Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citroën vymýšlí, jak dohnat komfort bez ztracených koulí

Citroën se po šedesáti letech loučí s unikátním hydropneumatickým odpružením. Superpohodlné podvozky, které dávaly velkým korábům francouzské značky charakter, používají technologii, která je moc drahá. Firma představila balík řešení, které mají komfort slavných zelených koulí nahradit. Ale je to trochu placebo.
Prototyp Citroënu C4 Cactus ukazuje nová řešení, kterými chce automobilka...

Prototyp Citroënu C4 Cactus ukazuje nová řešení, kterými chce automobilka uspokojit zákazníky vyhledávající jízdní komfort, který značku proslavil. | foto: Citroën

Jediným citroenem, který má dnes na podvozku charakteristické zelené koule hydropneumatického odpružení (jak to funguje, čtěte zde), je dosluhující C5 a tu se dnes značce zrovna nedaří prodávat i přes obrovské charisma a nezaměnitelné jízdní vlastnosti.

Typické pro hydropneumatické odpružení v podání Citroënu jsou zelené koule plněné hydrualickým olejem a dusíkem.

Žádná převratná technická kouzla nečekejte. Řešení, mající zajistit komfort i po opuštění proslavené a léty prověřené technologie, musí být hlavně laciné, aby se dalo použít napříč modelovou řadou, která je dnes tvořena spíše menšími auty.

Citroën tak ve svém prohlášení používá i tak bizarní obraty, jako je „komfort v duši“. Ten mají zajistit asistenční systémy ulevující řidiči od zátěže při řízení. Stres má odstranit například pomocník pro rozjezd do kopce, hlídač mrtvého úhlu nebo automat obsluhující dálková světla. Citroën se tak snaží „znovu udat“ dnes běžná řešení.

Značka zmiňuje také přínos rozložení ovládacích prvků a velkých dotykových displejů pro pohodu řidiče. To je trochu diskutabilní, ve většině aut napříč automobilovým trhem jsou totiž „dotykáče“ spíš k zlosti (více zde). Ovládat komplikovaná rozsáhlá menu za jízdy není úplně jednoduché a pro lidi v pokročilém věku, kteří nejsou srostlí s moderními přístroji, je jejich obsluha často spíše velmi stresující.

Jako příspěvek k novému pojetí komfortu v podání Citroënu řadí značka třeba i velké čelní okno pouštějící do kabiny více světla nebo velký kufr, díky kterému není nakládání zavazadel spouštěčem stresu.

Citroën přichází i s několika novými prvky, které mají vylepšit komfort, ale šli na to nejen od náprav a odpružení. Postavili na to speciální prototyp bizarního Citroënu Cactus, na kterém použili více než třicet nových, patentem chráněných řešení zaměřených na komfort. Všechna prý byla vyvinuta tak, aby byla použitelná jak z hlediska vyrobitelnosti, tak výrobních nákladů pro celou modelovou řadu značky.

Materiály výplní sedadel mají tvarovou paměť, díky které se dokonale přizpůsobí tělu každého pasažéra.

Výplně jsou vyrobené z pěn různých hustot a tvrdostí a jsou použité podle toho, kterou část těla podpírají.

Už tak měkké a hodně polštářovité sedačky ještě vylepšili speciálními výplněmi, které mají výrazněji pohlcovat vibrace a lépe podpírat tělo. Vývojáři se inspirovali ortopedickými matracemi do postele. Výplně jsou vyrobené z pěn různých hustot a tvrdostí a jsou použité podle toho, kterou část těla podpírají. Materiály mají tvarovou paměť, díky které se dokonale přizpůsobí tělu každého pasažéra.

Jen pro doplnění: sedačky jsou u aut nečekaně složitým a drahým prvkem. Německá značka Opel uvádí, že vývoj sedadel pro aktuální generaci modelu Astra trval stejně dlouho jako vývoj celého vozu. Jejich cena tvoří podle neoficiálních informací až čtvrtinu výrobních nákladů vozu.

Na vnímání komfortu se kromě vibrací výrazně podílí také zvuk. U aktuálního Citroënu C4 Picasso vývojáři proto vylepšili komfort zvaný odborně NVH (Noise, Vibration and Harshness – hluk, vibrace a rázy). Upravili uchycení předního pomocného rámu nápravy, na zadní zavěšení pak přidali speciální podložky pohlcující hluk.

Dalším krokem k izolaci posádky od vibrací je použití lepidla místo svařování. Citroën na to vyvinul speciální postup. Zvýší se tak tuhost karoserie (v průměru o 20 procent) bez zvýšení hmotnosti. Kilogramy navíc totiž také komplikují ladění podvozku pro ideální komfort. Citroën také něco ušetří, protože oproti svařování je lepení levnější. Lepidla se dnes při výrobě aut používají stále častěji. Střecha nového Chevroletu Corvette je z uhlíkových vláken a je přilepena k hořčíkovému rámu. Lepidlům ustupují svářečky a nýtovačky i ve výrobě letadel (více čtěte zde).

Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.
Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.
Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.

Nový typ tlumiče Citroënu s integrovanými hydraulickými dorazy.

Něco úplně nového, co má výrazně přispět ke zvýšení komfortu konvenčních podvozků citroënů, ovšem vývojáři přeci jen představili. Podle prozatím velmi obecného popisu a uveřejněných fotografií má jít o hydraulické dorazy tlumičů integrované přímo do tlumiče. Podvozkáři do tlumiče vecpali rovnou dva takové tlumiče: jeden pro maximální kompresi, druhý pro nejvyšší odskok.

Dorazy zamezují tvrdým nárazům při maximálním stlačení tlumiče a běžně bývají z gumy. Ty ovšem v mezních polohách zbrzdí pohyb rázem. Progresivní hydraulické dorazy Citroënu začnou postupně plynule brzdit tlumič dříve a zbrzdění pohybů náprav vůči karoserii je měkčí.

Citroën chystá pro své vozy speciální tlumiče zvyšující komfort.
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...