Z tohoto výjimečného kvarteta oslavil Leondardo Fioravanti pětaosmdesátiny jako první, 31. ledna. Kromě estetického cítění má též inženýrské vzdělání. Ve spojení s jeho pověstným perfekcionismem, důraznou péčí o detail to z něj dělá výjimečného tvůrce i na poměry italské designérské extraligy.
„Nevěděl jsem, jak dobře synteticky popsat krásu a tedy i profesi automobilového designéra, až mě napadla fráze od Platóna: Krása je nádhera pravdy,“ řekl Leonardo Fioravanti na přednášce v roce 2015. „Design je o to krásnější, čím je pravdivější, tedy čím víc odpovídá své funkci,“ doplňuje magazín Quattroruote, se kterým pojí Fioravantiho celoživotní spolupráce.
Italský inženýr tedy prozkoumával i končiny, které vždy nemusely vyvolávat jednoznačně pozitivní reakce pro svou estetiku. Měly ovšem vždy něco relevantního pro nějaké důmyslné řešení, ať už praktické nebo aerodynamické povahy. Právě zkoumání schopnosti proplouvat vzduchem je Fioravantiho velkou vášní už z dob studií na milánské polytechnice.
Úspěšný žákDesignér Boris Fabris o Leonardu Fioravantim exkluzivně pro iDNES.cz „Na Leonarda Fioravantiho mám krásné vzpomínky, lidské i profesní,“ říká pro iDNES.cz jeho spolupracovník Boris Fabris. „Ctím ho pro jeho nesmírnou vášeň pro automobilový svět a velký talent pro navrhování vozů, které se staly milníky italského designu a jsou uznávané po celém světě,“ dodává designér, s jehož pracemi se setkávají též čtenáři iDNES.cz. Boris Fabris pracoval pro Fioravantiho patnáct let. „Věřil v můj potenciál, i když jsem neměl žádnou školní průpravu související s automobilovým designem. Dal mi příležitost zahájit profesionální kariéru,“ dodává s úctou za důvěru, kterou mu Fioravanti dal. „V průběhu let jsme spolupracovali s mnoha výrobci automobilů a nejen jich na různých projektech, od městského vozu, přes sedan, luxusní vozy, kupé, sportovní vozy, SUV, po jachty či vlaky a mnoho dalších.“ Vrcholem spolupráce byl jednokusový unikát Ferrari F430 SP1 oceněný jako „Best of Show“ na věhlasné soutěži v Monterey 2010. Boris Fabris jej vytvořil ve studiu Fioravanti pod kontrolou Ferrari. Dnes působí Boris Fabris jako nezávislý designér pracující pro automobilky celého světa, velkou část svého času věnuje zručný skicař též výuce studentů, za přednáškami cestuje po celém světě, několikrát zavítal i do České republiky. |
Nemocný auty
Je inženýrem, konstruktérem, ale i amatérským závodníkem, Fioravanti je „nemocný auty“, jak sám sebe popisuje ve své knize „Il Cavallino nel cuore“. „Je především člověkem vytříbené inteligence, vždy velmi přehledný ve svých rozborech,“ doplňují Quattroruote.
Milánský designér neodmítá ale ani moderní svět aut s bateriovým pohonem, po technické stránce je jejich zastáncem. „Motor, který se točí, spíše než ten, který jde nahoru a dolů, je ten nejpřirozenější a nejefektivnější způsob přenosu pohybu na kola, která se... odvalují,“ říká pro Quattroruote, Fioravanti ovšem nepřehlíží řadu vedlejších problémů, především sociálního charakteru, které by podle jeho názoru měly být neprodleně řešeny.
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let |
„Fioravanti vždy viděl design v jeho nejširším a nejhlubším smyslu, tedy jako nástroj pro řešení lidských potřeb. Tedy ne jako prostý estetický výraz, ale jako estetický překlad funkčních myšlenek,“ vysvětluje italský automagazín.
