Sobota 24. září 2022, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. září 2022 Jaromír

Konec zelených koulí. Citroën se loučí s podvozkem, který uměl zázraky

Citroën se po šedesáti letech rozloučí s unikátním hydropneumatickým odpružením dnes nazývaným Hydractive. Superpohodlné podvozky, které dávaly velkým korábům francouzské značky charakter, to mají spočítané. Technologie je moc drahá. Navíc se hodí jen do velkých aut, která se značce zrovna nedaří prodávat.

Velké citroëny se kromě neopakovatelného vzhledu proslavily také akrobatickými kousky, které nikdo jiný neuměl. Uměly měnit světlou výšku, jezdit po třech kolech, měnit kolo bez heveru, nebo motat hlavu méně zkušeným technikům na STK, kteří marně hledali ovladač seřizující sklon světel. „Opravdu se mi to stalo, technik na STK ve Vrchlabí jen kroutil hlavou. Můj Citroën Xantia totiž seřizoval náklon celého auta,“ vypráví spolupracovník redakce bizarní historku.

Pro hydropneumatické odpružení jsou typické zelené koule. Systém využívá principu stlačitelnosti plynu a nestlačitelnosti kapaliny. Množstvím oleje přiváděného se mění světlá výška podvozku. Zdvih a tuhost ovlivňuje tlak a objem plynu v pružících jednotkách. Aby systém fungoval, jsou tedy potřeba ještě zásobníky navíc, kterými se provádí regulace podvozku. Do dneška prošel sytém v podání Citroënu sedmi generacemi. Citroënáři se dušují, že systém je v posledních generacích bezproblémový. Výměna koulí a servis hydraulického čerpadla bývá lacinější než výměna tlumičů na konvenčním voze.

Unikátní systém odpružení proslavil hlavně Citroën DS

Teď je se zelenými koulemi amen. Už je to oficiální, oznámila to generální ředitelka značky Linda Jacksonová. Podle ní jde o překonanou technologii, kterou už další modely nepoužijí. „Komfort jízdy zůstane stále součástí našeho DNA,“ řekla pro Automotive News Europe.

Ve stávající nabídce značky má hydropneumatický podvozek dávající autu neopakovatelné jízdní vlastnosti jen největší model C5 (koupit se dá ale i s podvozkem vybaveným obyčejnými pružinami, nazvaný poťouchle „metalique“). Jenže C5 i přes obrovské charisma není žádný prodejní šlágr. Automobilka se chce navíc zaměřit na jednodušší a lidovější modely.

Citroën C5

Francouzi slibují, že komfort zůstane i nadále jejich doménou, jenže, byť dnes preferované řešení s adaptivními tlumiči, o kterých se mluví nejčastěji jako o náhradě, dokáže dát autu komfort, neumí přidat citroëňáckou konejšivou plavnou houpavost. Obě varianty jsou však určitě levnější než Hydractive, a o to jde především.

„Dárek“ k narozeninám

S hydropneumatickým podvozkem přijel revoluční model Tracition Avant 15 Six v roce 1954. Proslavil ho však ikonický model DS představený rok na to, který umožňoval měnit světlou výšku v rozmezí 9 až 26 centimetrů.

Citröen DS v pařížském showroomu automobilky. Vůz měl revoluční hydropneumatický systém odpružení doplněný o zařízení, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Další revolucí byl také například posilovač řízení nebo přední brzdové kotouče.

Původní řešení, které vymyslel konstruktér citroenu Paul Mages, používal traction avant jen na zadní nápravě, zajišťoval stabilní světlou výšku podvozku nezávisle na hmotnosti nákladu a přitom zachoval pohodlí. Tlak dodávala pumpa poháněná řemenem od motoru. Konstruktéři ale rozšířili tento druh odpružení brzy na celý podvozek. V roce 1965 dostal „podvozek Citroën“ také britský šlechtic Rolls Royce Silver Shadow.

Auto udržuje konstantní výšku pomocí plynu (dusíku) tlakovaného do pružících elementů (těch zelených koulí) naplněných kapalinou (hydraulickým olejem). Koule je rozdělena pružnou membránou, horní část je vyplněná plynem, spodní kapalinou. 

Jízda na hydropneumatickém podvozku pak připomíná opravdový let na létajícím koberci, který dokonale odtlumí nedokonalosti silnice.

Unikátní systém odpružení proslavil hlavně Citroën DS.
Typické pro hydropneumatické odpružení v podání Citroënu jsou zelené koule...

V polovině devadesátých let tak mohl Citroën Xantia dostat jako první sériové auto aktivní podvozek. Provedení Activa dostalo systém SC.CAR (Système Citroën du Contrôle Actif du Roulis), který změnami tuhosti odpružení na jednotlivých kolech v zatáčkách eliminoval náklony karoserie.

Linda Jacksonová je teď v nemilosti mezi skalními citroënáři. Jenže jich - jak to v takových případech bývá - není tolik, aby lpění na tradici dávalo ekonomický smysl. Automobilka se totiž podle všeho minimálně v Evropě rozloučí i se střední třídou. Model C5, jako nejvýše postavený model značky, který je na trhu osmým rokem, dostane nástupce pravděpodobně jen na čínském trhu, kde už se stávající provedení prodává. O evropském trhu se teprve rozhodne.

Slavná jména jako DS, CX, SM se nedočkají pokračování. Z Citroënu bude značka malých aut a rodinných speciálů (MPV a crossovery). Evropané totiž přesedávají do různých kříženců a SUV a klasické modely vyšších tříd dnes dobře prodávají téměř výhradně německé značky.

Citroën C5 je poslední model značky, který má hydropneumatický podvozek

Za loňský rok tak Citroën prodal jen necelých osmnáct tisíc sedanů a kombíků C5 (z toho s podvozkem Hydractive III+ jen deset tisíc), celkem se jich do dnes vyrobilo něco přes 410 tisíc. Je tedy poslední šance koupit auto s obrovsky charismatickými jízdními vlastnostmi. Model C5 automobilka teď občerstvila novými turbodiesely BlueHDI se 150 a 180 koňmi. Jak Citroën C5 jezdí, čtěte v testu zde.

Paradoxně nedávno nová nóbl značka DS, která vznikla oddělením novodobých modelů řady DS z nabídky Citroënu, nenabízí hydropneumatické odpružení vůbec.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Přišli jste o SPZ? Nevyjíždějte, jde o papíry

Vzhledem k tomu, že jsou registrační značky k autu většinou připevněny jen plastovým rámečkem, může se snadno stát, že...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...