Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí

  12:24aktualizováno  20:03
Členské státy Evropské unie váhají, zda podpořit dodatečná cla na elektromobily vyráběné v Číně, která mají platit od 5. července. Němci jsou proti, Francouzi pro a Češi zatím nevědí. Pro Brusel je problém získat shodu pro svůj zatím největší obchodní případ. V případě, že cla začnou platit, hrozí Peking rozsáhlými odvetnými opatřeními.

Evropská unie zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, uvedla Evropská komise (EK). Cla budou platit od pátku 5. července. Spolupracující automobilky budou platit méně. Komise již dříve uvedla, že půjde o prozatímní dodatečná cla, která se budou vybírat navíc k desetiprocentnímu clu, které už platí. V posledních týdnech ještě probíhala jednání s čínskými úřady, žádného zásadního průlomu nicméně dosaženo nebylo.

Yangwang U9 na autosalonu v Pekingu

Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta, u automobilky Geely 19,9 procenta a u automobilky SAIC pak 37,6 procenta.

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti je 37,6 procenta. Cla se dotknou též modelů Tesly, stejně jako BMW a dalších západních automobilek, které vyrábějí v Číně.

Souhlasíte s uvalením dodatečného cla na auta z Číny?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 11. července 2024. Anketa je uzavřena.

„Ve srovnání se sazbami zveřejněnými 12. června byla prozatímní cla upravena mírně dolů na základě připomínek k přesnosti výpočtů předložených zúčastněnými stranami,“ uvedla Evropská komise.

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

„Dnes, devět měsíců po zahájení antisubvenčního řízení, uvalila Evropská komise prozatímní vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektromobilů (BEV) z Číny. Na základě vyšetřování dospěla komise k závěru, že hodnotový řetězec BEV v Číně těží z nespravedlivých dotací, které pro výrobce BEV v EU představují hrozbu hospodářské újmy,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy.

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

„Tato prozatímní cla budou platná od 5. července po dobu nejvýše čtyř měsíců. V tomto časovém rámci musí být přijato konečné rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU,“ dodala EK. Následně by podle ní přijatá cla platila pět let.

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Jak již dříve informovaly světové agentury, automobilky se v důsledku zavedení cel připravují na nové náklady v řádu miliard dolarů. Podle analytiků by takové opatření mohlo zpomalit jejich evropskou expanzi.

O zavedení prozatímní cel budou v příštích dvou dnech hlasovat jednotlivé členské státy písemně, a to prostou většinou. Toto hlasování nicméně není právně závazné, má jen poradní funkci. Mezitím budou i nadále probíhat debaty s čínskou vládou, ale i diskuse s jednotlivými státy nynější sedmadvacítky.

Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW

České „nevím“

Německo, jehož automobilky loni třetinu prodeje uplatnily na čínském trhu, chce podle vládního zdroje uvalení cel zastavit. Naopak Francie patří mezi jejich nejtvrdší zastánce. Podle neformálního průzkumu agentury Reuters mezi vládami zemí EU však většina zemí stále zvažuje pro a proti této eskalující obchodní roztržky.

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

EU zahájila vyšetřování bez stížnosti ze strany průmyslu, což je první takový obchodní případ tohoto druhu. Německá automobilka Volkswagen varovala, že evropský automobilový průmysl tento krok neposílí.

„Načasování rozhodnutí Evropské komise škodí současné slabé poptávce po elektroautech v Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad jakýmkoli přínosem pro evropský a zejména německý automobilový průmysl,“ citovala agentura Reuters mluvčího největšího evropského výrobce automobilů Volkswagen.

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

Automobilky se v důsledku toho připravují na nové náklady v řádu miliard dolarů. Podle analytiků by takové opatření mohlo zpomalit jejich evropskou expanzi.

Členské státy EU budou v říjnu také hlasovat o tom, zda EK na konci svého vyšetřování navrhne víceletá cla. Ta by byla zablokována, pokud by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná většina nejméně 15 zemí, které představují 65 procent obyvatel EU.

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

Francie, Itálie a Španělsko, tedy země, ve kterých žije celkem 40 procent obyvatel EU, sdělily, že by cla podpořily. „Evropa se musí bránit, pokud jsou naše firmy poškozovány a nekonkurují si za rovných podmínek,“ uvedlo španělské ministerstvo hospodářství.

Česká republika, Řecko, Irsko a Polsko však podle oficiálních a vládních zdrojů agentury Reuters o otázce stále jednají. Belgie má jen prozatímní vládu a nizozemská vláda se utvořila teprve tento týden.

