Pohled experta z AAA Auto
Trojkovou oktávku jsme nechali okomentovat také Jindřicha Topola z AAA Auto. „Po faceliftu dnes koupíte už zhruba od 150 tisíc a po příchodu čtvrté generace pro mnohé představuje asi jedno z posledních snesitelných aut bez upatlaných dotykových obrazovek a zamrzajících infotainmentů, kterými se ovládá už snad úplně všechno.“
![](http://1gr.cz/fotky/idnes/23/031/vidw/IRO99f44d_img_20230116_112005.jpg)
Pod tímto krytem se nachází radar, sloužící k detekci překážek a adaptivnímu tempomatu. Mívá občas výpadky, když mu výhled omezí sníh nebo hustý déšť, někdy si také splete hýbající se větve s chodcem - a šlápne do brzd. Jindy může zpanikařit, když se vrátí odražený signál v tunelu nebo při jízdě příliš blízko svodidel, pak si auto myslí, že je tam překážka a zpanikaří. Majitelé na systém občas nadávají, faktem ale je, že i kdyby desetkrát zasáhl zbytečně, může to bohatě vynahradit, když sám auto zastaví před chodcem, který vběhl do cesty či autem, jež před vámi zastavilo na fleku ve chvíli, kdy jste se zrovna podívali do zrcátka.
Nejdostupnější kusy s cenovkami do čtvrt milionu jsou podle Topola pochopitelně buď hodně ojeté vysloužilé služebáky anebo krajně nezajímavé chudě vybavené exempláře s nejslabšími motory. „Přesto si podle našich zkušeností i tyto ojetiny v bazarech kupce v poslední době nacházejí snadněji než bývalo zvykem v překovidových letech, kdy byl těchto ojetin na trhu velký přetlak.“
Většinu nabídky podle odborníka z AAA Auto tvoří tuctové kusy s motorem 1.6 TDI a ve výbavě Ambition, často v nemetalickém laku a s plechovými koly, tedy typická specifikace z velkých firemních flotil. „Takové ojetině nezbývá než zaujmout kupujícího příznivou cenou. S atraktivnějšími a lépe vybavenými dvoulitrovými TDI je to jiná písnička, ty nemají důvod se cenově podbízet a zájemce si na aspoň trochu solidní kus musí připravit alespoň čtvrt milionu. V době uvedení trojkové octavie málokdo čekal, že by se v ní osvědčila benzínová dvanáctistovka, o faceliftovém 1.0 TSI ani nemluvě. Přitom jsou to dobře prodejné, příjemně jezdící a překvapivě spolehlivé motorizace, jimiž vybavené octavie zklamou snad jen horší úrovní výbavy.“
Po faceliftu
Při představení „čtyřokého“ faceliftu se mnozí spíš chytali za hlavu, než že by jim původní konzervativní příď ze dne na den morálně zastarala. Perspektivní pětiletý kus dnes seženete zhruba od 300 až 350 tisíc. „Faceliftovaná trojková octavia s LED světlomety je dnes znalci považována za ojetinu, o které se za pět let bude mluvit jako o bazarové modle, kterou už se v rozumném stavu skoro nepůjde sehnat. Což se přesně už stalo u předchozích generací tohoto bazarového bestselleru. Okolo praktických a úsporných aut, která lze udržet v provozu s nízkými servisními náklady, bude v budoucích letech v bazarech stále větší tlačenice,“ komentuje Jindřich Topol.
Přetlak aut z ukončených krátkodobých operativních leasingů podle experta na ojeté vozy tlačil v předcovidových letech ceny trojkových octavií razantně dolů (než je pocovidový nedostatek aut zase vytlačil výš) a v segmentu zánovních ojetin z nich tehdy učinil velmi výhodnou koupi. „Týkalo se to ale spíš jen základních fleetových specifikací, zatímco vyšší stupně výbav a také čtyřkolky si vzhledem k menší tržní nabídce drží cenu lépe. Za pohon všech kol si oproti předokolkám připlatíte v průměru okolo 40 tisíc, je jím ale vybavena jen necelá desetina ojetých oktávek a v českých bazarech je to tradičně nedostatkové zboží, zejména teď v zimních měsících,“ upřesňuje Topol.
Za dobře vybavený kus s rozumným nájezdem si prodejci obvykle řeknou alespoň o 400 tisíc a rozhodně nemívají problém jej na trhu rychle udat. „Současná móda sice diktuje pořídit si SUV, jenže pokud preferujete nenápadnost a ryzí praktičnost, bude pro vás Octavia 4×4 i ve třetí generaci bazarovým ideálem.“