Konec zelených koulí. Citroën se loučí s podvozkem, který uměl zázraky

aktualizováno 
Citroën se po šedesáti letech rozloučí s unikátním hydropneumatickým odpružením dnes nazývaným Hydractive. Superpohodlné podvozky, které dávaly velkým korábům francouzské značky charakter, to mají spočítané. Technologie je moc drahá. Navíc se hodí jen do velkých aut, která se značce zrovna nedaří prodávat.

Velké citroëny se kromě neopakovatelného vzhledu proslavily také akrobatickými kousky, které nikdo jiný neuměl. Uměly měnit světlou výšku, jezdit po třech kolech, měnit kolo bez heveru, nebo motat hlavu méně zkušeným technikům na STK, kteří marně hledali ovladač seřizující sklon světel. „Opravdu se mi to stalo, technik na STK ve Vrchlabí jen kroutil hlavou. Můj Citroën Xantia totiž seřizoval náklon celého auta,“ vypráví spolupracovník redakce bizarní historku.

Pro hydropneumatické odpružení jsou typické zelené koule. Systém využívá principu stlačitelnosti plynu a nestlačitelnosti kapaliny. Množstvím oleje přiváděného se mění světlá výška podvozku. Zdvih a tuhost ovlivňuje tlak a objem plynu v pružících jednotkách. Aby systém fungoval, jsou tedy potřeba ještě zásobníky navíc, kterými se provádí regulace podvozku. Do dneška prošel sytém v podání Citroënu sedmi generacemi. Citroënáři se dušují, že systém je v posledních generacích bezproblémový. Výměna koulí a servis hydraulického čerpadla bývá lacinější než výměna tlumičů na konvenčním voze.

Unikátní systém odpružení proslavil hlavně Citroën DS.

Unikátní systém odpružení proslavil hlavně Citroën DS

Teď je se zelenými koulemi amen. Už je to oficiální, oznámila to generální ředitelka značky Linda Jacksonová. Podle ní jde o překonanou technologii, kterou už další modely nepoužijí. „Komfort jízdy zůstane stále součástí našeho DNA,“ řekla pro Automotive News Europe.

Ve stávající nabídce značky má hydropneumatický podvozek dávající autu neopakovatelné jízdní vlastnosti jen největší model C5 (koupit se dá ale i s podvozkem vybaveným obyčejnými pružinami, nazvaný poťouchle „metalique“). Jenže C5 i přes obrovské charisma není žádný prodejní šlágr. Automobilka se chce navíc zaměřit na jednodušší a lidovější modely.

Citroën C5

Citroën C5

Francouzi slibují, že komfort zůstane i nadále jejich doménou, jenže, byť dnes preferované řešení s adaptivními tlumiči, o kterých se mluví nejčastěji jako o náhradě, dokáže dát autu komfort, neumí přidat citroëňáckou konejšivou plavnou houpavost. Obě varianty jsou však určitě levnější než Hydractive, a o to jde především.

„Dárek“ k narozeninám

S hydropneumatickým podvozkem přijel revoluční model Tracition Avant 15 Six v roce 1954. Proslavil ho však ikonický model DS představený rok na to, který umožňoval měnit světlou výšku v rozmezí 9 až 26 centimetrů.

Citröen DS v pařížském showroomu automobilky. Vůz měl revoluční...

Citröen DS v pařížském showroomu automobilky. Vůz měl revoluční hydropneumatický systém odpružení doplněný o zařízení, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Další revolucí byl také například posilovač řízení nebo přední brzdové kotouče.

Původní řešení, které vymyslel konstruktér citroenu Paul Mages, používal traction avant jen na zadní nápravě, zajišťoval stabilní světlou výšku podvozku nezávisle na hmotnosti nákladu a přitom zachoval pohodlí. Tlak dodávala pumpa poháněná řemenem od motoru. Konstruktéři ale rozšířili tento druh odpružení brzy na celý podvozek. V roce 1965 dostal „podvozek Citroën“ také britský šlechtic Rolls Royce Silver Shadow.

Auto udržuje konstantní výšku pomocí plynu (dusíku) tlakovaného do pružících elementů (těch zelených koulí) naplněných kapalinou (hydraulickým olejem). Koule je rozdělena pružnou membránou, horní část je vyplněná plynem, spodní kapalinou. 

Jízda na hydropneumatickém podvozku pak připomíná opravdový let na létajícím koberci, který dokonale odtlumí nedokonalosti silnice.

Unikátní systém odpružení proslavil hlavně Citroën DS.
Typické pro hydropneumatické odpružení v podání Citroënu jsou zelené koule...

V polovině devadesátých let tak mohl Citroën Xantia dostat jako první sériové auto aktivní podvozek. Provedení Activa dostalo systém SC.CAR (Système Citroën du Contrôle Actif du Roulis), který změnami tuhosti odpružení na jednotlivých kolech v zatáčkách eliminoval náklony karoserie.

Fotogalerie

Linda Jacksonová je teď v nemilosti mezi skalními citroënáři. Jenže jich - jak to v takových případech bývá - není tolik, aby lpění na tradici dávalo ekonomický smysl. Automobilka se totiž podle všeho minimálně v Evropě rozloučí i se střední třídou. Model C5, jako nejvýše postavený model značky, který je na trhu osmým rokem, dostane nástupce pravděpodobně jen na čínském trhu, kde už se stávající provedení prodává. O evropském trhu se teprve rozhodne.

Slavná jména jako DS, CX, SM se nedočkají pokračování. Z Citroënu bude značka malých aut a rodinných speciálů (MPV a crossovery). Evropané totiž přesedávají do různých kříženců a SUV a klasické modely vyšších tříd dnes dobře prodávají téměř výhradně německé značky.

Citroën C5 je poslední model značky, který má hydropneumatický podvozek.

Citroën C5 je poslední model značky, který má hydropneumatický podvozek

Za loňský rok tak Citroën prodal jen necelých osmnáct tisíc sedanů a kombíků C5 (z toho s podvozkem Hydractive III+ jen deset tisíc), celkem se jich do dnes vyrobilo něco přes 410 tisíc. Je tedy poslední šance koupit auto s obrovsky charismatickými jízdními vlastnostmi. Model C5 automobilka teď občerstvila novými turbodiesely BlueHDI se 150 a 180 koňmi. Jak Citroën C5 jezdí, čtěte v testu zde.

Paradoxně nedávno nová nóbl značka DS, která vznikla oddělením novodobých modelů řady DS z nabídky Citroënu, nenabízí hydropneumatické odpružení vůbec.

Fotogalerie na Rajce.net
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Najdete na iDNES.cz