Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro elektromobily zatím žádná taková omezení nebo předpisy neexistují. Přitom požár takového auta by v uzavřeném prostoru mohl mít fatální následky. Hasiči se proto chystají navrhnout nová pravidla pro elektrická auta.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Loni v listopadu proběhla médii zpráva, že 50 hasičů muselo v rakouském Tyrolsku tři dny likvidovat požár elektromobilu značky Tesla. Ten vzplanul po nárazu do stromu (více čtěte zde). Uhasit se ho sice podařilo celkem rychle, následně však musel být na 72 hodin uložen do vodní lázně, aby se zamezilo opětovnému vzplanutí. Nebyl to přitom jediný požár takového vozu.

Auta s pohonem na stlačený zemní plyn CNG nebo LPG z bezpečnostních důvodů nemohou parkovat v řadě podzemních garáží, pokud nejsou vybavené odpovídajícími technickými opatřeními na základě schválené projektové dokumentace, respektive podle podmínek stanovených v požárně bezpečnostním řešení konkrétní stavby. 

Elektromobily takový zákaz nemají, jakkoli by případný požár baterie elektrovozidla mohl například v garážích obchodního centra způsobit nemalé škody a obtížně by se v takovém prostoru hasil. Právě v takových místech přitom vznikají i nabíjecí stanice, stejně jako v podzemních garážích velkých kancelářských budov.

Ne zákaz, ale nová pravidla

Hasiči proto „zatroubili“ na poplach. Z iniciativy generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR vznikla pracovní skupina, která se zabývá prevencí a represí v souvislosti s elektromobilitou. „Součástí jednání této pracovní skupiny jsou samozřejmě také návrhy legislativní úpravy, metodiky postupů, případně tvorba a připomínkování technických norem ve vztahu k elektromobilitě,“ říká Nicole Studená, tisková mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS ČR).

V plánu rozhodně není zakázat elektromobilům vjezd do podzemních garáží. Problém totiž není pouze v samotných elektromobilech, ale také v provozování nabíjecích stanic. Auto by v podzemních garážích pravděpodobně nemohlo nijak fatálně havarovat, pravděpodobnější je zkrat nebo jiná technická závada při nabíjení. „Je nutné stanovit jasná pravidla, především pro dobíjecí infrastrukturu,“ vysvětluje Rudolf Kramář, vedoucí tiskového oddělení HZS ČR. 

„Například navrhujeme, aby nabíjecí stanice nestály na trasách únikových cest z garáží, nebo aby šly vypnout na dálku (napojení do systému vypínání elektrické energie objektu: CENTRAL STOP, TOTAL STOP). Vypínač umístěný přímo na stojanu může být v případě požáru nepoužitelný.“ 

Jako optimální se jeví umístění dobíjecích stanic v úrovni 1. nadzemního či 1. podzemního podlaží, avšak co nejblíže k výjezdu z hromadných garáží. To umožní, v případně hořícího elektromobilu, snadnější manipulaci z prostorů garáží.

Podle informací iDNES.cz se už objevují první případy, kdy správci nebo provozovatelé garáží na vlastní pěst vyhlašují zákazy parkování elektrovozidel včetně hybridů a také elektrokoloběžek a elektrokol a hlavně jejich nabíjení.

Od roku 2014 čeští hasiči vyjížděli k celé řadě požárů elektrických dopravních prostředků, v drtivé většině případů šlo o koloběžky, skútry či baterie elektrokol. Objevilo se několika požárů autobusů s elektrickým pohonem. 

Hořící elektromobily hasili pouze dva, šlo o vozy Škoda Eltra 151 (psali jsme zde), které se v omezeném množství montovaly na začátku 90. let, kdy se benzinový motor u Škody Favorit nahradil elektromotorem a sérií baterií. Případů požárů hybridů také není mnoho, fakticky to byly, až na jeden případ, pouze požáry provozních kapalin, při kterých se nevznítila baterie. Nejzávažnější byl požár plug-in hybridu v roce 2017, u kterého vzplála při dobíjení baterie. Šlo o automobil, kde byl hybridní pohon z těžko pochopitelných důvodů zkombinován s přestavbou na LPG.

Jak hasit elektromobil

Členem pracovní skupiny HZS ČR je i zástupce domácího výrobce Škoda Auto. Ta má vlastní hasičský sbor, který pracuje na postupu hašení elektromobilů, ve kterém by pak chtěla školit i ostatní profesionální hasiče. „Vypracovávají operativní karty pro záchranné sbory, aktivně se podílí na školeních o konstrukcích a složení baterií a zabývají se metodikou hašení a taktikami zásahů,“ potvrzuje Pavel Jína ze Škoda Auto Česká republika.

Hašení elektromobilu totiž není jednoduché. Problémem je hlavně baterie. Navíc vlastní baterie elektroauta je uschována v ochranném obalu, který baterii chrání především před mechanickým poškozením článků. „Baterie obsahuje lithium, které je vysoce reaktivní kov. V baterii je obsaženo ve formě sloučenin, ale je opravdu vysoce reaktivní, včetně elektrolytu a při hoření probíhají různé chemické reakce, takže průběh hoření je specifický,“ popisuje velitel hasičů Škody Auto Stanislav Cihelník. 

