Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autovýročí týdne: Rozbité ferrari dalo vzniknout Lamborghini, je to 60 let

Historie sportovních vozů s býkem ve znaku, které v názvu nesou jméno italského průmyslníka Ferruccia Lamborghiniho, se začala psát díky italskému furiantství. Traduje se, že majitel továrny na traktory nebyl spokojený s kvalitou svého ferrari. Když přijel za Enzem Ferrarim, aby mu poradil zlepšovák, se zlou se potázal.
Ferruccio Lamborghini se proslavil rychlými vozy, předtím ale zbohatnul jako...

Ferruccio Lamborghini se proslavil rychlými vozy, předtím ale zbohatnul jako šikovný inženýr na traktorech. | foto: czechlamborghini.cz

Lamborghini se pak natruc rozhodl, že vyrobí lepší sporťák než génius z Maranella. Firmu založil před 60 lety, 7. května 1963.

Verzí historky o tom, proč vlastně Ferruccio Lamborghini začal po traktorech vyrábět rychlá auta, sice existuje více, tu o furiantství ovšem později potvrdil i továrníkův syn Antonio (Tonino). Na začátku byly potíže se spojkou Lamborghiniho ferrari, která toho moc nevydržela. Ferruccio proto zapojil své konstruktéry, kteří nakonec použili kvalitnější náhradu, původně určenou pro traktory. Vznětlivému tvůrci rudých vozů z Maranella se však se svým zlepšením nezavděčil.

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Enzo Ferrari prý křičel, že nějaký Lamborghini, co neumí řídit ferrari a vyrábí leda traktory, mu nebude radit, jak dělat sporťáky. Hádka ve velkém stylu skončila, jak jinak než italsky, Ferruccio Lamborghini práskl dveřmi se slovy: „Já ti ukážu, že umím vyrábět i sportovní automobily!“ A svůj furiantský slib splnil – najal nejlepší techniky, konstruktéry i designéry, část dokonce přetáhl od Ferrariho. Na výsledek jejich práce se nemuselo dlouho čekat.

Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

Už na podzim 1963 totiž představil Lamborghini na turínském autosalonu první vlastní model, typ 350GTV s vidlicovým dvanáctiválcem originální konstrukce. O tři roky později přišlo jedno z nejslavnějších Lamborghini, typ Miura, poprvé pojmenovaný po další vášni Ferrucia Lamborghiniho, býcích. Toto zvíře má ostatně továrna na sportovní auta, ale i její předchůdkyně produkující traktory, dodnes ve znaku. Už půlstoletí ovšem ani jedna z nich nepatří Lamborghiniům.

OBRAZEM: Prohlídka klenotů muzea Lamborghini zcela zdarma

Na začátku 70. let se totiž sešlo několik faktorů – nezájem syna Antonia o automobilový byznys, finanční potíže po odřeknutí vládní zakázky na traktory i nástup ropné krize – a Ferruccio Lamborghini obě firmy prodal a stáhl se do ústraní. Až do své smrti 20. února 1993 (bylo mu 76 let) žil na ohromném statku La Florita ve středoitalské Umbrii a věnoval se hlavně pěstování ušlechtilých vín. Jeho dcera dodnes s vinařstvím pokračuje, nejslavnějším vínem z její produkce je Sangre di Miura (krev Miury).

Automobily Lamborghini však s odchodem svého duchovního otce rozhodně neskončily.

Automobilová sexbomba slaví padesátiny. Countach vyrábělo Lamborghini 16 let

Naopak, v roce 1974 přišel jeden z nejslavnějších modelů, Lamborghini Countach. Auto se strohými hranatými liniemi, které se vyrábělo až do konce 80. let, působilo trochu jako zjevení po dlouhé éře, kdy většina supersportovních měla měkce zaoblené tvary; ve stejné době se ovšem k hranatějším tvarům obrátil i Ferrari s nástupcem slavného Dina, typem 208. A ostře řezaným tvarům zůstala značka Lamborghini, ať už ji vlastnil kdokoli, věrná dodnes.

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Od poloviny 70. let prošla firma rukama různých majitelů, v letech 1987 až 1994 ji vlastnil Chrysler, poté ji vlastnil indonéský Megatech a nakonec v roce 1998 skončila – podobně jako Bentley a Bugatti – v náručí koncernu Volkswagen, přesněji pod značkou Audi. Německá automobilka tehdy dala za italského výrobce zhruba 110 milionů dolarů a předsevzala si, že postaví značku Lamborghini opět na nohy. A po 25 letech je jasné, že se náročný úkol podařil.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Bez ohledu na to, komu Lamborghini patřilo, ale firma sídlící v šestiapůltisícovém městečku Sant´Agara Bolognese nedaleko Boloně vyráběla úžasná auta. Po Countachu přišlo Diablo (1990–2001), pak Murciélago (2001–2010), menší Gallardo (2003–2013) nebo Aventador (2011–2022). Dnes je v nabídce menší Huracán (od roku 2014) a letos se představil nástupce Aventadoru nazvaný Revuelto.

Z přehlídky nádherných sporťáků vystupuje obrovské a trochu neforemné terénní Lamborghini LM002 (1986-1993), které ale nejspíše jen trochu předběhlo svou dobu – už pátým rokem si totiž u zákazníků nadmíru dobře vede i SUV Lamborghini Urus.

Řvoucí býk na amfetaminu. Lamborghini Urus je okreskový wrestler

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Auta samotná dnes už netáhnou. Miliardy se budou sypat díky softwaru

Premium

Objem nádrže, výdrž baterie? Rychlost? Otázky popisující základní charakteristiky automobilů nejspíš brzy pozbudou smysl. Uslyšíme spíš dotazy, jak výkonný je procesor nebo pod jakým operačním...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

OBRAZEM: Papežův nový elektrický papamobil a všichni jeho předchůdci

Papež František je pilným testérem aut a holduje elektromobilitě. Od Mercedesu totiž dostal nový papamobil na bázi třídy G. S elektrickými auta již mají ve Vatikánu zkušenost. Hlava katolické církve...

9. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...