Maranellská magie názvů
Pro klasické modely z Maranella jsou typická označení s trojčíslím. V tom původním byl zakódován zaokrouhlený zdvihový objem jednoho válce. Již první model 125 z roku 1947 poháněl v přídi uložený motor o objemu 1,5 l, každý válec tedy měl zdvihový objem 125 kubických centimetrů. Udrželo se až do modelu 456 GT z 90. let.
Osmiválcové modely ale byly označeny podle jiného klíče. První dvě číslice představovaly zdvihový objem motoru a třetí počet válců. Tento koncept byl použit i u typů s pětilitrovými boxery. Tím bylo i Ferrari 512 BB, u něhož to BB bylo po dlouhá léta interpretována jako Berlinetta Boxer, ale stylista Leonardo Fioravanti, který při svém působení u studia Pininfarina tento model navrhl, před pár lety, prozradil, že se ve skutečnosti jedná o iniciály sexsymbolu své doby, Bridgitte Bardotové.
Autoatlas Itálie. Opel, ferrari a fordy vzdaly hold známým městům a místům |
A číslo za lomítkem (např. u 275 GTB/4) znamená zase čtveřici vačkových hřídelí. V označení vozů Ferrari ale existuje celá řada výjimek. V případě modelu F355 z 90. let sice první dvě písmena evokují zdvihový objem 3,5 l, pětka na konci ale symbolizuje počet ventilů na válec. A například model 612 Scaglietti nemá motor o objemu šesti litrů, ale jen 5,75 l.
Automobily z Maranella se dočkaly i jmenných přízvisek jako America, Europa, California, Mille Miglia, Maranello, Roma atd. Ferrari 250 P bylo zase po výhře v Le Mans v roce 1963 přejmenováno na 250 LM. A Ferrari Mondial vznikl jako připomínka dvojnásobného vítězství Alberta Ascariho v mistrovství světa F1 v letech 1952 a 1953.
Londýnská policie našla Ferrari Testarossa ukradené před 29 lety jezdci F1 |
Označení legendárního Ferrari 250 GTO pomohla náhoda. Nepřímo k němu totiž přispěla italská pošta, respektive telegram. Závodní vozy musely být schváleny podle přísných regulí, a poté, co vůz dostal od FIA homologaci k závodům, zaslalo Ferrari všem majitelům telegrafickou zprávu „Carro 250 GTO“ – „model 250 byl homologován“. A to již tomuto slavnému závodnímu modelu zůstalo. Vůz původně představený v roce 1962 jako Ferrari 250 GT, tak ještě dostal O na konec.
Nejznámějším jménem vozů z Maranella je ale nejspíš Ferrari 500 TR – Testa Rossa, později Testarossa. Je z 50. let a pochází od červeně lakovaných krytů vaček, znamená „rudá hlava“. Ferrari ho použilo ještě znovu v 80. letech.