Daytona to nandala miuře
Vzorem pro koncept a design nového modelu Ferrari 12Cilindri byl model z přelomu 60. a 70. let, který vznikl jako berlinetta Ferrari 365 GTB/4 (1284 kusů) a spider 365 GTS/4 (122 kusů). Trojitý triumf Ferrari v závodě 24 hodin Daytony v roce 1967 ale nakonec způsobil, že ho všichni znají spíše pod přezdívkou Daytona.
Dvoumístný grand tourer byl představen na pařížském autosalonu v roce 1968 jako náhrada za model 275 GTB/4. S revoluční karoserií se žraločí přídí od Leonarda Fioravantiho ze studia Pininfarina byl posledním z velkých GT vozů Ferrari s motorem vpředu na více než dvě dekády. Agregát o objemu 4,4 litru byl odvozen od dvanáctiválce konstruktéra Gioacchina Colomba.
S ohromujícím výkonem 352 koní (259 kW) sesadil z trůnu Lamborghini Miura a s maximálkou 280 km/h se Daytona stala nejrychlejším sériovým autem na světě.
Život plný slávy i tragédií. Enzo Ferrari odešel před 35 lety |
Nezávislé zavěšení všech čtyř kol, nižší umístění motoru díky mazání se suchou skříní, kotoučové brzdy všech kol a rozložení hmotnosti 50/50 přispěly k vynikající ovladatelnosti. To však nebylo na úkor pohodlí díky luxusně působící dvoumístné kabině potažené kůží.
Když byla Daytona nová, chválili ji jak zákazníci, tak motoristický tisk. Snad jeden z nejznámějších citátů o výkonu Daytony pochází od známého závodního jezdce a pozdějšího automobilového novináře Paula Frèra. Poté, co v roce 1969 údajně jel 283 km/h na italské dálnici, poznamenal, že rádio je nad 190 km/h k ničemu.
Tvůrce sexbomb Ferrari slaví 85 let. Fioravanti je nemocný auty |
Ale hned dodal: „Pokud jedete rychleji, je to motor, který produkuje hudbu, nejlepší hudbu ze všech pro uši nadšence, a hudbu, kterou si může vychutnat v dobře odpruženém autě vybaveném takovými vymoženostmi, jako je elektrické stahování oken či klimatizace… a navíc má opravdu prostorný kufr na zavazadla – tedy celkově velkolepé cestovní auto!“