Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Citroën C5 CrossTourer: okouzlující plavba

aktualizováno 
Ze sportovních bot a bund v ulicích města padají módní policistky do mdlob. A přitom je u vyfešákovaných městosexuálů hitem SUV. Tedy auto, které se naparuje, jako by mělo šplhat na Mont Blanc. Přitom kdo chce vizáži přidat sportovní šmrnc, nemusí rovnou na pásek věšet cepín. Stačí jen pár doplňků.

Citroën C5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

A přesně takové je nejnovější provedení nejhonosnějšího citroënu. Prodeje modelu C5 nejsou žádná hitparáda, a tak se marketéři a designéři rozhodli jednomu z nejpovedenějších modelů v dnešní nabídce Citroënu dát módní "terénní" nádech. Technické možnosti měli omezené, a tak to s tím terénním sportováním moc nepřeháněli.

Citroën C5

Ono to ani k C5 moc nepasuje. I rapl musí za jeho volantem zjihnout. Auto s charismatičtějším a více uklidňujícím jízdním projevem dnes asi nenajdete.

Je to něco jako škodovácký scout, zapomeňte na pohon všech kol nebo aspoň vychytaný stabilizační systém pro nezpevněné cesty, který má příbuzný Peugeot 3008. Tady se příprava na výpravy mimo asfaltky omezila na oplastování blatníků a další frajerské doplňky. Subjektivně tak Citroën C5 v úpravě Cross Tour nepůsobí terénněji, ale vypadá lépe.

Citroënu pohon všech kol v nabídce schází. Nepočítáme-li tedy Mitsubishi ASX převlečené za Citroën C4 Aircross a pak hybridní DS5, kde přední kola pohání turbodiesel. Že "čtyřkolku" reálně potřebuje jen málokdo, nechme stranou, zákazníci je prostě chtějí. A tak si C5 oblékla trekové boty, i když je to tak trochu proti její přirozenosti. Ale nonšalanci tím neodložila.

Citroën C5

Verze CrossTourer je v ceníku C5 vrcholovou nabídkou, cenu nejlevnějšího provedení (výbava Tendance 1,6 HDI, 115 koní za 497 tisíc) navyšuje o půlku. I tak je tři čtvrtě milionu za dobře vybavený naftový kombík dobrou nabídkou. Citroën nabízí C5 v Česku jen s nafťáky, pro CrossTourer nabízí dvoulitr s výkonem 163 koní a 204koňovou 2,2. Ceny jsou od 700 do 800 tisíc.

Citroën C5 se vyrábí už sedmým rokem. A stále vypadá skvěle. Bohužel prodeje nejsou takové, jaké by si hrdá francouzská značka zasloužila. Nástupce C5 dorazí za rok a půl až dva.

Zvenku je to tedy stále subtilní ladný sportovec, zevnitř koráb. Ten pocit podtrhne i tlumené zaklapnutí dveří, když nastoupíte. Vnitřek je skvěle odhlučněný a řidiče rozmazlují parádní křesla.

Je to tank, hmotností 1 800 kilogramů i mohutností. Výhled ven je jinam než dopředu mizerný. Ze zadních sedadel se při jízdě s dětmi ozývá známé "už tam budem?" častěji než jindy, caparti totiž přes vysoké boky nevidí ven. 

Kvůli tlustým sloupkům je špatný výhled ven do všech směrů, špatně se odhadují konce auta a ta na pohled zvenku štíhlá příď je zpoza volantu spíš pěkně velká a masivní. Navíc musí řidič dostat do oka dlouhé převisy. V noci oceníte skvěle svítící bixenony.

Interiér je akorát velký, tísnit se v něm nebudou ani čtyři dospělí, ale původní dojem mohutnosti reálná zkušenost nepotvrdí. Líbí se kufr s velkým víkem a nízko položenou nákladovou hranou. Je hodně široký.

Vnitřek vypadá futuristicky a luxusně, ale prvky výbavy jako bezklíčkové odemykání a startování tu nenajdete, stáří modelu už je holt znát. Horší je to s odkládacími prostory. Mobil ještě někam nacpete, ale tím to končí. Kapsy ve dveřích jsou na lahev s pitím malé.

Ovládání rádia, navigace a vůbec všeho ostatního není vzorem přehlednosti. K tomu překombinovaně extravagantní volant s pevným středem. Na zvládnutí jeho tlačítek potřebujete doktorát, nebo přečíst celou příručku. Někdo si na to nezvykne asi nikdy.

