Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čtvrtá Octavia je čtyřletá, ojetiny jsou od 400 tisíc. Pozor na infotainment

Čtyřková octavia mela premiéru před čtyřmi lety, 11. listopadu 2019. Teď už jsou běžně k mání z druhé ruky, nejlevnější kusy pořídíte kolem 400 tisíc. Na trhu ojetin je čtyřkových octavií přes tisíc. Roční stojí 800 tisíc korun, tříletá polovinu.

Přesně před čtyřmi lety, v polovině listopadu 2019 se v Praze představila čtvrtá generace Škody Octavia. Až stojí na technice předchůdkyně, je úplně jiným autem. Hlavně uvnitř – přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů a naopak dostala obří tablet, místo budíků nastoupily displeje, na cestu svítila chytrá LED světla.

„Kvůli epidemii covidu-19 a následné krizi v dodávkách čipů však byl start novinky hodně opožděný a do světa bazarů se ve větších počtech dostává teprve nyní,“ uvádí PR manažer AAA Auto Roman Švidrnoch. „O velmi pozvolném startu nejlépe svědčí prodejní čísla – během necelých prvních čtyř let výroby bylo na českém trhu registrováno 65,5 tisíce Octavií IV.; například v loňském roce 2022 to bylo 14 tisíc kusů. Pro srovnání, předcovidová čísla byla dvojnásobná – v roce 2017 zaznamenaly statistiky 27 tisíc registrací. Na sekundární trh se tak logicky auta dostávala o to pomaleji – nákupy totiž nemohly uskutečnit hlavně firmy, od nichž se pak roční, dvou a tříleté ojetiny dostávají do autobazarů.“

Octavii třetí generace je deset let, ojetá je sázkou na jistotu

V současné době je tak na českém inzertním trhu na výběr z více než jedenácti set čtyřkových octavií. „Cenový medián letošních ojetin je téměř 800 tisíc korun, s nájezdem pouhých 8,5 tisíce km – jsou to totiž téměř nové vozy. U ročních ojetin už mediánová cena klesá na 672 tisíce (20 200 km), u dvou až tříletých k 600 tisícům (40 tisíc km). Nejstarší čtyřkové octavie z roku 2020 mají najeto kolem 90 tisíc km a jejich cenový medián je 446 tisíc korun,“ vyplývá z analýzy tuzemského inzertního trhu, provedeného experty AURES Holdings, provozovatele největší české sítě autocenter AAA AUTO.

Samotné AAA AUTO má momentálně skladem 63 kusů octavií IV. generace, většina z nich byla vykoupena v poslední době „Po relativně pomalém rozjezdu prodejů se čtyřková octavie konečně začíná do bazarů dostávat ve větším počtu. Někdejší výpadky výroby a dlouhé dodací lhůty jsou už zapomenuty,“ říká expert AAA AUTO Jindřich Topol, podle nějž tuzemská jednička AAA AUTO prodala dosud v Česku 600 nejnovějších octavií, další stovku pak v Polsku a na Slovensku. „Šedesát procent z nich mělo karoserii kombi, tři čtvrtiny všech aut mělo vyšší výbavy Style nebo Style Plus, 25 procent tvořily verze RS. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 55:45 procentům. Průměrný nájezd čtyřkové octavie byl 26 tisíc kilometrů, cena pak o 12 tisíc překročila hranici 700 tisíc korun,“ vypočítává Jindřich Topol.

Premiéra Octavie proběhla ve velkém stylu

Jestliže u předchozích generací platil za nejoblíbenější bazarovou volbu naftový dvoulitrový kombík, u „čtyřky“ už to tak jednoznačné není – velké oblibě se podle AAA Auto těší i benzinová patnáctistovka a do prodejů tu už promlouvaly i hybridy. „Konkrétně v prodejích vedlo (41 %) dieselové 2.0 TDI (základem je verze s 85 kW, nahrazující dřívější 1.6 TDI), plných 38 procent prodejů však v AAA AUTO tvořila benzinová 1.5 TSI, dvanáct procent pak silnější 2.0 TSI. Pouze necelá tři procenta aut měla pod kapotou nejslabší tříválcový agregát 1.0 TSI, dvojnásobný zájem byl zato o plug-in (zásuvkové) hybridní provedení iV. Pouhých 11 procent zákazníků volilo verzi s pohonem všech kol 4×4,“ vypočítává Švidrnoch. „Tak malý počet může leckoho mrzet, ale je to bohužel daň za tlak na snižování emisí. A lepší už to nejspíš nebude,“ říká Topol.

Octavia RS je nejlepší benzinová. Nejsilnější TDI sluší Scoutu

„Musím vyzdvihnout úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusejí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit, díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů. Motory se zatím jeví jako servisně velmi robustní, sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje,“ cituje Topol ze zkušeností s motory.

Nová Octavia v akci. Nejlepší a nejdůležitější škodovka má Superb na dosah

Ne vše je však na škodovkách tak povedené jako mechanika. „Zlobí zamrzávající infotainment, což je o to horší, že spoustu funkcí nelze ovládat jinak než přes něj. Problémy se objevují také u aktualizací řídicích jednotek, které při nich dokážou i úplně zkolabovat. Infotainment také vyžaduje nespočet aktualizací,“ upozorňuje Jindřich Topol slabší stránky poslední generace octavie a zdůrazňuje nutnost důkladné prověrky servisní historie. „Převážná většina ojetin má totiž za sebou minulost služebního auta, a některé leasingové společnosti se v zájmu úspory nákladů mohly k pravidelnému servisu stavět trochu zdráhavě,“ doplňuje.

Nejdůležitější škodovka se představila před 25 lety. Octavii křtili v Praze

Nejlevnější kusy Škody Octavia IV. aktuálně v inzerci uvidíte s cenovkou těsně pod 400 tisíc korun, na většinu ojetin je ale zatím potřeba alespoň půl milionu. „Přestože poslední oktávka řadu zájemců zpočátku spíše odrazovala, v bazarech v budoucích letech tradičně půjde o jeden z nejprodávanějších modelů, který bude pro spoustu zákazníků jasnou volbou,“ uzavírá Jindřich Topol z AAA AUTO.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

Elektrické octavie nakonec do Paříže dorazily. Jiné, než byste čekali

Octavia s elektrickým pohonem je zatím v nedohlednu, na letošním pařížském autosalonu se přesto objevila. A to dokonce dvakrát, ale mimo hlavní expozici Škodovky. Kromě kombíku dorazil i sedan....

16. října 2024,  aktualizováno 

Parkování elektroaut zdarma v Praze skončí. Bude se investovat do nabíječek

Kolik zaplatí elektromobily za parkování v Praze od ledna, se ještě neví, zadarmo to ale nebude. Rozhodnutí, jak to přesně bude s bateriovými auty v Praze od ledna příštího roku, ještě nepadlo.

16. října 2024

Pojďte na večerní návštěvu pařížského autosalonu. Uvidíte autům pod kůži

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon otevřel v úterý 15. října pro veřejnost. Automobilový veletrh s nejdelší tradicí (poprvé se konal v roce 1898) se koná každé dva roky. Po letech útlumu je zas plnohodnotným...

15. října 2024

Škoda má nové malé SUV. Kylaq vyrábí pro nejslibnější mimoevropský trh

Automobilka Škoda Auto vyvinula malé SUV Kylaq. Je určené pro největší mimoevropský trh značky, Indii. S novým modelem vstoupí značka do oblíbeného segmentu vozů s délkou pod čtyři metry, který tvoří...

15. října 2024  14:28

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...