro nové účely, což může přinést riziko závad a problémů s výkonem. Testy provedené Technologickým střediskem Allianz (AZT) ukázaly, že vysokonapěťové komponenty elektrických automobilů jsou dobře chráněné a při většině nehod nebudou zasaženy

Přesto náklady na opravy elektromobilů jsou v průměru vyšší než u konvenčních vozidel. „Pokud je třeba baterii vyměnit, je auto v podstatě bezcenné. K vyšším nákladům na opravy přispívá také nízký průměrný věk elektrických vozidel a skutečnost, že majitelé je mohou chodit opravovat pouze do značkových servisů,“ uvedl v zprávě Carsten Reinkemeye z AZT.

Další věcí, na kterou Allianz upozornila, jsou požáry. Neexistuje zatím žádná studie, která by dokazovala, že elektromobily hoří častěji než konvenční vozidla. Ovšem existují aspekty technologie, které by mohly představovat zvýšená bezpečnostní rizika, jako třeba vzplanutí jednoho segmentu baterie, které jako řetězová reakce přeskočí na další části. Navíc požár elektromobilu se hasí i 24 hodin, což samozřejmě zvyšuje pojistné náklady. Na lepší analýzu ale zatím neexistuje dostatečně velký počet požárů, aby měl statisticky vypovídající hodnotu (více o hašení požárů elektromobilů čtěte zde).

V neposlední řadě Allianz píše, že není dostatečně jasné, kdo má zodpovědnost za baterii. Životnost se obvykle uvádí na 8 až 10 let, při častém rychlonabíjení se zkracuje. „Kdo v takovém případě nese zodpovědnost?“ ptá se Allianz. Výrobce auta, nebo dodavatel baterie? To je pro pojišťovnu důležité. Životnost baterie snižuje i to, v jakém prostředí je auto používáno. Baterie je sice z velké míry chráněná proti vnějším teplotním vlivům, údaje z jedné americké studie však ukazují, že kapacita baterie u elektromobilu se snižuje rychleji v severněji položených státech s chladnějším klimatem.

I českým pojišťovnám zatím chybějí údaje pro stanovení přesné strategie, jak dlouhodobě nastavit ceny pojištění elektrických aut. „Do výpočtu pojistného za povinné ručení vstupuje mnoho proměnných,“ komentuje pro iDNES.cz mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek. „Zásadní vliv na cenu povinného ručení mají další vstupní parametry jako např. bonus či malus klienta, roční nájezd kilometrů, region aj. V případě elektromobilů je možné očekávat vývoj a rozdílné postupy pro stanovení pojistného. Zpočátku budou odvislé od průzkumu ceny oprav a náhradních dílů, a postupně i od zkušeností s likvidacemi konkrétních pojistných událostí.“

S tím souhlasí i Jan Marek z Generali České pojišťovny: „Situace kolem elektromobilů se postupně s jejich rostoucími počty na českých silnicích začíná jasněji vykreslovat. Co už na základě praxe, ale i zkušeností našich kolegů z evropských zemí, víme, je, že kvůli složitějším technologiím jsou u nich škody výrazně vyšší než u klasického automobilu. Je to dáno i tím, že elektromobily se pohybují hlavně ve městech, kde možnost mnohdy bleskové akcelerace dostává řidiče a jejich auta do poměrně složitých situací, následky nehod tak bývají větší právě kvůli tomu, že se stávají ve vyšší rychlosti. Proto z čistě matematického pohledu by naopak pojistné elektromobilů mělo být spíše vyšší než u vozidel s konvenčním pohonem. Nechceme negativně ovlivňovat tento segment vozidel s ohledem na jejich ekologický přínos (hlavně) ve městech, proto u nich držíme standardní sazby.“

Třetí velká pojišťovna na českém trhu, Kooperativa, situaci také sleduje, ale vzhledem ke stále nízkému počtu elektromobilů na českých silnicích nemá k detailní analýze dostatek dat. „Kromě uvedených vyšších nákladů na zásah hasičů předpokládáme rovněž vyšší náklady na opravy vozidel po nehodě, kdy je technologie opravy složitější, delší, a tedy i dražší (nutnost „bezpečnostního“ odstavení vozu před započetím opravy, nutnost výměny celé bateriové sady, apod.). To by se v budoucnu mohlo projevit i v sazbách pojištění takových vozidel. Obecně platí, že vybrané pojistné musí být postačující k tomu, aby z něj byly uhrazeny veškeré náklady související se škodou,“ dodává mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Žďárská firma otevřela nabíjecí stanici pro elektromobily, služba je zdarma

Nové nabíjecí místo před sídlem společnosti DEL je osazeno dvěma nabíječkami....

Inženýrská firma DEL ze Žďáru nad Sázavou otevřela před svým sídlem ve Strojírenské ulici nové...

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Komplexnost konceptu Tesly od počátku potvrzuje i budování sítě ultrarychlých...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také...

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl...

Strach z kolapsu: v USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto

VIDEO Přestože elektromobilů je v celkovém vozovém parku jen minimum, už dvě země řeší, že v určitých...

Nejrychlejší tesla za 2,8 milionu korun jezdila jen tři dny, pak vzplála

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život....

Čeští machři na elektromobily ladí baterie a počítají dojezd Porsche Taycan

Porsche Taycan Cross Turismo

VIDEO Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou. Svou projekční kancelář si nechal zapsat...

Jízdní řád Škody: tři další elektromobily, benzin ještě vydrží

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer vystoupil 24....

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 zvýšení podílu elektromobilů na prodejích v Evropě na padesát až...

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Tisíce koní ve smyku. Poláci oslavili výročí města závody v driftu

Polská Ketř (Kietrz) leží nedaleko českých hranic. Na oslavu sedmi set let toho nevelkého města se jeho představitelé...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...