Za kolik jezdí nafta?
Během týdenního testu jsem se silným dieselem jezdil za zhruba šest až sedm litrů, většinou, pravda, po městě a párkrát po dálnici. Což mě mírně zklamalo, redakční kolega jezdí se slabší verzí 110 kW za čtyři, když sviští z Krkonoš do Prahy. Není s motorem něco špatně?
„Kolega má asi manuál, že? Vy máte automat. Navíc je zima, máte čtyřkolku, která, i když se na suchu nepřipojuje, pořád ji vezete v autě, a to je nějakých 60 kilo navíc v podobě rozvodovky, kardanu… Navíc máte silnější motor, ten sám o sobě má o litr větší spotřebu, a když se všechno sečte, řekl bych, že to celkově sedí,“ uklidňuje mě Filip Želivský.
„Záleží taky, jaké palivo tankujete,“ říká a já tuším, kam míří. „Chce to aditiva?“ ptám se. „Vůbec ne! Ani aditivovanou, ani takzvaně prémiovou naftu. Tankujte u EuroOilu naftu bez biosložky a máte po starostech. (Síť EuroOil patří státnímu podniku Čepro, pozn. red.). Občas si někdo stěžuje, že mu auto startuje dlouho, nechce chytnout; často mi lidé říkají, že tankovali prémiovou naftu. Jenže té se prodává méně, dlouho leží v zásobníku, degraduje. Každý, komu jsem řekl, aby natankoval u EuroOilu, byl spokojen, problémy se vyřešily. Jednomu zákazníkovi, kterému mlátily vstřikovače při detonačním spalování – znělo to, jako když mlátíte kladivem – jsem radil buď vyměnit vstřiky, nebo zkusit jiné palivo. Udělal to druhé a bylo po problému; ušetřil 50 tisíc,“ uzavírá technik.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů |
A jak je na tom motor s výměnami oleje? „Má proměnný interval, 30 tisíc km nebo dva roky, podle toho, co nastane dřív,“ říká expert. Co říká na častá doporučení nezávislých mechaniků zkrátit intervaly na polovinu? „U těchto moderních motorů se vstřikováním commonrail bych do nájezdu 90 tisíc km klidně měnil po 30 tisících, a pak přešel na 15tisícový interval. Zkrácení rozhodně ničemu neublíží, jen prospěje. Ale i když ho zkrátíte, rozhodně pořád dávejte long-life olej, žádný jiný ne. V commonrailech už oleje tolik nestárnou jako v předchozích motorech čerpadlo-tryska (PD), záleží mnohem víc na stylu jízdy. Když budete jezdit rychle, řídicí jednotka bude zaznamenávat vysoké teploty motoru a oleje, vypočítá, že máte měnit třeba už po 20 tisících. Nebo když budete jezdit kolem komína a olej se ani neohřeje, auto to taky zaznamená a interval vám zkrátí,“ dodává Filip Želivský.