Citroën C5

Jako jedno z mála aut své kategorie má C5 víceprvkovou přední nápravu provedenou dvěma trojúhelníkovými rameny nad sebou. Z pohledu konstrukce je to nejlepší řešení, ale je také drahé, a tak už ho opustily i některé limuzíny vyšších tříd. C5 tak moc hezky a jistě zatáčí a zadní víceprvková náprava ji přesně následuje. Na plynulou jízdu po lehce obloukovaté silnici je to prima.

Řízení je spíš kormidlování, ale přesné je. Líbí se skvělá směrová stabilita na dálnici a jistota. Do zatáčky si musíte najet trochu specificky. Podvozek sleduje pokyny volantu dobře, ale karoserie spočívající na koulích hydropneumatického odpružení (Hydractive III+) si žije tak trochu vlastním životem. Kdo někdy seděl v kánoi na kormidle, pochytí návyky C5 jednoduše. Všechno se děje se zpožděním, ale nakonec s těmi náklony dokážete pracovat.

Fotogalerie

Přibrzdíte před obloukem trochu dřív a naplánujete si to tak, aby na vrchol zatáčky mířil čumák utopený co nejníž. Svižnou jízdu si pak C5 vnutit dá. A to zhoupnutí odpředu dozadu, když dojedete k semaforu, to dnes v žádném jiném osobáku nezažijete. Řidič má možnost zvolit tužší charakteristiku podvozku, ale výraznou změnu čekat nemůže.

Dlažební kostky nebo spáry na dálnici přeletíte jak na létajícím koberci, ale plavná houpavá jízda má překvapivé limity. Podvozek si totiž neumí poradit s roletou a hlubokými dírami, na nich trochu bouchá a posádku natřese.

Turbodiesel objemu 2,2 litru s výkonem 150 koní a 450 kroutícími newtonmetry je spojen vždy s šestistupňovým automatem, se kterým je velmi dobře sladěný. To je vrcholová verze a ideální pohon pro C5. Charakter čtyřválce vyhladí měničový automat, s nímž to není dravý sprinter, ale silný tahoun. Běží hladce a je slušně odhlučněný a při nestřídmé jízdě jezdí za sedm a půl litru. Opatrnější řidiči jezdí o litr až litr a půl levněji. Automat se nerozpakuje proklouznout, což vyhlazuje městské pojížďky, ale také žene spotřebu výše. Město prostě není revírem pro C5.

Citroën C5

Na poměřování s Passatem Alltrack, Opelem Insignia Country Tourer nebo konečně i škodováckou Octavii Scout C5 pomýšlet nemůže, protože jí chybí pohon všech kol. Roli šmrncovního kombíku ovšem zvládá velmi dobře. Oproti standardnímu provedení má o centimetr vyšší základní světlou výšku (podvozek je samozřejmě polohovatelný), zvýrazněné lemy blatníků, fešácká kola a k tomu pár dalších ozdob zevnějšku.

Oproti výše jmenovaným má jednu velkou výhodu, byť exaktně neuchopitelnou. Tak charismatické auto dnes nikdo jiný nenabízí. Ostatní auta v porovnání s C5 jezdí všechna tak nějak stejně, ale ten francouzský koráb úplně jinak. Citroën C5 není nejlepší, ale je svůj. A ve verzi cross-tourer je to ještě větší fešák.

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Fiat 500 má poprvé tříválec a přidal k němu sílu elektřiny

Elektrifikace je jedním z nejvýraznějších trendů automobilového průmyslu současné doby. Fiaty 500 a Panda ukazují, že...

Jeli jsme prvním elektroautem vyráběným v Česku. Plašičku chodců nevypnete

Elektromobily Hyundai Kona Electric ve verzi s větším 64kW akumulátorem se budou pro celou Evropu vyrábět v Nošovicích....

Premium

Bez demontáže. Vyzkoušeli jsme rychlé čištění filtru pevných částic

Chemická metoda dovoluje vyčistit filtr pevných částic (DPF) v motoru automobilu bez nutnosti demontáže. Je tento...

Premium

Velký test couvacích kamer. Porovnávali jsme kvalitu obrazu i přesnost

Redakce časopisu Motor porovnala parkovací asistenty šestice aut. Prověřila hlavně kvalitu obrazu a dodatečné funkce....

Randstad s.r.o.
Manažer kvality s AJ

Randstad s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...