Na rozdíl od většiny designérů nezůstal jen u stylingu, ale zapojuje i své inženýrské myšlení. Má na svém kontě mnoho patentů a nové přihlašuje dodnes. „Nyní čeká čeká na definitivní registraci konstrukční řešení pro výrobu a přenos elektřiny od kol na vozovku,“ uvádí Quattroruote.
„A pokud se za jeho působení u Pininfariny (kde později zastával i role jednatele a generálního ředitele divize studí a výzkumu) zrodily legendární sportovní vozy, a poté přímo u Ferrari (kde v roce 1988 zakotví jako zástupce generálního ředitele), následující éra jeho vlastního podnikatelského dobrodružství pod značkou Fioravanti, byla plná zajímavých, originálních, inovativních inženýrských objevů,“ popisuje italský automagazín.
A připomíná kupříkladu koncept Alfa Romeo Vola, jehož patentovaný otočný mechanismus otevírání střecha našel cestu do výrobě u Ferrari 575 Superamerica.
Inženýrské myšlení
Některé nápady designérského ateliéru usazeného v srdci Turína jsou navíc i dnes velmi aktuální. „Jako například ten, který zahrnoval různé součásti vozu, včetně dveří a zadních výklopných dveří, symetrických a zaměnitelných – toto téma bylo prozkoumáno při dvou příležitostech, s Fiatem Nyce v roce 1996 a poté s Fioravanti Tris, v roce 2000, s cílem snížit náklady na formy,“ vysvětlují Quatrroruote.
Odhalení po 45 letech: slavné ferrari se jmenuje po sexbombě Bardotové |
Magazín připomíná též studii Sensiva z roku 1994, hybridu s elektromotory v kolech a turbínovým spalovacím motorem. „Byl také vybaven systémem monitorování přilnavosti pneumatik, jehož patent byl formálně celosvětově citován v 89 dalších aplikacích, které se nějak týkaly této myšlenky a které zakoupila společnost Pirelli pro své „inteligentní“ pneumatiky Cyber Tires,“ uvádí magazín.
Fioravantiho jméno snad není mezi obecným publikem známé jako Gandiniho či Giugiara, jeho podpis ovšem nesou naprosté superstar světa aut. Z těch „obyčejnějších“ fantastický Fiat 130 Coupé, či symbol hranatosti italského autodesignu sedmdesátých let Lancii Gamma ve verzi sedan.
Nejlepší byla devadesátá léta, říká designér nejkrásnějších ferrari |
Za pozornost stojí převratný koncept BMC 1800 Aerodinamica. Rozložitý hatchback představený v roce 1967 na autosalonu v Turíně si nedělal ambice na výrobu, ale ovlivnil a inspiroval mnoho dalších modelů od Citroënu GS a CX přes Alfasud a Lancii Betu až po Rover 3500.
Sexbomby Ferrari
Ke dvornímu krejčímu Ferrari, studiu Pininfarina nastoupil Fioravanti v roce 1964 a strávil tam 23 let.
V roce 1987 studio Pininfarina opouští a zakládá vlastní společnost nesoucí jeho jméno. Značka Fioravanti se neomezuje jen na tvorbu designu prototypů, je to kompletní projekční kancelář zabývající se rozličnými obory od automobilů po architekturu. Důraz na aerodynamiku, původní Fioravantiho řemeslo, je u tvorby studia velmi zřetelný.
V letech 1988 až 1991 pracoval na vysokých manažerských postech skupiny Fiat. Nejprve jako zástupce generálního ředitele automobilky Ferrari a následně šéf designérského studia Fiatu a Alfy Romeo.
Následně se vydal cestou nezávislého konzultanta, radil japonskému Lexusu i čínské automobilce BAIC.
Jeho spolupráce s Lexusem vyvrcholila kultovním supersportem LF-A, který vznikl v letech 2010 až 2012 v omezené pětisetkusové sérii; je považován za jedno z nejlepších aut svého druhu všech dob.
A samozřejmě Ferrari s nímž prožil svá vrcholová léta. Ze skicáku Leonarda Fioravantiho pochází perly jako 308 GTB, 365 GTB/4 Daytona, 512 BB, Testarossa a konečně Ferrari F40, k tomu není třeba nic dodávat.