Neděle 22. května 2022, svátek má Emil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 22. května 2022 Emil

Citroën vymýšlí, jak dohnat komfort bez ztracených koulí

Citroën se po šedesáti letech loučí s unikátním hydropneumatickým odpružením. Superpohodlné podvozky, které dávaly velkým korábům francouzské značky charakter, používají technologii, která je moc drahá. Firma představila balík řešení, které mají komfort slavných zelených koulí nahradit. Ale je to trochu placebo.

Prototyp Citroënu C4 Cactus ukazuje nová řešení, kterými chce automobilka uspokojit zákazníky vyhledávající jízdní komfort, který značku proslavil. | foto: Citroën

Jediným citroenem, který má dnes na podvozku charakteristické zelené koule hydropneumatického odpružení (jak to funguje, čtěte zde), je dosluhující C5 a tu se dnes značce zrovna nedaří prodávat i přes obrovské charisma a nezaměnitelné jízdní vlastnosti.

Typické pro hydropneumatické odpružení v podání Citroënu jsou zelené koule plněné hydrualickým olejem a dusíkem.

Žádná převratná technická kouzla nečekejte. Řešení, mající zajistit komfort i po opuštění proslavené a léty prověřené technologie, musí být hlavně laciné, aby se dalo použít napříč modelovou řadou, která je dnes tvořena spíše menšími auty.

Citroën tak ve svém prohlášení používá i tak bizarní obraty, jako je „komfort v duši“. Ten mají zajistit asistenční systémy ulevující řidiči od zátěže při řízení. Stres má odstranit například pomocník pro rozjezd do kopce, hlídač mrtvého úhlu nebo automat obsluhující dálková světla. Citroën se tak snaží „znovu udat“ dnes běžná řešení.

Značka zmiňuje také přínos rozložení ovládacích prvků a velkých dotykových displejů pro pohodu řidiče. To je trochu diskutabilní, ve většině aut napříč automobilovým trhem jsou totiž „dotykáče“ spíš k zlosti (více zde). Ovládat komplikovaná rozsáhlá menu za jízdy není úplně jednoduché a pro lidi v pokročilém věku, kteří nejsou srostlí s moderními přístroji, je jejich obsluha často spíše velmi stresující.

Jako příspěvek k novému pojetí komfortu v podání Citroënu řadí značka třeba i velké čelní okno pouštějící do kabiny více světla nebo velký kufr, díky kterému není nakládání zavazadel spouštěčem stresu.

Citroën přichází i s několika novými prvky, které mají vylepšit komfort, ale šli na to nejen od náprav a odpružení. Postavili na to speciální prototyp bizarního Citroënu Cactus, na kterém použili více než třicet nových, patentem chráněných řešení zaměřených na komfort. Všechna prý byla vyvinuta tak, aby byla použitelná jak z hlediska vyrobitelnosti, tak výrobních nákladů pro celou modelovou řadu značky.

Materiály výplní sedadel mají tvarovou paměť, díky které se dokonale přizpůsobí tělu každého pasažéra.

Výplně jsou vyrobené z pěn různých hustot a tvrdostí a jsou použité podle toho, kterou část těla podpírají.

Už tak měkké a hodně polštářovité sedačky ještě vylepšili speciálními výplněmi, které mají výrazněji pohlcovat vibrace a lépe podpírat tělo. Vývojáři se inspirovali ortopedickými matracemi do postele. Výplně jsou vyrobené z pěn různých hustot a tvrdostí a jsou použité podle toho, kterou část těla podpírají. Materiály mají tvarovou paměť, díky které se dokonale přizpůsobí tělu každého pasažéra.

Fotogalerie

Jen pro doplnění: sedačky jsou u aut nečekaně složitým a drahým prvkem. Německá značka Opel uvádí, že vývoj sedadel pro aktuální generaci modelu Astra trval stejně dlouho jako vývoj celého vozu. Jejich cena tvoří podle neoficiálních informací až čtvrtinu výrobních nákladů vozu.

Na vnímání komfortu se kromě vibrací výrazně podílí také zvuk. U aktuálního Citroënu C4 Picasso vývojáři proto vylepšili komfort zvaný odborně NVH (Noise, Vibration and Harshness – hluk, vibrace a rázy). Upravili uchycení předního pomocného rámu nápravy, na zadní zavěšení pak přidali speciální podložky pohlcující hluk.

Dalším krokem k izolaci posádky od vibrací je použití lepidla místo svařování. Citroën na to vyvinul speciální postup. Zvýší se tak tuhost karoserie (v průměru o 20 procent) bez zvýšení hmotnosti. Kilogramy navíc totiž také komplikují ladění podvozku pro ideální komfort. Citroën také něco ušetří, protože oproti svařování je lepení levnější. Lepidla se dnes při výrobě aut používají stále častěji. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Lepidlům ustupují svářečky a nýtovačky i ve výrobě letadel (více čtěte zde).

Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.
Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.
Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.

Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.

Něco úplně nového, co má výrazně přispět ke zvýšení komfortu konvenčních podvozků citroënů, ovšem vývojáři přeci jen představili. Podle prozatím velmi obecného popisu a uveřejněných fotografií má jít o hydraulické dorazy tlumičů integrované přímo do tlumiče. Podvozkáři do tlumiče vecpali rovnou dva takové tlumiče: jeden pro maximální kompresi, druhý pro nejvyšší odskok.

Dorazy zamezují tvrdým nárazům při maximálním stlačení tlumiče a běžně bývají z gumy. Ty ovšem v mezních polohách zbrzdí pohyb rázem. Progresivní hydraulické dorazy Citroënu začnou postupně plynule brzdit tlumič dříve a zbrzdění pohybů náprav vůči karoserii je měkčí.

Citroën chystá pro své vozy speciální tlumiče zvyšující komfort.
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Ženy zůstanou po nehodách uvězněné ve vracích častěji než muži

U žen je zhruba dvakrát větší pravděpodobnost než u mužů, že po havárii zůstanou uvězněné ve vozidle. Liší se také typ...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Třicetiletá škodovka na výletě Evropou. Favorit nás okouzlil

Před třiceti lety, v dubnu 1992 představila Škoda občerstvený favorit. Tehdejší jediný model mladoboleslavské...

Německý sedlák žaluje Volkswagen, prý mu kazí podnikání změnou klimatu

Soud v západoněmeckém Detmoldu začal řešit spor mezi soukromým zemědělcem Ulfem Allhoffem-Cramerem a automobilkou...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...