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

Čína opakovaně vyzvala EU ke zrušení cel a vyjádřila ochotu jednat. Peking se nechce zaplést do další celní války, protože ho stále tíží americká cla, která na jeho zboží uvalila administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tvrdí, že pokud celní válce nastala, podnikne všechny kroky na ochranu čínských firem.

Podle mnohých komentářů přibývající protekcionistické kroky EU vyvolávají protiopatření ze strany Číny. I evropské automobilky se nyní obávají odvety. Podle eurokomisaře pro obchod Valdise Dombrovskise ale neexistuje žádný důvod, aby Čína odvetná opatření nyní zavedla. Dombrovskis to řekl v rozhovoru s agenturou Bloomberg.

Čínská automobilka Nio již v reakci na zavedení cel uvedla, že by mohla upravit ceny svých vozů v Evropě. Společnost nicméně doufá, že se podaří s EU dosáhnout dohody ještě předtím, než by měla být od listopadu zavedena cla definitivní.

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie

Studie: cla se minou účinkem

Dodatečná prozatímní cla by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza nizozemské banky ING.

Plán zakázat prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 se podle autorů i bez nového opatření potýkal se zásadními překážkami. „Dodatečné poplatky za dovoz čínských elektromobilů by mohly dostupnost většího množství cenově dostupnějších modelů v Evropě ještě více oddálit,“ píší analytici banky. A dodávají, že elektromobily jsou pro průměrného spotřebitele v EU stále příliš drahé.

Například nový elektromobil MG4 od čínské automobilky SAIC vyjde německého spotřebitele na 34 900 eur (téměř 870 000 Kč), zatímco v Číně stejný vůz vyjde na 109 800 jüanů (350 000 Kč). Nicméně i více než dvojnásobná pořizovací cena čínského modelu v Německu je výrazně pod průměrem EU, kde většina prodávaných elektromobilů stále patří do kategorie prémiových vozů.

„Na cenově dostupnější elektromobily stále čeká velká skupina soukromých spotřebitelů. Nová opatření nepomůžou ani podpoře stále pomalého nárůstu přijímání elektromobilů, ani snaze vyrovnat podmínky pořízení elektromobilů s vozy se spalovacími motory,“ dodali autoři. Pokud se cena ještě zvýší, nástup elektromobilů se podle nich ještě více zpomalí.

Nová cla přitom podle analýzy ani nezabrání zaplavení unijního trhu čínskými bateriovými vozy. Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. „Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo,“ uvedli analytici.

Postupně ale roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Cla sice růst jejich zastoupení na trhu zpomalí, ale rozhodně ho podle autorů nezastaví. „Vzhledem k vysokým maržím, které mohou dosahovat 40 až 50 procent, mají stále prostor snižovat ceny,“ domnívají se.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Vy nám auta, my vám sýry. Čína zvažuje cla na mléčné výrobky, míří i na Česko

Evropské mléčné produkty v pekingském supermarketu (13. června 2024)

Čína zahájila antisubvenční vyšetřování dovozu mléčných výrobků z Evropské unie, oznámilo čínské...

Brusel navrhuje snížit cla na elektroauta z Číny, slevu dostane i Tesla

Útroby elektrického modelu Tang

VIDEO Evropská komise navrhla úpravu dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie....

Čínská firma tvrdí, že má nejrychleji se nabíjející baterii pro elektromobily

Zeekr 001 je dalším příspěvkem do změti čínských elektromobilů. Na mušce nemá...

VIDEO Čínský výrobce elektromobilů Zeekr tvrdí, že jeho nová baterie pro elektromobily se nabíjí rychleji...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Dohady o mokrý hadr. Žhavé téma supernabíječek Tesly pálí i Muska

Supercharger je prý dnes americkým standardem nabíjení. Ovšem standardem, který...

Když jde o zkrácení doby nabíjení, je každý trik dobrý. Alespoň tak si to myslí majitelé vozů...

Číňané houfně kupují elektroauta. Nejde o ekologii, je to hlavně výhodné

Čekají na export. Čínské elektromobily čekají v přístavu v Lien-jün-kangu na...

Čína tak trochu klame tělem. Je druhou největší ekonomikou na planetě, zároveň ale i největším...

Elektroauta se pečovatelům prodraží, ani s dotací se jejich koupě nevyplatí

Ne vždy vyhovují Elektroauta a hybridy mají nejen pro pečovatelky z menších...

O „svatého“ tažení Evropské unie proti autům se spalovacími motory už jsou zapojeni i tuzemští...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...