„Ale podařilo se nám vymyslet technologii, jak takový požár efektivně a rychle uhasit. Zatím je tento technologický postup ve fázi testování a přípravě metodických listů pro ostatní hasiče, proto o něm nemůžeme prozradit víc.“

„Nestačí baterii jen polít vodou,“ dodává Rudolf Kramář. „V současné chvíli spočívá taktika zásahu v měření teploty baterie termokamerou a hasební zásah se provádí standardním způsobem, tedy ochlazováním vodou. Takže nejprve uhasíme viditelný požár samotného vozidla, přemístíme vozidlo na volné prostranství a případný neustávající či opakovaný požár akumulátoru řešíme ponořením vozidla do kontejneru s vodou,“ popisuje.

Asi před rokem ukázali hašení elektrifikovaného vozu v praxi hasiči v Nizozemska:

Pokud nedošlo k požáru vlastní trakční baterie, doporučení je ochlazovat ji, aby nedošlo k nastartování reakce baterie a jejímu požáru. V rámci zkoušek hasiči testují ještě jiný postup, při kterém je nutné se k samotné baterii dostat, protože je uložena v obalu, který ji chrání před poškozením a před nárazem. 

„Po překonání této překážky pak použili speciální hasicí směs s neutralizačními činidly a následně baterii dále chladili. Od většiny výrobců je však zakázáno narušování krytu baterií, takže takový postup běžně nepoužíváme. Specifický problém elektrické baterie však není pouze lithium a její elektrolyt, ale i akumulovaná energie uložená v baterii, která vyžaduje specifické postupy vedení zásahu jednotkami požární ochrany. Také není zanedbatelné, že v případě hasební vody od baterií je voda kontaminovaná specifickou chemií, podle vlastního složení elektrolytu,“ vysvětluje Kramář.

Sám výrobce elektromobilů Tesla dodává záchranným složkám popis instrukcí, jak požár hasit. Nejde jen o způsob likvidace samotného požáru, nutné je i použití speciálních ochranných pomůcek kvůli toxickým výparům z baterií. Vůz se následně musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku, nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů (čtěte dále).

Kam s ním

Problém s likvidací elektrovraku

Uhašený elektromobil je problémem i následně. Zlikvidovat ho umí jen specializované firmy, kterých je málo. Po nehodě Tesly v Rakousku loni v říjnu vyvstal problém: žádná firma zabývající se recyklací v celém Rakousku nechtěla lithium-ionovou baterii o hmotnosti 600 kilogramů zlikvidovat. Nakonec se po dlouhém pátrání našla v Tyrolsku. Firma SEDA-Umwelttechnik GmbH z Kössenu ji tehdy převzala k „výzkumným a vývojovým účelům“. V tiskové zprávě uvedla: "O dalším postupu bude po dohodě s firmou Tesla zachována diskrétnost.“ Rakouská firma zabývající se recyklací působí celosvětově, specializuje se na likvidaci automobilů. Podle informací rakouského rozhlasu ORF pracuje společně s Teslou na budoucím řešení likvidace baterií z elektromobilů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

GLOSA: Bez plánování to nepojede, pane řidiči! Jak se změní život s elektroauty

Tak se děti dobře dívejte, jak se dobíjí auto, v životě se vám to bude hodit…

Pro nekoordinované lidi žijící z hodiny na hodinu, ty, kteří nevědí, co bude zítra, přestane být s...

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Aktivisté se snaží narušit zahájení autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

VIDEO Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců...

Zákaz benzinových aut. Které strany se ho bojí a které mu chtějí jít naproti

ilustrační snímek

VIDEO Už za 14 let má podle plánů Evropské komise skončit prodej nových aut se spalovacími motory. Vozy...

USA vyšetřují autopiloty vozů Tesla, vrážely do zaparkovaných záchranek

ilustrační snímek

Regulátoři ve Spojených státech zahájili oficiální vyšetřování poloautomatického systému řízení aut...

VW představil malý elektromobil za půl milionu, dostane dvojče od Škody

Volkswagen ID. Life při premiéře na autosalonu v Mnichově

Německý automobilový koncern Volkswagen dnes představil podobu malého elektromobilu ID. LIFE, který...

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech prodeje. Firma proto...

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak...

VIDEO: Hasiči z celého Česka soutěžili v porcování aut

Třináct týmů dobrovolných a 17 týmů profesionálních hasičů z celého Česka soutěžilo na pražském Výstavišti ve...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Vyhrajte 1 000 Kč na kočárky a další dětské zboží od ovocných příkrmů Deva
Vyhrajte 1 000 Kč na kočárky a další dětské zboží od ovocných příkrmů Deva

Společnost Deva Nutrition, český výrobce vysoce kvalitních dětských příkrmů, pro nás připravil soutěž o vouchery v hodnotě 1 000 Kč!

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...